Странният срив на най-популярния човек в YouTube

Той е на 27 години, но вече е "самонаправил се" милионер - Феликс Шелберг, известен като PewDiePie, има над 53,5 милиона последователи в канала си в YouTubе и е на първа позиция по популярност във видео-платформата.

Темите на коментарите в клиповете му обхващат всичко: от инфантилни писъци на фона на видеоигри до абсурдни размисли върху новини и интересни теми от социалните мрежи. За да се отдаде на YouTube-кариерата си, преди години Феликс напуска университета, с което разочарова родителите си до таква степен, че спират финансовата му издръжка (и двамата са топ-мениджъри в шведски компании).

Страстта му към продуцирането на сатирично онлайн-съдържание обаче в крайна сметка се отплаща. Популярността му е толкова голяма, че през 2014 г. South Park създадоха специален епизод за него. По данни на Variety от същия период, PewDiePie е на трето място като най-влиятелната и разпознаваема личност сред американските момчета и момичета между 13 и 18-годишна възраст.

Ако опашките от развълнувани тийнейджърки за книгите на Емил Конрад ви изглеждат невероятни, трябва да видите колоните от почитатели на PewDiePie.

"Кралят на YouTube", както наричат още Феликс Шелберг, посрещна 2017 г. не само като най-заможният създател на съдържание в платформата, но и като звездата с най-голям брой последователи. Само за последната година той е отделил 1,3 млн. долара от приходите си за благотворителност.

Успехът на младия швед обаче беше помрачен заради медиен скандал, предизвикан след разследване на "Уол Стрийт Джърнъл". Трима журналисти от авторитетното издание го обвиниха в груб антисемитизъм и разпространяване на език на омразата заради няколко клипа от последните седмици.

В основата на казуса стои експеримент на PewDiePie със сайта Fiverr - онлайн услуга, създадена от разработчици в Израел, която свързва специалисти на свободна практика с потенциални клиенти от цял свят. Принципът на работа на Fiverr e елементарен: цената на предлаганите услуги започва от $5, като може да достигне до хиляди долари в зависимост от допълнителните екстри.

PewDiePie решава да провери докъде стигат границите на приемливото поведение в дигиталния пазар, т.е. какво са способни да извършат хората по поръчка на напълно непознати клиенти срещу скромната сума от 5 долара.

Резултатът (очаквано) удря дъното. На 11 януари шведът излъчва запис, в който се вижда как по негово нареждане двама полуголи индийци размахват надпис "Смърт за всички евреи".

В самия запис PewDiePie се извинява за нелепата сцена и се разграничава от антисемитското послание. Той неколкократно заявява, че никога не си е представял, че "изпълнителите" на поръчката му биха я приели на сериозно само за да получат обещаната награда от 5 долара. Не всички обаче улавят иронията в експеримента му.

В WSJ се появява разследване, което посочва, че "еврейският" епизод на PewDiePie е част от серия клипове, в които се правят неуместни шеги с нацистки символи. В един от тях, шведът плаща дребна сума пари на израелски актьор, за да се преоблече като Исус Христос и да изрече "Хитлер не е направил нищо нередно". Мениджърите на Fiverr попадат на записа и спират акаунта на актьора, което предизвиква нова порция сарказъм от страна на PewDiePie: "Не е ли иронично, че евреите някак успяха да намерят още един начин да прецакат Исус?"...

Скандалът достигна кулминация преди няколко дни, когато под натиска на медийното недоволство Disney реши да прекрати договора на дъщерната си компания Maker Studios си с PewDiePie. Междувременно YouTube също спря проекта си за сериал, разработван в партньорство с влогъра и изключи канала му от програмата си за рекламни бонуси "Google Preferred". Източниците на финансиране на PewDiePie бяха съкратени сериозно заради медийната конфронтация.

Факт е, че Феликс Шелберг често използва нацистки препратки в онлайн-скечовете си като хипербола, т.е. като театрално преувеличение, с което иронизира себе си и потребителите си. Основните критики срещу него са предизвикани именно от подхода му към "нормализиране" на Хитлер и идеологията на Третия райх, която се превръща в безвкусен майтап в клиповете, достигащи до десетки милиони души.

Наблюдателят Джейкъб Клифтън от "Скрийнър" го поставя в една група с онлайн-общността на "алтернативното дясно" и дори го сравнява с автора от Breitbart Майло Янопулос.

"Отношението на PewDiePie с последователите му е реципрочна система на валидиране и култ към мъжката личност, затова не осъзнаваме, че това е нещо ненормално. Приемаме го като даденост, защото "мъжете са си мъже".

Естествено, че сатириците-расисти, троловете и латентните фашисти не са прави; естествено, че са станали неконтролируеми, поощрявани от корпорациите, които им дават трибуна. Важно е да разберем какво се случва в тази тъмна част на интернет и да го спрем", настоява Клифтън в гневния си коментар.

Факт е, че едва когато WSJ обръщат внимание на влогъра и поставят казуса пред Disney и YouTube, продуцентите осъзнават, че съдържанието му не е подходящо за вкуса на публиката.

Със своите над 1 млрд. потребители YouTube вече се превърна във виртуална територия със собствена гигантска икономика и система от култури, управлявани от нов тип корпорация. Това е система, с която Шелберг се подиграва в продължение на месеци, макар и в по-общ и невинен стил. Той критикува структурата й и начина, по който тя се променя; ругае ограниченията й и се забавлява, като я обижда.

"С течение на времето той разви неочаквана, неподредена и твърдо несериозна политическа идентичност, като се превърна в най-видния популистки реакционер на YouTube", пише Джон Хърман от "Ню Йорк Таймс".

Прибързаното лепене на етикета "фашист" и "антисемит" върху името на PewDiePie определено не се подкрепя от всички медийни наблюдатели.

"Подобна практика не просто не е справедлива, но е и опасна. И двете твърдения са изключително сериозни обвинения, които изискват сериозни доказателства. Дори никога да не сте чували за Шелберг преди този скандал, тук става дума за един от най-известните хора в света, който е нарочен за разпространител на расова омраза. Без съмнение това ще предизвика гняв сред публиката и дори може да се стигне до физическо насилие. Залитането към вулгарния хумор не превръща автоматично даден човек в неонацист", пише Дани Ди Пласидо във "Форбс".

Самият Шелберг твърди, че всичко, което прави, трябва да се разглежда единствено като сатира и развлечение.

"Разглеждам съдържанието, което създавам, като забавление. Това не е мястото за сериозни политически коментари. Знам, че моята аудитория разбира този факт и затова посещава канала ми", казва той в един от поредицата извинителни постинги след избухването на скандала.

Нещо повече - той обвинява журналистите в умишлено създаване на несъществуващ конфликт, като вадят от контекст негови снимки, реплики и скечове. Последният клип на PewDiePie завършва с емоционални благодарности през сълзи за подкрепата от страна на последователите му и... среден пръст за медиите.

#9 vV 21.02.2017 в 05:46:18

За какво му е ютюбът? Нали бил популярен? Ми, да си ги качва на собствен сървър и тогава той ще банва, а не те него.

Новините

Най-четените