В Холивуд има наистина много емблематични и дългогодишни сътрудничества, създали някои от най-големите кино хитове. Мартин Скорсезе и Робърт де Ниро, Алфред Хичкок и Грейс Кели, Куентин Тарантино и Самюъл Джаксън, Дейвид Финчър и Брад Пит.
Примерите са много, но има едно, което наистина изпъква на фона всички останали.
Нито един от филмите на Стивън Спилбърг нямаше да бъде това, което познаваме, ако не беше сътрудничеството му с композитора Джон Уилямс.
Именно Уилямс е създал цялата музика за някои от най-обичаните филми, включително целите поредици "Междузвездни войни" и "Индиана Джоунс", "Извънземното", три от филмите за Хари Потър, първите два "Сам вкъщи", два "Джурасик парк", "Спасяването на редник Райън", "Списъкът на Шиндлер".
Списъкът е почти безкраен и включва десетки филми и работа с различни режисьори, което му носи цели пет награди "Оскар", 25 "Грами", седем БАФТА и четири "Златен глобус".
С 53 номинации за "Оскар", той е вторият най-номиниран за наградата след легендарния Уолт Дисни, а самият той е считан за един от най-великите композитори в историята с принос към музиката и киното, какъвто просто не би могъл да се оцени.
Подчинена на изображения, често погребана под един куп звукови и специални ефекти, филмовата музика често е умишлено пренебрегвана от критиците и композиторите на класическа музика.
Затова и през цялата си кариера Уилямс е бил обвиняван, че творчеството му е елементарно и дори нещо повече - откраднато и изплагиатствано от класици като Щраус, Корнголд, Стравински и Хансън.
За други обаче и дума не може да става за плагиатство.
"Примерите за влияние върху Уилямс, които най-често се изброяват са доста повърхностни. Чиста уловка", смята професор Франк Леман от университета "Браун.
От своя страна продуцентът на филми и концерти Томи Пиърсън твърди, че Уилямс прави съзнателен артистичен избор да използва позната класическа и филмова музика като база, от която да направи екзотичните, извънземни светове на "Междузвездни войни" по-познати за зрителя.
"Той е много по-умен от критиците си. Ако звучи като Щраус, това е, защото иска да звучи като Щраус. Съвсем не е случайно", казва Пиърсън.
Това, в което няма съмнение обаче, е уникалната му способност и усет да създава запомнящи се мелодии.
Не просто запомнящи се, а вечни. Като "Имперския марш" на Дарт Вейдър и началната мелодия от "Междузвездни войни", музиката на "Индиана Джоунс" или пък изпълнената с напрежение музика на "Челюсти".
При всички положения творчеството му е маркирало най-много работата на Стивън Спилбърг. Двамата си партнират над пет десетилетия досега в много филми, последният от които е "Семейство Фейбълман".
Една популярна история за двамата е от подготовката за "Списъкът на Шиндлер". Тогава Уилямс не се чувства уверен в работата по изключително сериозната драма за Холокоста и казва на Спилбърг, че има нужда от по-добър композитор.
"Знам, но всички са мъртви", отговаря в шеговит тон режисьорът.
Уилямс е вече успял в професията си, когато през 1972 г. се среща за първи път със Спилбърг, който по онова време подготвя първия си филм "Шугърланд експрес". Оттогава досега двамата работят заедно в точно 29 филма, създавайки едно от най-успешните сътрудничества в историята на киното.
"Наслаждавах се на неговата компания и на удоволствието и дара на неговото вдъхновение. Може ли муза да бъде мъж? Той определено винаги е бил муза за мен", казва Уилямс по повод приятелството си с режисьора в скорошно събитие на American Cinematheque.
От своя страна Спилбърг определя отношенията им като "идеален брак".
"Не мисля, че някога сме имали разногласия", казва той. "Искам да кажа, какво ще правя, иначе? Да седна и сам да напиша музиката?"
Днес Джон Уилямс е на 90 години, но съвсем не мисли за пенсиониране. Последният му проект е музиката по "Индиана Джоунс и реликвата на съдбата", който се очаква да излезе по кината на 30 юни.
"Имам още 10 години. Мисля да поостана още известно време.", казва композиторът. "А и човек не може просто да се "пенсионира" от музиката. Тя е като дишането. Тя е моят живот. Тя е животът. "