Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Европейският съюз се доближава до "военен Шенген" за бързо придвижване на войски

Планът предвижда 3 дни за одобрение за транзит Снимка: Getty Images
Планът предвижда 3 дни за одобрение за транзит

Европейската комисия предлага нова система за ускорено придвижване на войски и военно оборудване през границите на Европейския съюз (ЕС).

Проектът, известен като "военен Шенген" предвижда държавите-членки да разрешават преминаване на чужди военни сили в рамките на три дни в мирно време и само шест часа при извънредни ситуации. Идеята е да се подобри военната мобилност в условията на кризи.

"В момента, за да се преместят военна техника и войски от запад на изток, са необходими месеци", заяви Апостолос Цицикостас, европейски комисар по устойчив транспорт и туризъм, цитиран от Euronews. "Това, което искаме да направим, е да скъсим процеса до няколко дни. Няма как да защитим цял континент, ако не можем да се придвижваме през него."

Според предложението, държава от ЕС или Комисията могат да инициират механизъм за извънредни ситуации в случай на криза. Тогава в рамките на 48 часа Европейският съвет дава одобрение и позволява на военни конвои приоритетен достъп през държавни граници, без да е необходимо разрешение от отделните правителства.

Механизмът ще се прилага за цялата територия на ЕС за срок до една година.

Апостолос Цицикостас Снимка: БГНЕС
Апостолос Цицикостас

Две са основните направления, в които ще действа системата.

Първият е свързан с премахване на бюрократичните пречки за даване на разрешения. В момента 27-те държави-членки нямат хармонизирани процедури в това отношение, като на някои им отнема седмици, за да отговорят на искане от друга страна от ЕС за преминаване на войски и/или оборудване.

Пакетът също така определя един контакт за издаване на разрешения. Понастоящем броят на участващите органи може да варира от министерства на външните работи до различни органи за вътрешна сигурност.

Вторият компонент включва инвестиране в транспортна инфраструктура и създаване на "солидарен резерв" от ресурси, включително платформи за превоз и достъп до горивни депа и транспортни хъбове.

Цялото начинание ще бъде координирано от нова група за военна мобилност и транспорт, включваща национален координатор за всяка държава-членка. Въпросният съвет от координатори ще приоритизира финансирането на общо 500 инфраструктурни проекта, които са определени като необходими за подобряване на четири транспортни коридора пресичащи континента.

Ще се обновят пътища, железопътни линии, пристанища, летища, тунели и мостове, така че да могат да издържат преминаването на тежки военни конвои.

"Солидните логистични мрежи правят разликата между спечелването и загубата на войни", смята Цицикостас и добавя, че "фокусът е върху краткосрочни, бързо печеливши инвестиции за бързо увеличаване на капацитета".

Финансирането може да бъде проблем. 

Цицикостас пресмята, че ще са необходими 100 милиарда евро за всичко. Само че сегашната бюджетна рамка на ЕС, приключваща през 2027 г., предвижда едва 1,7 милиарда за военен транспорт. Проектобюджетът за периода 2028-2034 г. пък за момента включва само 17,6 милиарда по това направление. 

Все пак Цицикостас отчита, че става въпрос за инфраструктура с двойно - цивилно и военно - предназначение, което значи, че държавите ще могат да привличат средства по линия на други инвестиционни програми и фондове. 

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените