Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Руският филм за Чернобил - толкова недолюбван, колкото и холивудският сериал

Руската кино критика е еднакво безпощадна и към двата филма Снимка: Централно партньорство
Руската кино критика е еднакво безпощадна и към двата филма

Руската кино критика смята темата за аварията в Чернобил за деликатна.

Толкова деликатна, че като че ли тя предпочита въпросът дори и да не се подхваща, камо ли да се екранизира, независимо коя държава се захваща със сюжета. И когато през 2019 г. излиза минисериалът на HBO, и сега, когато налице е и пълнометражен руски вариант, нападките са безпощадни.

През 2019 г. например Москва обвинява създателите на поредицата "Чернобил" в пропаганда, манипулации и грубо пренебрегване на историческата истина.

Негативни отзиви идват от най-високо ниво, например от Леонид Бочаров, инженер и ръководител на проекта за изграждане на саркофаг над четвърти реактор на АЕЦ "Чернобил". Докато сериалът на HBO обрисува картина на партийна цензура и тежко информационно затъмнение с цената на човешки животи, Бочаров дълбоко не е съгласен.

Той смята, че кратката поредица от пет серии е създадена от Крейг Мазин с единствената цел да настройва света срещу Русия. Бочаров подчертава, че ако не е била бързата и навременна реакция на Кремъл, цяла Европа е щяла да прилича на призрачния Припят.

На подобно мнение застават и малкото живи ликвидатори, според които в "Чернобил" реалните събития са изкривени до неузнаваемост.

Обвиненията към американско-британската копродукция стигат до опити тя да бъде напълно забранена на територията на Русия и до дребнави критики, че при общите кадри над Припят се виждат съвременни алуминиеви дограми или че на места костюмите, вратовръзките и аксесоарите са твърде модерни и не са съществували през 1986 г. в този си вид.

Учудващо, но най-новият пълнометражен руски прочит на историята за тежката ядрена авария си докарва не по-малко хапливи коментари.

С филма, който е дълъг почти 2 часа и половина, се захваща Данила Козловски, когото публиката познава най-вече от "Академия за вампири" и "Викинги". Тук Козловски, който от години живее в САЩ, е и на режисьорския стол, и в главната роля, a освен това е помагал и в съставянето на сценария. И по мнение на руските специалисти актьорът не се справя в нито едно от тези поприща.

На първо място, докато "Чернобил" на HBO може би си играе с истината и флиртува с идеята да я преиначи с цел повече драматизъм, в руската версия историческа истина напълно липсва. Сюжетът е напълно измислен и разказва за пожарникаря Алексей Карпушин, чиято амбиция е да изостави малкия Припят и да се премести в Киев.

Инцидентът в Чернобилската електроцентрала обаче проваля плановете на Карпушин и го принуждава да се върне в Припят, за да спасява свои колеги от трагедията, която се разиграва в АЕЦ "Ленин", както е официалното име на централата. Междувременно главният герой сякаш може всичко и това се вижда дори и само от трейлъра - гаси пожари, кара линейка, гмурка се под топящ се реактор.

"Това е по-холивудско и от холивудската версия!", възкликва Вера Аленушкина от сайта TimeOut.

"Във водата не потъва, в огъня не изгаря, около него всички умират от лъчева болест, а него радиацията не го лови", продължава с обзора си Аленушкина.

Обвиненията на професионалния критик са точно обратните на тези, които се изсипаха за "Чернобил" на Мейзин - че Козловски дори и не търси отговор на въпроса кой е виновен за трагедията, а просто снима някакъв геройски епос със себе си в главната роля.

Според Антон Долин от платформата "Meduza" когато се прави подобен поглед към чернобилската авария от позицията на уж "вътрешен човек", то е неизбежно да липсва обективност.

Долин посочва, че Козловски е имал възможността да разнищи темата за пропуските и факторите, довели до инцидента, но така и не го прави и не отговаря на нито един от наболелите въпроси около случилото се.

Още по-озадачаващо е защо продуцентът Александър Роднянски не настоява за повече реализъм. От 35 години той е като обсебен от темата за Чернобил - Роднянски е роден в Киев, а украинската столица е едва на 90 километра от атомната електроцентрала.

Така градът се оказва един от най-пострадалите от аварията и събитията около нея се запечатват дълбоко в съзнанието на продуцента.

В критиките на Долин има още повече право в светлината на факта, че Роднянски стои зад въздействащи заглавия като "Изток-Запад" с Катрин Деньов и "9 рота" под режисурата на Фьодор Бондарчук.

"Героят тича в огъня, мъртви птици падат от небето, зелените гори стават червени, а хората - сиви. Скоро Козловски ще започне да снима блокбъстъри за HBO", пише в заключение Долин.

Зад всичко, изказано и изписано за новия филм на Козловски, обаче отново прозира онази нагласа, на която вече станахме свидетели през 2019 г., когато Мазин представи своя минисериал - че Русия сякаш не се интересува как точно ще бъде преразказана историята на Чернобил и аварията там.

Вместо това Кремъл иска темата въобще да не се появява на малък или голям екран и да не бъде припомняна, защото повдига твърде много неизвестни, които все още нямат своя отговор и може би никога няма да го получат.



Най-четените