5 задължителни класики за тийнейджъри

Днес тийн филмите са синоним на предвидимо и евтино кино с анемични идеи и спорна художествена стойност.

Младежкият жанр е редуциран до демографски калкулирани корпоративни инвестиции, а публиката е третирана като монолитен блок с колективен мозък, неспособен да обработи нещо различно, смело и провокативно. Фентъзи, хорър и романтични упражнения формират младежкото кино, но не бързайте да отписвате тийн-филмите.

Предлагаме ви поглед към пет от най-добрите произведения по темата, които драматично се различават от масовката и изпъкват със своя стил и силни послания.

„Бунтовник без кауза"

През 1955-а в кината изплува един от важните филми за епохата, успял да улови тийнейджърския дух на бунтовност и тревожност. Джеймс Дийн прави изключително убедителна и емоционално ангажираща роля под режисурата на големия Никълъс Рей.

Клишето „вече не ги правя както преди" пасва перфектно на този филм. Но и младежкият пейзаж на САЩ вече има малко общо с атмосферата на 50-те години и противоречивите културни влияния, засилени от икономическия пост-военен бум, трансформирал най-могъщата страна до неузнаваемост.

„Бунтовник без кауза" остава първият и може би най-важен поглед и визуален анализ на неразбрания, объркан и обречен тийнейджър - образ, който навлезе толкова силно в културната тъкан на Западния свят и вдъхнови огромно количество произведения.

Ранната и трагична смърт на звездата и тийн идол Джеймс Дийн след катастрофа в същата година, в която излиза „Бунтовник без кауза", зарежда филма с особена историчност и иконичност.

„Хелоуин"

Майсторът на хоръра Джон Карпентър изобретява поджанра на тийн „слашър" киното с нискобюджетния си, независим шедьовър „Хелоуин", издебнал неподготвените зрители в мрака на киносалоните в края на 70-те години на миналия век.

Филмът дефинира епохата и отваря вратите за всички онези филми, в които разглезени тийнейджъри от добре уредените американски предградия правят секс, след което са избивани от маскиран психопат.

Младата Джейми Лий Къртис се превръща в оригиналното „последно оцеляло момиче", а освен нея „Хелоуин" дава на културната съкровищница бижута като безизразния убиец Майкъл Майерс, авангарден визуален подход, революционен саундтрак и онзи шокиращ, шокиращ финал.

За жалост „Хелоуин" вдъхнови направата на стотици слашър-филми, повечето, от които са болезнено
слаби и рамкираха спорния имидж на целия поджанр.

„Хлапета"

„Хлапета" има реномето на най-печално известния, автентичен и труден за гледане филм за
тийнейджъри с невероятно тежък и безнадежден финал, който извежда цялото преживяване на съвсем
друго ниво.

В средата на 90-те младият провокатор, тогавашен наркоман и хулиган с камера Хърмани Корийн показва поквареното ежедневие на група „лоши" хлапета от улиците на Ню Йорк. Персонажите са мариновани в опасен секс, лош език, насилие и нихилизъм, а подходът на Корийн към историята е брутално откровен и неподправен, граничещ с документалното.

Тогавашната публика е шокирана да гледа младежки филм за лишени от емпатия и добродетели ученици, които крадат, друсат се, правят безразборен секс и се претопяват в една сладко-горчива безперспективна реалност.

Създаден в епоха, доминирана от страха от СПИН, „Хлапета" нацелва особено чувствително място в колективната психика и културата на САЩ (и не само) и остава в историята като пример за авангардно и „опасно" авторско кино.

„И твоята майка също"

Алфонсо Куарон режисира тази модерна класика за съзряването и травматичната раздяла с тийнейджърските илюзии за купон, който никога не спира и не трябва да спира. Това е един от есенциалните филми за тухлената стена на реалността, в която катастрофират младежките мечти за непрекъснати наслади и е от тези заглавия, които стават по-добри с всяко гледане.

„И твоята майка също" е филм „по пътя" и описва приключението на двама тийнейджъри, които тръгват с кола в преследване на перфектния плаж в компанията на по-възрастна от тях, атрактивна жена със собствен тежък багаж.

Филмът е меланхолично изследване на сексуалността, приятелството, отчуждението, а освен всичко останало функционира и като горчив социален коментар за състоянието на Мексико на самия финал
на миналия век. Гаел Гарсия Бернал, Диего Луна и Марибел Вердъ правят изключителни роли и допълнително подсилват историята и уверената режисура на Куарон.

„Купонджийки"

Противоречивият тийн филм на експериментатора Хърмани Корийн, който влиза в списъка с второ свое заглавие, може да бъде описан като „розовият рейд на демоничните парти кучки".

„Купонджийки" от 2013-а е аморален, подривен и сатиричен поглед към хедонистичната младежка култура. Тук имаме четири колежанки, които мечтаят за мокра и мръсна пролетна ваканция във Флорида. Но нямат пари. И затова три от тях обират заведение за бързо хранене, а първият досег с престъпността им дава свобода. Две се възбуждат от парите и насилието. Във Флорида те срещат белия гангстер/рапър Ейлиън (страхотен Джеймс Франко), който пленява въображението им с чаровната си простащина и слабоумен стил. Той е примитивен, но привлекателен за плажните зайчета, които мислят, че върховното парти заключва в себе си смисъла на живота.

Корийн създава особено противни и интересни персонажи, опаковани във великолепен и ироничен бонбонен стил, придаващ на филма особено приятна сюрреалистична атмосфера.

Новините

Най-четените