Сам Мендес не иска просто да ни предложи епичен филм за Първата световна война - той иска да го преживеем.
За целта режисьорът на "Американски прелести" и "007: Координати Скайфол" се е заел с може би най-голямото предизвикателство в цялата си кариера.
Неговият военнен епос "1917" ще бъде монтиран сякаш е един цял, продължителен кадър, а действието във филма ще се развива в реално време.
Сюжетът на новия филм на Мендес позволява подобен подход. Главните герои – младите британски войници Скофийлд и Блейк (в ролите са Джордж Маккей и Дийн-Чарлс Чапман), в разгара на войната са изпратени на изключително важна и рискована мисия. Минута по минута ще проследим как те навлизат дълбоко във вражеската територия, за да доставят съобщение, от което зависи живота на около 1600 британски войници.
Ако Блейк и Скофийлд се провалят, войниците, сред които е и братът на Блейк, ще попаднат в капан на германците и ще загинат.
Режисьорът обяснява, че от самото начало е бил сигурен, че тази история трябва да бъде разказана в реално време и събитията да протичат за зрителите със същата скорост, с която ги изживяват героите. Защо?
Защото според Мендес всяка стъпка и всеки дъх на двамата мъже са неразделна част от историята. Най-добрият начин да бъде показано на това е чрез един продължителен кадър или поне илюзията за такъв, както е в случая.
"Това, което се иска от тях, е почти невъзможно трудно. Начинът, по който е направен филма, е избран така, че да ви придърпа възможно най-близо до това изживяване", обяснява Мендес пред Vanity Fair.
Подобни експерименти през последните години зачестяват и дори Холивуд се осмелява да посегне към заради по-различното усещане, което този подход при заснемането и монтажа носят. Същевременно това е и предизвикателство за режисьорите и целите екипи, дори когато филмът не е заснет със само един продължителен кадър, а просто е монтиран, за да изглежда това така. И двата подхода изискват впечатляваща координация и внимание към детайла.
Пример са спечелилият "Оскар" за най-добър филм Birdman с Майкъл Кийтън, дело на режисьора Алехандро Иняриту. Ако се върнем десетилетия назад няма как да не споменен и трилъра "Въжето" на Алфред Хичкок от 1948 г.
Подобна техника при заснемането и монтажа използват и епизоди на два популярни сериала – Mr. Robot (3 сезон, 4 епизод) и The Haunting of Hill House (1 сезон, 6 епизод).
Мендес без съмнение предизвиква самия себе си с този проект. Режисьорът прекарва девет месеца в подготовка за снимките с оператора ветеран Роджър Дийкинс, носител на "Оскар" за работата си по "Блейд Рънър 2049". Задачата пред двамата е била да направят така, че кадрите и сцените да са идеално синхронизирани, за да не се развали усещането за едно цяло, въпреки че двамата главни герои преминават през различни локации.
А това създава много трудности. Дадени сцени трябва да бъдат снимани в конкретна част от деня, за да се гарантира, че естествената светлина ще е същата. Освен това трябва да се замаскира монтажа - "лепенето" на отделните заснети сцени трябва да е такова, че филмът да изглежда като един непрестанен запис. Както Дийкинс посочва пред Deadline – било е изключително трудно.
За разлика от гореспоменатите примери, където действието е ограничено от гледна точка на мястото, на което се развива действието, "1917" ще се опита да впечатли зрителите с по-големия мащаб. Както показва новият трейлър на филма, мисията на Скофийлд и Блейк ги отвежда на различни места – от бункери и окопи, през гори, реки и ферми, до изпълнени с хаос открити пространства, на някои от които дори се водят битки.
По време пътуването си те се срещат с други персонажи, изиграни от актьори от ранга на Колин Фърт, Бенедикт Къмбърбач, Марк Строн, Андрю Скот и Ричърд Мадън.
Същевременно филмът, а с него и зрителите, остава фокусиран върху двамата главни герои.
"[1917] показва потресаващата разруха, предизвикана от войната, и същевременно в основата си е човешка история за двама млади и неопитни войници, които се надпреварват с времето. Така че се придържа повече към формата на трилъра, отколкото на традиционния военен филм", обяснява Мендес.
"1917" в някаква степен е базиран на разкази на неговия дядо, ветеран от Първата световна война. Режисьорът пише сценария заедно с Кристи Уилсън-Кернс (Penny Dreadful). Запраща зрителите през пролетта на 1917 г. точно в момента, в който германците са отстъпили към новоизградената и солидно защитена линия "Хинденбург". Британските войници са объркани от изчезването на врага – предали ли са се, оттеглили ли са или просто лежат в очакване. Скофийлд и Блейк преминават през изоставените от германците територии, където всичко ценно вече е било унищожено, а вместо това са били поставени множество капани – мини, снайперисти и някои неприятни изненади.
Дизайнът на локациите изисква също толкова прецизен тайминг, колкото и сценария, за да може всеки декор да се навърже със следващия. Мендес обяснява, че е трябвало да се проследи всяка стъпка на героите много преди самите декори да бъдат построени. Подчертава, че никога не е провеждал толкова дълги репетиции за филм, нито пък толкова подробни.
За да са актьорите и екипа в синхрон, са били нужни два сценария – един, който съдържа диалога и обяснителни моменти, като в обичаен сценарий, както и допълнителен сценарий, съставен изцяло от схеми и карти. На втория с огромна точност са били показани кога и накъде ще се движи камерата, в каква посока ще се движат актьорите и как ще се извършва придвижването от една локация на друга.
Този необичаен подход към заснемането на "1917" може да го превърне в едно от най-зрелищните, но и същевременни реалистични кинопреживявания на следващата година.
За щастие, Мендес оставя настрана твърде експлоатираната тема "Втора световна война" и ни запраща в първия голям световен конфликт, който е вече цяло столетие назад в историята.
И както заради мащаба, така и заради смелото решение да се избере монтаж, който да разкаже историята като един продължителен кадър, "1917" без съмнение ще е по-подходящ за гледане на голям екран, отколкото вкъщи, подобно на "Дюнкерк" на Кристофър Нолан.
Но за да се озовем в окопите, който Сам Мендес ни е подготвил, ще трябва да почакаме още малко – българската премиера на "1917" е предвидена за 24 януари 2020 г.