Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Русия заплашва да блокира YouTube в страната

Голямото надцакване за права за излъчване между Москва и Берлин удря по технологичния гигант Снимка: iStock
Голямото надцакване за права за излъчване между Москва и Берлин удря по технологичния гигант

За руския интернет регулатор Роскомнадзор далеч не е необичайно да отправя заплахи към големите технологични гиганти.

Така например достъпът до Twitter в страната вече е силно ограничен, след като интернет провайдърите бяха задължени да забавят скоростта на връзката си специално за сайта. Причината е, че американската компания отказа да изтрие съдържание от платформата си, което в Кремъл приеха за неподходящо.

Сега и най-голямата платформа за видеосподеляне - YouTube, изглежда ще поеме по същия път, след като влезе в пререкания със спонсорираната от Москва руска глобална телевизионна мрежа Russia Today - RT.

На 16 декември от RT обявиха, че за втори път YouTube е блокирал немскоезичния им канал RT Deutsch в платформата си, като това се случи ден след повторното му пускане.

Първоначално през септември каналът на RT на немски език беше спрян заради разпространение на подвеждаща информация за COVID-19 и за ваксините, като в официално изявление американската технологична компания обяви, че RT е нарушила политиката за дезинформация относно коронавируса.

Тогава Роскомнадзор отново отправи заплаха към YouTube и дори излезе с "предложения за разработване и предприемане на ответни мерки", докато шефката на RT Маргарита Симонян заяви публично, че чака с нетърпение германските медии Deutsche Welle, ARD и ZDF да бъдат забранени в Русия, като ответна реакция спрямо ограничаването на немскоезичното съдържание на нейната телевизионна мрежа.

RT се смята за проводник на политиката на Кремъл в глобален мащаб и за един от най-силните източници на руската пропаганда в света. Снимка: Getty Images
RT се смята за проводник на политиката на Кремъл в глобален мащаб и за един от най-силните източници на руската пропаганда в света.

Впоследствие от RT опитаха да оформят нов акаунт за насоченото към Германия и немскоговорящите страни съдържание. Само ден след пускането му обаче - на 16 декември, той отново беше свален от платформата на YouTube.

Говорител на компанията заяви пред АФП, че каналът на RT е блокиран заради опит да бъде заобиколено предишно ограничение, наложено над германските канали на RT - RT DE и Der Fehlende Part.

"Когато канал е ограничен, на качващия не е разрешено да използва, притежава или създава други канали в YouTube. В резултат на този опит за заобикаляне, новият канал "RT auf Sendung" беше блокиран за постоянно заради нарушаване на условията за ползване на YouTube", допълни говорителят на компанията.

Това доведе до нова реакция от Роскомнадзор, откъдето поискаха от компанията майка на YouTube - Alphabet, да бъдат изяснени причините за блокирането, а самите ограничения над новия канал на RT в YouTube да бъдат премахнати веднага.

Официалната позиция на Роскомнадзор беше изразена с официално изявление, в което се посочва, че действията на платформата за видеосподеляне нарушават основните принципи на свободното разпространение на информация и безпрепятствен достъп до нея.

"Отделът смята, че това е акт на цензура, който е забранен от руската конституция", отбелязват от Роскомнадзор и заплашват, че ако Alphabet отново игнорира призива им, ще прибегнат до ответни мерки, включително частично или пълно ограничаване на YouTube.

Реалният проблем започна, след като германският медиен регулатор започна разследване срещу мрежата на RT заради подозрения, че тя нарушава правилата за излъчване в Германия - RT е започнала своя програма на немски език онлайн, без да има реален лиценз за излъчване в Германия.

По закон в страната телевизионните оператори се нуждаят от специален немски лиценз, независимо от това откъде излъчват програмата си и какъв е маршрутът на разпространение.

Руската телевизионна мрежа е била уведомена за това разследване, като са ѝ съобщили, че има време до края на годината да декларира своята позиция по него.

Според ДПА, ако германските регулатори установят реално нарушение в случая, те може да постановят тотална забрана за излъчването на RT или да наложат ѝ сериозна глоба в размер до половин милион евро.

Организаторите на програмата могат да обжалват решението.

Това не е първият подобен проблем за RT. В средата на август медийният регулатор Люксембург отказа да издаде лиценз на телевизионния канал RT за излъчване на немски език в страната, а като мотив беше посочено, че телевизионният канал не отговаря на техническите критерии.

От там посочиха, че "тъй като офисът на телевизионния оператор се намира в Германия, където работи значителна част от персонала, участващ в производството на аудиовизуално съдържание, телевизионният канал RT DE следва да бъде под юрисдикцията на Република Германия".

От своя страна, RT DE се позовава на Европейската конвенция за трансгранична телевизия. Според телевизионната мрежа - на база конвенцията - излъчването в Германия е възможно благодарение на лиценз в Сърбия, който гарантира излъчването в 33 европейски държави.

   

Най-четените