"Х-мен: Тъмния феникс" и "Мъже в черно: Глобална заплаха" не успяха да възпламенят бокс-офиса и да задоволят комиксовите блокбастър потребности на повечето фенове на подобни филми. Двете поредни високобюджетни продължения отплуват като солидни разочарования и вече се започва с оправданията и обясненията.
Едновременно най-абсурдната и модерна теория е, че филмовите заглавия с думите „мъж" или „мъже" вече нямат място в развлекателната индустрия.
Политически коректната перспектива разглежда присъствието на тези вече обидни думички като ретроградна, репресивна и архаична изява на ранения патриархат, който трябва окончателно да бъде победен от силите на феминизма и инклузивността. Включването за тези хора означава изключване. Без "мъжки" фигури на речта в заглавията, моля! Звездата от "Мъже в черно: Глобална заплаха" Теса Томпсън е първата жена, при това чернокожа, която участва в главна роля в поредицата, и с нея в центъра на събитията името на франчайза наистина става "проблематично". Теса Томпъсн има решение на проблема. В интервю тя сподели, че за в бъдеще е добре да се помисли за смяна на заглавието. Томпсън предлага "Хора в черно" или "Човеци в черно".
Може би така филмите ще имат повече успех. А може би просто трябва да имат по-добър сценарий, режисура, диалог и актьорски изпълнения.
И все пак очакваме с нетърпение как ще се представи едно потенциално продължение на поредицата, озаглавено направо "Джендърфлуидни небинарни агенти на инклузивността в тъмно".
Мутантите от "Х-мен" също ги чака своеобразен "възродителен процес". Продуцентката в студиото "Марвел" Виктория Алонсо каза, че не знае "накъде води бъдещето на поредицата". "Смешно е, че хората ги наричат Х-мен. Толкова много жени супергерои има в тази група и смятам, че заглавието е остаряло", убедена е Алонсо.
Виктория говори това, което мислят почти всички прогресивни активисти, които пък представляват 0,5 процента от фенската база на комиксови филми като "Х-мен". Това изпълва някои хора със скептицизъм относно възможността една джендър справедлива реформа да е в състояние да подобри резултатите на бъдещи филми от сагата.
Отново едно скромно предложение - може би сценарият, режисурата, диалогът и актьорските изпълнения са по-важни от социалната справедливост и политическата коректност.
А може би не. Холивуд е изгубил здравия си разум и в последно време е доминиран изцяло от импулсите за радикална идеологическа промяна.
Как би изглеждал филмовият пейзаж, ако новата "сошъл джъстис" утопия достигне логическата си кулминация? Ясно е, че мафиотската класика на Копола "Кръстникът" ще стане "Кръстницата". "Добри момчета" - друг ганстерски шедьовър, този път на Скорсезе - моментално става "Добри момичета".
А пък полицейската екшън комедия на Майкъл Бей "Лоши момчета" се преправя на "Лоши момичета", което е и заглавието на безброй произведения от жанра за възрастни, така че очакваме забавни обърквания. Същите сугестии дебнат зад неизбежната смяна на "Сам вкъщи" със "Сама вкъщи".
Поне "Индиана Джоунс" май няма нужда да се сменя, защото си звучи като унисекс име. Но за "Джеймс Бонд" адекватен вариант е "Джина Бонд", а за "Лудият Макс" - "Лудата Мара". "Цар лъв"? "Царица лъвица", разбира се?
Естествено, само филмовите заглавия не са достатъчни. Компаниите, които ги произвеждат и разпространяват също трябва да се прочистят от дълбоко вкоренения патриархален сексизъм.
Няма да има вече останки от злокобното минало като "Уорнър Брадърс". Как ви звучи „Уорнър Систърс" представя"? Точно така, перфектно е.