Нека ти разкажа

Да споделяш какво си чул, видял или преживял не е чуждо никому. Подобно на странстващите разказвачи в приказките, днес има хора, които са превърнали това в професионално занимание. В бизнес, който се разраства с все по-големи темпове. И докато за някои е нормално да платят, за да чуят няколко вдъхновящи лични истории на едно място, други са успешни сторителъри.

Изглежда лесно да влезеш в каталога на публичните разказвачи със смешни, нелепи или поучителни истории - жена, която без да иска се регистрирала в обяви за проститутки; мъж, преживял срамно посещение при доктор, бивш дилър на дрога, детски прокурор, изобретател, духовен учител... Личното удоволствие вече е неизменна част от корпоративния живот и всяка добра рекламна стратегия.

Чуй това

В САЩ движението на сторителърите може да се похвали с шеметни темпове на развитие - от малокалибрени сбирки в нечий хол или кварталния бар до популярни и бързо разпродавани събития в целия англоезичен свят. Един от „виновниците" за успеха е организацията The Moth, основана през 1997-ма година и към момента разполагаща с представителство в 25 града.

Те са известни с това, че не подбират говорителите - хората, които посещават събитията, могат да слушат, но могат и да разкажат своя случка, която смятат за интересна. Понякога прозвучават смущаващи истории - за мозъчни операции, расизъм, тормоз в училище, а и не всички говорители имат нужните умения да застанат зад микрофона.

Творческият директор на компанията Картин Бърнс твърди, че разказването на истории ще става все повече и повече популярно. Други играчи в бранша имат предварителен кастинг и програма за всяко събитие. „Ние не сме терапевти", коментира Ейми Сайдман, ръководител на вашингноската StoryDistrict.

"Ние прилагаме контрол на качеството и искаме публиката да се убеди, че парите, които е изхарчила си струват, а не да съжали, че е слушала някой, който се оплаква от проблемите си", изтъква тя. Интернет и новите технологии значително благоприятстваха този процес - вече има тематични онлайн радиа, социални платформи и форуми за разказвачи.

Отвъд удоволствието стои бизнесът

Споделянето на опит и преживявания постепенно измести скучните презентации на PowerPoint, защото са много пряка и сигурна линия до публиката.

Най-популярните и утвърдени сторителъри отвъд океана работят с търговски марки и прокарват изцяло нови канали за реклама с добавена стойност. Ако е увлекателна, историята няма да бъде прекъсната от аудиторията с дистанционното на телевизора, инсталиране на адблокър или затваряне на страницата, какво често се случва със стандартните реклами на продукти и услуги.

Пример е 3-минутната реклама на търсачката на Google, в която стар индиец разказва на своята внучка за Юсуф, неговия най-добър приятел от детинството, с когото се разделили, след като Пакистан получава независимост през 1947-ма година. Може да се досетите как завършва историята.

Анализаторите са категорични - сторителингът е едно от най-важните неща, които бизнесът трябва да има в днешната икономиката на преживяването и на споделянето. Това не означава рекламното послание да бъде опаковано в нова форма и предадено, а нещо съвсем друго - компанията да се постави в обувките на клиентите и да погледне през тяхната гледна точка.

2-минутната реклама на Dodge "God Made A Farmer" е емблематична в това отношение. Зад кадър звучи мъжки глас, който започва с препратка към Библията и разказва колко тежък всъщност е животът на фермерите, докато накрая не се появява и слоганът на кампанията. Със сигурност не заради него милиони хора гледаха отново и отново видеото.

Добрите истории могат да ни накарат да се замислим, да ни разчустват, да ни повлияят повече от всякакви аргументи и статистически данни. Това обяснява и популярността на платформи за финансиране като KickStarter, в които авторите на нововъведения и нестандартни проекти имат възможност лично да обясняват на хора какво искат да направят и защо.

В рекламата все повече навлизат кратки видеоклипове, в които създателите обясняват как им е хрумнала идеята и мотивират зрителите по съвсем човешки начин. Интервюта, кратки документални филми от типа „как се произвежда".. жанрът все повече се развива. Дори да не харесват продукта, хората могат да харесат историята.

Новините

Най-четените