Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бъдещето на киното - в смартфона и филмите, нарязани на парчета?

Додж (Лиъм Хемсуърт) има тежко заболяване и не му остава много време живот. Нуждае се спешно от пари, които да му дадат поне малка надежда, че ще види раждането на сина си, и ще осигурят бъдещето на него и съпругата си.

Обръща се за помощ към Майлс Селърс (Кристоф Валц от "Гадни копилета"). Той му предлага вариант - Додж трябва да се превърне в плячка за богатите клиенти на Селърс. Колкото повече време оцелее в тази "най-опасна игра" на лов на живи хора, толкова повече пари ще натрупа в сметката си. 

Това е сюжетът на филма Most Dangerous Game. Не е най-оригиналното нещо на света, но обещава на зрителите напрегнат трилър, екшън и Кристоф Валц, който винаги е добре дошъл на екраните ни.

Кое обаче е уникалното на Most Dangerous Game, което го прави по-интересен? Че е "филм на части", а всяка негова "част" е дълга не повече от 10 минути.

Причината е, че филмът се съдържа в каталога на стрийминг платформата Quibi, която вече дебютира в САЩ. Тя е насочена изцяло към мобилни устройства - т.е. смартфоните в джобовете ни.

Идеята е зрителите да гледат на своя смартфон отделните кратки части от даден филм или сериал - било то по време на обедната си почивка, в градския транспорт, в междучасие или просто преди да заспят.

С други думи, Quibi е стрийминг платформа, ориентирана към поколението на разсеяните ползватели на мобилни услуги.

Онези, които прекарват голяма част от деня си с очи, забити в малкия екран на смартфона си, но същевременно не могат да задържат вниманието си, за да изгледат един двучасов филм или дори половинчасов епизод на сериал.

Ето защо създателят на платформата Джефри Катценбърг и екипът му предлагат оригинално съдържание на зрителите от няколко различни типа.

Има ги т.нар. "филми на части" като Most Dangerous Game, комедията Flipped или трилъра Survive, в който Софи Търнър (Санса от Game of Thrones) трябва да оцелява след самолетна катастрофа. Концепцията е, че всеки ден ще излиза по един нов епизод от тях, а "сезоните" ще са дълги около 2 часа, 2 часа и половина, т.е. колкото един стандартен филм.

Налице са и документалните поредици за тези зрители, които искат да научат нещо. За финал, има ги и риалити и ток шоу форматите, без които очевидно не може да се мине. Тук попада и завръщането на някогашното шоу на MTV Punk'd, което вече е с нов водещ - Chance The Rapper, и е сред добре оценените продукции от първите потребители на Quibi.

На пръв поглед идеята е добра - все пак неслучайно още през 2018 г. успява да събере 1 милиард долара капитал, включително от най-големите киностудиа по света. Ясно е, че по света съществува огромна потенциална аудитория, която просто не се задържа пред телевизори или компютри, нито пък има навика да ходи на кино. Зрители, които са свикнали да гледат няколкоминутни клипове в YouTube, но нямат търпението за сериали и още по-малко - традиционни пълнометражни филми.

Quibi се появява на пазара на стрийминг услуги с месечна такса от 4,99 долара и 7,99 на версията си без реклами в опит да привлече точно тези хора.

Този дебют обаче се случва в сложен момент. Тези иначе свръхактивни и заети зрители в момента също са засегнати от мерките срещу коронавируса, които се прилагат в световен мащаб. Таргет аудиторията е блокирана в домовете си и е под въпрос дали иначе полезната за динамичния им начин на живот стрийминг платформа за смартфони ще е предпочитания им избор пред по-традиционните такива.

Но все пак извънредното положение в много държави по света в един момент ще премине и гледането на "филми на части" в движение може би ще блесне с пълна сила.

Тук се появява обаче друг рисков момент - дали потребителите няма да гледат и докато ходят, рискувайки да станат жертви на пътен инцидент. Нека си спомним за Pokemon Go, все пак.

Евентуалният успех на Quibi ще е доказателство за друг, по-сериозен културен феномен - приемането от страна на развлекателната индустрия на факта, че смартфоните доминират в живота на публиката и опитът киното/телевизията да бъдат прехвърлени там с всичките последствия. Няма да стане за ден, нито за година, но стриймингът като цяло има все по-сериозно отражение върху филмовата или телевизионната индустрия.

Ето защо е твърде рано и твърде смело да отхвърляме гледането на "филми на части" на смартфона като обречена кауза с малко на брой потенциални почитатели.

Най-коментирани

Най-четените