Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-големият провал на Warner Bros: Защо "Светкавицата" се издъни така грандиозно

Няма по-голям злодей за един супергерой от липсата на интерес сред зрителите. Филмът "Светкавицата" болезнено демонстрира това, препъвайки се жестоко в световния боксофис още в първите си три седмици на екран.

Продукцията е поредната с бюджет над 200 милиона долара, но отвъд това различни източници посочват, че рекламната кампания възлиза на още поне 100 милиона, а може би дори 150 милиона долара.

Само за да може студиото Warner Bros. да си върне разходите, филмът трябва да направи поне 600-650 милиона долара в световния боксофис, тъй като при киноразпространение филмовите студия взимат малко по-малко от половината от общите приходи - другото е за кината.

"Светкавицата" обаче вероятно ще изкара едва около 300 милиона, преди да бъде свален от големите екрани.

Казано възможно най-простичко, очакванията са Warner Bros. да загубят дяволски много пари и да запишат пореден неуспех в опитите да гонят финансовите триумфи на комиксовите филми на Marvel Studios/Disney (не че и там нещата не вървят на зле...).

"Светкавицата" се очертава като най-големият боксофис провал в историята на филмовото студио, губейки повече пари и от пословични издънки като "Крал Артур: Легенда за меча" на Гай Ричи и "Пътят на Юпитер" на дуото Уашовски.

Тъй като за загубите фактор е и големият бюджет за маркетинг на лентата, боксофис анализаторът Луиз Фернандо дори спекулира, че Warner Bros. са щели да загубят по-малко пари, ако бяха пуснали филма не в кината, а директно в стрийминг услугата HBO Max... или ако не го бяха пускали изобщо, подобно на заснетия, но забравен "Батгърл".

Защо обаче "Светкавицата" се издъни чак толкова много? Връщаме лентата назад, за да проследим изпълнения с препятствия бяг на иначе интересния супергерой към големия екран.

Проблем №1: Създаден с напъни

За филм за супергероя Бари Алън, който след инцидент се сдобива с невероятна скорост, се говори от десетилетия. През годините са писани няколко сценария, но нито един проект не успява да набере скорост.

Това се променя през 2017 г., когато Светкавицата прави филмовия си дебют в история за отбор супергерои - "Лигата на справедливостта". За ролята беше избран актьорът Езра Милър, а с това най-накрая се задвижи работата и по самостоятелен филм за героя.

"Лигата на справедливостта" обаче също се оказа провал. С него споделената филмова вселена на DC (DCEU), която събира филми за Батман (Бен Афлек), Супермен (Хенри Кавил), Жената чудо (Гал Гадот) и други, вместо да набере инерция, пое към своя залез и стана ясно, че няма да я бъде още дълго.

Филмът "Светкавицата" се оказа в неприятна ситуация - щеше да се роди във време, в което "вселената" около него вече умираше.

Предстоящите Blue Beetle (17 август) и "Аквамен и изчезналото кралство" (25 декември) са последните филми, започнати от предното ръководство на DC Studios. Към момента също има риск те да загубят пари с оглед на бюджетите си, съответно 120 млн. и над 200 млн. долара.

Това вървеше и със задкулисни трусове. В периода 2016-2020 г. проектът смени няколко потенциални режисьори, а поне двама избрани - Сет Греъм-Смит и Рик Фамъюуа, напуснаха заради "творчески различия" със студиото. Дуото Джон Франсис Дейли и Джонатан Голдстийн (Dungeons and Dragons: Разбойническа чест), поели сценарно-режисьорската щафета в един момент, също се отказаха.

В крайна сметка през 2019 г. на режисьорския стол седна Анди Мушети ("То"), който успя да добута "Светкавицата" до финалната права, т.е. премиерна дата.

Очевидно още в онези години "Светкавицата" страда от чуденето на Warner Bros. какво да правят с комиксовите си филми - дали да продължат с мрачната атмосфера, наложена от Зак Снайдър с "Мъж от стомана" и "Батман срещу Супермен", или да копират полукомедийния подход на Marvel Studios.

За съжаление конфликтът в идентичността на лентата се усеща и в готовия филм, който видяхме през 2023 г. Но това едва ли е изненада, след като за да се появи на бял свят бяха нужни десетилетия напъни. Не толкова родилни, колкото може би тоалетни.

Проблем №2: Езра Милър

Филм с подобна хаотична продукция определено щеше да спечели от стабилен актьор в главната роля, но личният живот на Езра Милър е не по-малко хаотичен Снимка: Getty Images
Филм с подобна хаотична продукция определено щеше да спечели от стабилен актьор в главната роля, но личният живот на Езра Милър е не по-малко хаотичен

Актьорът в главната роля е интересен случай, а за филмовите студия днес "интересен" е равнозначен на "носи главоболия".

Изброяваме възможно най-сбито скандалите около Милър: нападение над жена в бар в Исландия; обир и заплахи към двойка в Хавай; хвърляне на стол по друга жена; влизане с взлом в чужда къща; обвинения от родителите на 18-годишна активистка, че я е манипулирал и заплашвал...

Извинението за всички тези изцепки всъщност беше оправдание - че всичко случило се се дължи на проблеми с психичното здраве на актьора.

Повечето гафове дойдоха след началото на снимките на "Светкавицата" и Warner Bros. бяха в ситуация, в която вече нямаше как да сменят Милър, без това да оскъпи още повече продукцията. Вместо това се постараха да се говори колкото се може по-малко за актьора.

Но как рекламираш филм, правейки се, че човекът в главната роля едва ли не не съществува? Трудно.

Проблем №3: Големите очаквания

Въпреки всичко Warner Bros. се постараха да създадат интерес (150 милиона маркетингов бюджет все пак...) и да представят "Светкавицата" не като отломка от героичната вселена на Зак Снайдър, а като филмово събитие с голям мащаб.

Джеймс Гън, режисьор на "Пазителите на галактиката" и настоящ съ-директор на DC Studios, твърдеше, че това е един от "най-добрите филми по комикси". Завъртя се и историята за това колко много Том Круз - "спасителят на киното" според Стивън Спилбърг - е харесал комиксовата лента.

Маркетингът на "Светкавицата" в един момент сериозно се облегна на завръщането на Майкъл Кийтън в ролята на една от версиите на Батман. Ясно беше, че тук се търси носталгия към филмите "Батман" и "Батман се завръща" на режисьора Тим Бъртън. И това работеше в някаква степен - дори аз няколко пъти се улових да наричам новия филм "Батман"...

Батманът на нашето детство. Снимка: DC Studios
Батманът на нашето детство.

Така, вероятно заради проблемите на Милър в истинския живот, Warner Bros. с помощта на добре сглобени трейлъри опитаха да рекламират "Светкавицата" не толкова с едноименния персонаж, колкото като филм за отбор супергерои, подобно на "Отмъстителите" и "Лигата на справедливостта".

Всичко това създаде очаквания, които лентата нямаше как да покрие.

Проблем №4: Сценарият

"Светкавицата" е от онези филми, които дори да си комиксов фен, едва ли ще гледаш втори път. Сюжетът е сравнително свеж, защото взима есенцията на успешния комикс "Флашпойнт" (има го и на български, ако ви се чете) - Бари Алън използва скоростта си, за да се върне в миналото и да спаси живота на майка си, но така променя цялата времева линия.

В търсене на лесната комедия (и копиране на Marvel) голяма част от сценария напомня за "Завръщане в бъдещето", като тук Светкавицата дундурка като бавачка разлигавеното си младо Аз, по-дразнещо и от оригиналния Бари.

Филмът се обляга сериозно на концепцията за "мултивселена" и различни версии на едни и същи супергерои, но всичко това не е така леко и разбираемо поднесено на зрителя, както в "Спайдър-мен: Няма път към дома" и "Доктор Стрейндж в мултивселената на лудостта" на Marvel Studios.

Сякаш един Езра Милър на екран не е достатъчен... Снимка: DC Studios
Сякаш един Езра Милър на екран не е достатъчен...

Абсурдно е, но най-сполучливото във филм с името "Светкавицата" всъщност са двамата Батмани - Бен Афлек, който се сбогува с ролята, и Майкъл Кийтън, който на 71 години безпроблемно влиза отново в костюма на Човека прилеп. Сцените с втория наистина предизвикват пареща на очите носталгия, а и са единственото нещо, което може би си струва да се гледа повторно.

Дори Саша Кайе, която играе изстрадалата и изпълнена с гняв Супергърл, е изненадващо сполучлив избор, но за съжаление нейната история е претупана и се губи на фона на всичко, което "Светкавицата" се опитва да разкаже.

Малкото плюсове не компенсират един по-скоро слаб сценарий, който колабира под тежестта на твърде много сюжетни линии и уж епичния, ама всъщност епично разочароващ финал.

Визуалните ефекти пък на места са потресаващо слаби. Колкото и да се пускат оправдания, че е "умишлено", това не променя факта, че някои сцени изглеждат по-лошо от съвременна видеоигра.

И все пак оценките не са потресаващо лоши - 7,2 от 10 зрителско одобрение в IMDb, 56 Metascore, 64% положителни ревюта в Rotten Tomatoes... Реакциите за "Светкавицата" от хората, които са го гледали, са, да речем, прилични. Просто хората, които са го гледали, са малко и не са си направили труда да го препоръчат на други или да повторят.

Проблем №5: Отписан още преди да излезе

През февруари 2023 г., няколко месеца преди премиерата, стана ясно, че новите директори на DC Studios - Джеймс Гън и Питър Сафран, зачеркват филмовата вселена на DC и готвят неин рестарт. Това означава край за сегашните версии на героите, изиграни например от Бен Афлек и Хенри Кавил, и търсене на нови актьори.

Тази новина, макар и очаквана, нямаше как да не повлияе на интереса към "Светкавицата". Защо да даваш пари да гледаш филм за супергерой, който след година вече може да не съществува в тази си версия?

Пълен контраст с добре конструираната вселена на Marvel, където всяка продукция те подканя да очакваш следващата.

В крайна сметка сценарият на "Светкавицата" е така (пре)написан, че да служи като преход между миналото и предстоящото бъдеще на DC. Но за да разберат това, зрителите трябва да го гледат, a много от тях очевидно не видяха смисъл да го правят.

Проблем №6: Твърде много филми по комикси

Да си дойдем на думата. Холивуд бавно, но болезнено започва да осъзнава, че прекалява с филмите за супергерои, на които се научи да разчита твърде много през последните 15 години.

Публиката е пренаситена. Трудно вече може да бъде изненадана с някоя свежа история, а все по-разширяващите се "филмови вселени" изискват да следиш твърде много персонажи и сюжетни линии, разпръснати на малък и голям екран.

В един момент писва, а е особено дразнещо да идеш в киното да гледаш филм, а от теб се очаква да отидеш с предварително познание кой, къде, какво, кога, защо.

"Светкавицата" просто се забави твърде много, напук на името на героя, и се появи във време, в което безспорно може да се говори за преумора от комиксови филми.

Ако беше излязъл по екраните преди 5 години например (първата му планирана премиерна дата беше за март 2018 г.), може би сега нямаше да си говорим колко стотици милиони ще изгуби студиото. Или поне сумата нямаше да е така колосална.

 

Най-четените