Киану Рийвс - една от най-обичаните знаменитости на Холивуд, вече си намери своите врагове - китайските националистически тролове.
Причината актьорът да се сблъска с гнева на т.нар. "малки розови човечета" - термин, който се използва, за да опише неформалната армия от млади, патриотично настроени онлайн "войни", които заливат интернет с пропекински и на моменти откровено ксенофобски коментари, е новината, че Рийвс ще вземе участие в подготвяния за март концерт в подкрепа на Тибет.
Тази седмица беше разкрито, че той ще бъде сред основните изпълнители на 35-ия годишен благотворителен концерт на Tibet House U.S. на 3 март - тибетската Нова година, заедно артисти като Пати Смит, Трей Анастасио и Джейсън Исбел. Легендарният композитор Филип Глас е художествен ръководител на концерта.
В Пекин обаче този концерт, подобно на всякакви други публични събития, свързани с Тибет, се разглежда като опит да се прокара каузата за независимост на малката страна, която в момента се управлява от Китай.
Тибет е автономен регион в рамките на Китай, който през 50-те е анексиран от Пекин след битката при Чамдо. Оттогава насам тече и съпротивата срещу китайското управление, която до момента има предимно морален характер.
За властите в Китай обаче, особено в последните години при Си Дзинпин, подобни прояви на подкрепа за Тибет се разглеждат изключително строго.
Затова и новината за подкрепата на Киану Рийвс за събитието разпали бурни коментари от страна на "малки розови човечета", които сега заплашват да подложат последния му филм - "Матрицата: Възкресения" - на тотален бойкот за отмъщение.
"Тези, завършили гимназия в Холивуд, дори не могат да посочат къде е Тибет на картата, но ги е "грижа" дали хората там водят добър живот", пише един от гневните потребители в Weibo.
"Бях фен на Рийвс не само защото е страхотен актьор, но и защото има китайско наследство. Но очевидно имаме различни възгледи по тибетските въпроси и това категорично ме кара да спра да го харесвам", пише друг потребител.
Трети пък се съмняват, че подобен ход ще е финалният пирон в ковчега на кариерата на Рийвс.
"Той вече е минало. Каква му е пазарната стойност?", пише трети гневен китаец и набляга на това, че "Тибет принадлежи на Китай".
Други призовават директно филмът да бъде свален от екраните в страната и други продукции с Киану да не се показват.
В интерес на истината, филмът на Лана Уашовски, който трябваше да възроди франчайза, до момента се представя откровено посредствено в Китай.
Данните от Endata показват, че лентата е спечелила 78 млн. юана (12,3 милиона долара) за първите си 14 дни на екран, а рейтингите, които събира в различните китайски филмови сайтове варират около 5,9 от 10.
Затова и едва ли това внезапно възмущение от личността на канадския актьор ще повлияе особено върху общия боксофис на "Матрицата: Възкресения" в Китай.
Потенциално по-тревожният фактор за кариерата на Рийвс е дали тези мнения срещу него в китайските социални медии ще доведат до това той да бъде превърнат на практика в персона нон грата за китайския развлекателен пейзаж в бъдеще.
Подобно нещо няма да е изключение, като редица западни знаменитости са попадали в черния списък на Пекин заради изразена подкрепа за Тибет или дори срещи с Далай Лама - неформалният духовен и политически водач на страната.
Така например в продължение на години в страната не бяха допускани филми с Ричард Гиър заради неговата явна защита за Тибет. Актьорът сам е казвал, че това е довело до упадък в кариерата му и отказ на много роли, тъй като филмовите студиа не искали да рискуват загубата на боксофиса от Китай.
Брад Пит също се сблъска с подобна съдба за близо две десетилетия, след като участва във филма "Седем години в Тибет" през 1997 г. На Лейди Гага действително беше забранено да изнася концерти в Китай, след като през 2016 г. се срещна с Далай Лама.
През същата година една снимка в Instagram с Далай Лама сложи край и на възможността за концерти на Селена Гомес в Китай.
Напълно вероятно е следващият в списъка със забранени от Пекин знаменитости да се окаже Рийвс, особено предвид все по-голямата роля на китайския пазар за развлекателния бизнес.