Руското военно разузнаване е провело тайна операция за въздействие върху общественото мнение в Украйна по време на военния конфликт през 2014 г. - това съобщава Washington Post, цитирайки секретен доклад на външната разведка на Министерството на отбраната на Русия, с който американските журналисти разполагат.
"Целта на операцията е била да се повлияе както върху хората, вземащи решения, така и на широката публика, за да се отвори пътя към руската военна намеса, която започна с превземането на парламента в Крим на 27 февруари 2014", се казва в статията.
В деня след като бившият президент на Украйна Виктор Янукович избяга от страната, военните са започнали да създават множество фалшиви акаунти във Facebook и руската социална мрежа VKontakte.
"Изкуствените профили са създадени така, че да изглеждат като най-обикновени хора от Украйна, разочаровани от опозиционните действия на Майдана", се казва още в статията.
По информация на Washington Post, руското военно разузнаване е подбрало 30 украински групи в социалните мрежи и 25 "водещи издания на английски език". Служителите на руското МО, представящи се за редови украинци, са публикували коментари, чиято цел е да се провокира възмущение сред проруското население в Украйна. В тези коментари протестиращите на Майдана са наричани "нацисти" и "фашисти". Хората, които изразят критично мнение срещу техните коментари, са заклеймявани като "западняци".
На 27 февруари, когато се появяват първите руски военни формирования в Крим, разузнаването създава 4 групи във Facebook и Vkontakte, през които местното население в Крим се призовава към подкрепа за намесата и се разпространяват коментари, предупреждаващи за "заплахата от страна на нацистките организации".
Военните "тролове" са разполагали и с базови методически указания със съвети как да управляват фалшивите си профили. За да се увеличи популярността на тези групи, разузнаването е купувало реклама от Facebook, като само за един ден са осигурени около 200 000 прегледа на съобщенията в подкрепа на руската инвазия в Крим.
Съдържанието впоследствие се споделя и в други, неконтролирани групи във Facebook, Vkontakte и в блог-платформата LiveJournal.
Докладът оценява положително влиянието на иноформационната кампания, като в него се твърди, че огромното мнозинство от потребителите в социалните мрежи са били съгласни с аргументите и позициите на троловете.