Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Засне "Умирай трудно" и "Хищникът", а после лежа в затвора

Историята на Джон Мактиърнън, режисирал Шварценегер, Уилис, Конър и Бандерас Снимка: Getty Images
Историята на Джон Мактиърнън, режисирал Шварценегер, Уилис, Конър и Бандерас

Кой за вас е най-великият екшън филм в историята? Мнозина ще отговорят "Умирай трудно" (Die Hard) и е трудно да се спори.

А знаете ли кой е Джон Мактиърнън? Ако вдигате рамене, не се тревожете - макар да е създал някои от най-големите екшън хитове на '90-те, режисьорът не е сред най-познатите имена за масовите кинозрители. Особено днес, три десетилетия след пика на кариерата му.

Факт е обаче, че дължим на Мактиърнън не само "Умирай трудно" (1988 г.), който превърна Брус Уилис от телевизионен актьор в екшън звезда, но и "Хищникът" (1987 г.) с Арнолд Шварценегер и "На лов за Червения октомври" (1990 г.) с Алек Болдуин и Шон Конъри.

Във филмографията му след тях има и други познати заглавия - "Последният екшън герой" с Шварценегер, "Аферата Томас Краун" с Пиърс Броснан, "13-ият воин" с Антонио Бандерас и единственото продължение, което е режисирал - "Умирай трудно 3" от 1995 г.

Една грешка обаче слага временна пауза - а може би и точка - на кариерата му. Мактиърнън в началото на века наема частен детектив да подслушва филмов продуцент, а след това лъже ФБР, че не го е направил.

Това го праща в затвора, но по-лошото е, че затваря за него повечето врати в Холивуд. Неслучайно не е снимал филм от над 20 години.

През тази година филмови фестивали по света се сетиха за 74-годишния режисьор и започнаха да му връчват награди за цялостно творчество. И от интервютата, които дава, личи оптимизъм, че може отново да застане зад камерата.

"Не планирахме да е коледен филм, но радостта, която породи, е това, което го превърна в коледен филм", казва режисьорът за вечния спор около "Умирай трудно" - коледен филм ли е, или не. Снимка: Imdb
"Не планирахме да е коледен филм, но радостта, която породи, е това, което го превърна в коледен филм", казва режисьорът за вечния спор около "Умирай трудно" - коледен филм ли е, или не.

Лъжец до доказване на противното

Големият обрат в живота и кариерата на Мактиърнън идва с делото срещу частния детектив Антъни Пеликано за неправомерно подслушване. Режисьорът е обвинен за лъжесвидетелстване пред ФБР - първоначално отрича да е наел детектива да сложи подслушвателни устройства на телефоните на Чарлз Роувън, продуцент на филма "Ролърбол" (2002 г.).

Мактиърнън е режисьор на филма и има спорове с продуцента.

След като първо отрича да е наемал Пеликано, впоследствие оттегля твърденията си, когато е доказано, че детективът - вече нает от него - е откраднал телефон на Роувън през август 2000 г.

Версията на Мактиърнън е, че получил обаждане през 2006 г., при което човек, представящ се за агент на ФБР, го попитал дали е наемал Пеликано да сложи подслушателно устройство на телефона на Роувън.

Режисьорът помислил, че от другата страна на линията е репортер, който се преструва на агент. И това е голяма грешка - впоследствие е осъден за лъжесвидетелстване на една година в затвор.

••• Припомнете си защо "Хищникът" си струва гледането и днес:

Едно не така страшно изживяване

От изпълнението на присъдата му няма да излезе интересен екшън или нов сезон на "Бягство от затвора", така да се каже.

Режисьорът през 2013 г. е изпратен за 10 месеца в затворническо общежитие в Янктън, щата Южна Дакота, където "лежат" други извършители на подобни престъпления, а не дилъри, убийци или изнасилвачи. Затворниците всъщност са свободни да се разхождат и им се има доверие, че вечерта ще се върнат.

"Беше бивш колежански кампус в Средния запад, без решетки, без бодлива тел. Единственото нещо, което беше малко странно, е, че когато местните те видеха на пешеходна пътека, ускоряваха колите си и опитваха да те блъснат", разказва Мактиърнън пред "Гардиън".

Вкарват го в групата на дърводелците, тъй като има опит от времето си в колежа. И така, режисьорът на "Умирай трудно" прекарва лятото на 2013 г. в ремонти на покриви.

В "затвора" е до февруари 2014 г., след което му е позволено да изкара остатъка от присъдата си под домашен арест. В този период обявява и личен банкрут, а шансовете му да възроди кариерата сякаш са се изпарили.

Мактиърнън не се е отказал от идеята отново да снима филм, а в плановете му е и книга с истории на затворници. Снимка: Getty Images
Мактиърнън не се е отказал от идеята отново да снима филм, а в плановете му е и книга с истории на затворници.

Десетилетие по-късно все още не е снимал нов филм.

Последният му е всъщност е доста базовия - ще прощавате играта на думи - трилър "Basic" ("Първично") с Джон Траволта от 2003 г. Преди това заснема "Ролърбол", около който се завихря драмата, вкарала го в затвора.

И за двата филма казва, че са били "кошмарни" - с натиск от шефовете на студиото и с абсурдни крайни срокове.

"Знаех, че са лоши. Бях нает да ги оправя, но не ми позволиха да заснема каквото бях оправил. Просто ме използваха, за да кажат на студиата, че съм ги оправил", казва пред Forbes.

Филмовите студиа, по собствените му думи, в голяма степен са го зачеркнали от плановете си, но пък това сякаш му дава свободата открито да ги критикува.

"Повечето "блокбъстъри" са [филми по] комикси и не ми пука за тях. Те са просто корпоративен продукт. Няма човешки същества, заради което и нямаме човешко същество в Белия дом в момента", казва пред френския El Pais, където не крие недоволството си от президента на САЩ Доналд Тръмп.

••• Не само той от старата школа критикува модите в Холивуд:

По думите му студиата днес са собственост на големи корпорации и правят филми на базата на маркетингови изследвания.

"Хората, които някога ръководеха студиата, бяха кинотворци. Колкото и да се мъчеха да се преструват, че го правят само за пари, те знаеха, че са част от културата", обяснява носталгията си по миналото.

За него правенето на филми само за супергерои учи децата, че обикновените хора не заслужават историите им да бъдат разказвани. За него именно куражът и упоритостта на човешките същества, които има реален шанс да загубят, са най-добрите истории.

Досегът му с киното през последните 15 години е преработването на сценарии, без името му да се споменава във финалните надписи. И казва, че това е работа, за която се плаща добре.

Според Мактиърнън единственият вариант да режисира отново филм е да става дума за независима продукция. Вече дори е имал няколко такива проекта, които са се провалили.

И воден от суеверие, не издава детайли, преди да започне наистина да снима. На нас остава да се чудим може ли този майстор на най-мъжкарския жанр отново да произведе някоя велика лента като от началото на 90-те или кариерата му вече е на финалните си надписи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените