Залезът на големите концерти

Големите концерти в зали и на стадиони рязко ще западнат в близките десет години.

Плашещата прогноза е на дългогодишния музикален анализатор Марк Мълиган, а като причини за нея той посочва спада в продажбите на албуми, залеза на великите групи от златните години и липсата на млади изпълнители, които да ги заменят.

Тази седмица американецът, ръководещ компанията за изследвания MIDiA, публикува в блога си пространен пост, в който твърди, че повечето потребители на музика днес просто „прелитат" през различните изпълнители и не се увличат истински по никой от тях.

Твърдението отговаря на данните, публикувани наскоро от Пол Ламере от Spotify, които показаха, че средностатистическият потребител на музикалната стрийминг услуга въобще не изслушва докрай песните, които си пуска.

„Във времената на on-demand съдържанието с практически безкрайна наличност на песни, слушателите просто хвърчат насам-натам", пише Мълиган, „като различните изпълнители в един техен плейлист са повече от албумите, които изслушваше един фен за цяла година в ерата на компактдисковете".

Той добавя, че след като плейлистовете и отделните песни са станали доминираща категория за слушателите, това се е отразило и на пиратството на музика.

Пиратството вече се насочва към приложения за смартфони, свалящи единични песни, и програми за теглене от YouTube - вместо към P2P мрежите и торент тракерите за споделяне на цели албуми и дискографии.

Даже Rolling Stones не са вечни

В мейл към Business Insider Мълиган доразвива темата и посочва, че класическите банди, разпродаващи концерти на огромни арени като Rolling Stones вече са в залеза на кариерите си. А новите артисти просто не са достатъчно популярни, за да запълнят празнината.

„Например групи като Kings of Leon или Coldplay се превръщат в изключения, а не в норма откъм дълголетие. Говорил съм с мениджъри на големи арени и те вече се съсредоточават да уреждат немузикални събития, за да се застраховат срещу евентуалното рухване на големите концерти".

Впрочем от Business Insider признават, че не са се разчувствали особено от прогнозата на Мълиган и припомнят своя материал, озаглавен „Защо никога не трябва да посещавате концерт на стадион".

Мотивите им са лошата акустика, все по-непосилните цени и фактът, че често не виждаш почти нищо от сцената, при положение, че си пътувал дълго за концерта и си се редил на безкрайни опашки, за да се добереш до стадиона или залата.

А да си ги гледаме вкъщи?

В Щатите припомнят и че най-големият организатор на концерти в страната Live Nation залага на рисков ход, с който да заобиколи бъдещия проблем. Те тъкмо започнаха партньорство с Yahoo с идеята да осигуряват безплатен стрийминг на живо на големи концерти и така да привличат феновете, предпочели да си останат вкъщи.

Но няколко големи медии подчертават, че подобни идеи са срещали неуспех в миналото.

„Съществуват доста съмнения, че Yahoo и Live Nation ще успеят да привлекат голям брой зрители точно със стрийминг на концерти - идея, в която редица други се провалиха", казва пред New York Times опитен музикален агент, пожелал да запази анонимност.

„Просто няма голямо търсене на такова нещо".

Новините

Най-четените