Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмите на Сам Мендес: кино, правено с любов към мъжете

"Американски прелести"
"Американски прелести" безспорно е филм-шедьовър, който печели 5 награди "Оскар" напълно основателно. Това е един от първите филми на 90-те, които разчопкват мита за американската мечта и показват епичната самота, която стои зад красивите предградия. Кевин Спейси в ролята на Лестър прави може би една от топ 3 ролите на живота си, много преди движението #metoo да го измете от холивудската сцена. А Мена Сувари, която се появява в една и съща година в "Американски прелести" и "Американски пай" ни кара просто да си пуснем "I`m just a teenage dirtbag baby" на Wheatus в жегата и довечера отново да гледаме филма на розите. Снимка: Dreamworks Pictures
"Американски прелести"

"Американски прелести" безспорно е филм-шедьовър, който печели 5 награди "Оскар" напълно основателно. Това е един от първите филми на 90-те, които разчопкват мита за американската мечта и показват епичната самота, която стои зад красивите предградия. Кевин Спейси в ролята на Лестър прави може би една от топ 3 ролите на живота си, много преди движението #metoo да го измете от холивудската сцена. А Мена Сувари, която се появява в една и съща година в "Американски прелести" и "Американски пай" ни кара просто да си пуснем "I`m just a teenage dirtbag baby" на Wheatus в жегата и довечера отново да гледаме филма на розите.
"Път към отмъщение"
След "Американски прелести", който е богато наситен с диалози, Сам Мендес изненада феновете си с учудващо тихия "Път към отмъщение". Филмът е базиран на едноименната графична новела на Макс Алън Колинс и е може би най-естетския филм на Мендес. Кинематографията на носителя на "Оскар" Конрад Хол потапя зрителите в мрачни сенки и дълбочина на картината, която великолепно допълва сюжета. Героите през цялото време са видени през стъкло или вода или са обвити в тъмнина, което е великолепна визуална метафора за случващото се на екрана. Във филма участват Том Ханкс, Пол Нюман и Джъд Лоу, които, движени от мозъка на Мендес, пресъздават драматично връзката баща-син и безнадеждността на съдбата. Снимка: Dreamworks Pictures
"Път към отмъщение"

След "Американски прелести", който е богато наситен с диалози, Сам Мендес изненада феновете си с учудващо тихия "Път към отмъщение". Филмът е базиран на едноименната графична новела на Макс Алън Колинс и е може би най-естетския филм на Мендес.

Кинематографията на носителя на "Оскар" Конрад Хол потапя зрителите в мрачни сенки и дълбочина на картината, която великолепно допълва сюжета. Героите през цялото време са видени през стъкло или вода или са обвити в тъмнина, което е великолепна визуална метафора за случващото се на екрана. Във филма участват Том Ханкс, Пол Нюман и Джъд Лоу, които, движени от мозъка на Мендес, пресъздават драматично връзката баща-син и безнадеждността на съдбата.
"Пътят на промените"
Ако има актриса, която стои на актьорското ниво на Леонардо ди Каприо, това е неговата приятелка в живота Кейт Уинслет. Химията между двамата е основният елемент, който направи "Титаник" епичен филм, бликащ от секс, любов и драма и в "Пътят на промените", 11 години по-късно, тази химия не просто не си е отишла, а е станала още по-осезаема.Тук Кейт и Лео са излезли от кожите на Роуз и Джак и са Ейприл и Франк: двойка от края на Втората Световна война, омотала се безнадеждно в промяната, която настъпва в отношенията между двама души след брака. Любовта се е превърнала в ненавист, страстта е алхимично променена в досада и непоносимост. Лентата е по книгата на Ричард Йейтс, който публикува романа си, когато е на 35 години, и е номиниран за The National Book Award, заедно с Джоузеф Хелър и "Параграф 22". Снимка: Paramount Vantage
"Пътят на промените"

Ако има актриса, която стои на актьорското ниво на Леонардо ди Каприо, това е неговата приятелка в живота Кейт Уинслет. Химията между двамата е основният елемент, който направи "Титаник" епичен филм, бликащ от секс, любов и драма и в "Пътят на промените", 11 години по-късно, тази химия не просто не си е отишла, а е станала още по-осезаема.

Тук Кейт и Лео са излезли от кожите на Роуз и Джак и са Ейприл и Франк: двойка от края на Втората Световна война, омотала се безнадеждно в промяната, която настъпва в отношенията между двама души след брака. Любовта се е превърнала в ненавист, страстта е алхимично променена в досада и непоносимост. Лентата е по книгата на Ричард Йейтс, който публикува романа си, когато е на 35 години, и е номиниран за The National Book Award, заедно с Джоузеф Хелър и "Параграф 22".
"007 Координати: Скайфол"
С този филм от поредицата за Джеймс Бонс, Мендес се изправя пред предизвикателството да вкара героите в свят, който би бил абсолютно чужд на хората, създали ранните адаптации по Ян Флеминг. И успява. В Скайфол MI6, Бонд, М и техните променящи се роли са в центъра на действието. Разузнаването се брани от враждебно настроен държавен бюрократ (Ралф Файнс), а MI6 е под заплаха от Раул Силва (Хавиер Бардем) - бивш агент с кибер-умения, който се чувства предаден от М преди години. Даниъл Крейг влиза в ролята съвършено, а Мендес изкарва историята за Джеймс Бонд на сцената на съвременния живот. Снимка: Metro-Goldwyn-Mayer
"007 Координати: Скайфол"

С този филм от поредицата за Джеймс Бонс, Мендес се изправя пред предизвикателството да вкара героите в свят, който би бил абсолютно чужд на хората, създали ранните адаптации по Ян Флеминг. И успява.

В Скайфол MI6, Бонд, М и техните променящи се роли са в центъра на действието. Разузнаването се брани от враждебно настроен държавен бюрократ (Ралф Файнс), а MI6 е под заплаха от Раул Силва (Хавиер Бардем) - бивш агент с кибер-умения, който се чувства предаден от М преди години. Даниъл Крейг влиза в ролята съвършено, а Мендес изкарва историята за Джеймс Бонд на сцената на съвременния живот.
"Снайперисти"
"Jarhead", преведен у нас като "Снайперисти", е военна драма, базирана на едноименните мемоари от 2003 г. на морския пехотинец Антъни Суофорд. В неговите обувки влиза Джейк Джиленхол, а заедно с него на снимачната площадка са Джейми Фокс, Питър Скарсгард, Лукас Блек и Крис Купър. Филмът е боксофис разочарование, но това не отнема от стойността му. Мендес рисува психологически портрет на главния герой и, както прави обикновено, вкарва зрителя директно в разцентрованата му душа - нещо, което се явява по-голяма ценност от ефектите. Снимка: Universal Pictures
"Снайперисти"

"Jarhead", преведен у нас като "Снайперисти", е военна драма, базирана на едноименните мемоари от 2003 г. на морския пехотинец Антъни Суофорд. В неговите обувки влиза Джейк Джиленхол, а заедно с него на снимачната площадка са Джейми Фокс, Питър Скарсгард, Лукас Блек и Крис Купър.

Филмът е боксофис разочарование, но това не отнема от стойността му. Мендес рисува психологически портрет на главния герой и, както прави обикновено, вкарва зрителя директно в разцентрованата му душа - нещо, което се явява по-голяма ценност от ефектите.
"1917"
Психологическата страна на войната определено е сред темите, които вълнуват Сам Мендес. Сценарият, който също е дело на Мендес, е базиран на разказите на неговия дядо, който е участвал във "Войната, която трябваше да сложи край на всички войни", но онова, което се случва във филма, спокойно може да се отнесе към който и да е военен конфликт, в която и да е историческа епоха. Историята проследява двама военни куриери, които са изпратени да предадат съобщение от една точка на бойното поле до друга, а залогът е животът на 1600 британски войници. Мендес подхожда към историята внимателно, дълбоко и с интимност, присъща на режисьорския му поглед, като тази прави онова, което правят добрите творци: създават оригинална история, правейки я универсална и общовалидна. Снимка: Universal Pictures
"1917"

Психологическата страна на войната определено е сред темите, които вълнуват Сам Мендес. Сценарият, който също е дело на Мендес, е базиран на разказите на неговия дядо, който е участвал във "Войната, която трябваше да сложи край на всички войни", но онова, което се случва във филма, спокойно може да се отнесе към който и да е военен конфликт, в която и да е историческа епоха.

Историята проследява двама военни куриери, които са изпратени да предадат съобщение от една точка на бойното поле до друга, а залогът е животът на 1600 британски войници. Мендес подхожда към историята внимателно, дълбоко и с интимност, присъща на режисьорския му поглед, като тази прави онова, което правят добрите творци: създават оригинална история, правейки я универсална и общовалидна.
"Away we go"
Да наречем тази бременност-ориентирана road trip dramedy лента "слаба" не би било справедливо. С нея Мендес излиза извън зоната си на комфорт и потапя зрителите в сладост и меланхолия, подсилени от саундтрака, включващ Боб Дилън, Джордж Харисън и Алекси Мърдок. Филмът показва как режисьорът прави дисекция на ситуацията около персонажите, а не на самите персонажи. Джон Красински и Мая Рудолф са трогателна двойка в трийсетте си години и обикалят Щатите в търсене на перфектното място, на което да отгледат бъдещото си дете. Всяка нова дестинация, до която достигат, ги среща с нови автентични герои, които ясно противопоставят оптимизма и невинността на бъдещите родители с абсурдите в света около тях. Снимка: Focus Features
"Away we go"

Да наречем тази бременност-ориентирана road trip dramedy лента "слаба" не би било справедливо. С нея Мендес излиза извън зоната си на комфорт и потапя зрителите в сладост и меланхолия, подсилени от саундтрака, включващ Боб Дилън, Джордж Харисън и Алекси Мърдок. Филмът показва как режисьорът прави дисекция на ситуацията около персонажите, а не на самите персонажи.

Джон Красински и Мая Рудолф са трогателна двойка в трийсетте си години и обикалят Щатите в търсене на перфектното място, на което да отгледат бъдещото си дете. Всяка нова дестинация, до която достигат, ги среща с нови автентични герои, които ясно противопоставят оптимизма и невинността на бъдещите родители с абсурдите в света около тях.

Ако има нещо, което със сигурност можем да твърдим за режисьора Сам Мендес, това е, че той никога не е срещал протагонист от мъжки пол, който да не може да разгадае, включително Джеймс Бонд.

Режисьорът - носител на "Оскар" и "Златен глобус" е един от най-фините изследователи на мъжката душа, а дисекцията на мъжествеността е запазена марка и вечна тематична нишка в творбите му.

Независимо дали мъжът в центъра на сюжета е фрустриран морски пехотинец, отдаден и объркан съпруг, или бъдещ баща, очакващ първото си дете, той винаги е носител на онази сложна мъжественост, изчистена от стереотипите на безчувствения мачо и отразяваща възгледите на не един и двама психолози, обърнали внимание на Анимуса по Юнг.

Звездата на Мендес, или поне тази, носеща популярност, изгрява когато Стивън Спилбърг му дава сценария на "Американски прелести". Филмът печели заслужен "Оскар", Мендес също и пробивът му в Холивуд го води към режисирането на смислени ленти като "Пътят на промените", "Снайперисти" и "Away we go", съчетано с театралната работа по "Дванайсета нощ" на Шекспир и "Чичо Ваня" на Чехов.

Въпреки че Мендес никога не изоставя театъра, той успява да го съчетава с правенето на кино, за което кино любителите могат само да се радват. 

Неговите филми винаги внасят някаква иновативна нотка в традиционния прочит на драматични ситуации, независимо дали драмата се случва на бойното поле, в окопите, в идиличната американска къща на перфектното семейство или някъде назад в историята.

Може би фокусът на Мендес върху семейните драми идва от личната му история (той е на 5 години, когато родителите му се развеждат), а може би причината е далеч от собствената му драма. Може би той привижда в своите герои собствената си борба с демоните на детството, а може би просто си правим дивашка психоанализа и вдъхновението на Мендес няма нищо общо с миналото му.

Във всички случаи, режисьорът е сред най-ярките имена на холивудския режисьорски небосклон и голяма част от филмите, излезли под неговото артистично око, си струват гледането, както и повторното гледане.

В галерията събрахме 7 филма на Мендес, които са автентични произведения на филмовото изкуство и своеобразни прозорци към душевността на мъжа. Вижте кои са те, гледайте ги (отново).

Най-четените