Кариерата на Мери Джей Блайдж продължава да я отвежда на толкова величествени места, че въпреки всичко, което е постигнала, все още не може да повярва на късмета си.
Един от тези случаи беше по-рано през ноември, когато тя пя пред Барак Обама на концерт в Белия дом. Голямата певица е любимка на президента и първата дама и това беше втората й поява на тази сцена - предишната беше при встъпването в длъжност на Обама през 2008 г.
„Такова нещо никога не омръзва", казва Блайдж през бодър и весел смях.
На 43-годишната звезда родом от Бронкс въобще не й липсва нужното резюме, за да стигне до Белия дом. Говорим за 24.5 милиона продадени албума само в Щатите, осем платинени албума и концерти на препълнени арени из цял свят. Ако има някакво съмнение, то се дължи на онова, което седи зад този зашеметяващ успех: трудностите с наркотиците, алкохола и депресията, започнали още от тийнейджърските години.
Тези дни Мери Джей Блайдж, също като колегите си ветерани, вече не продава така лесно милиони бройки от абумите си. Тя би могла да се опре на безкрайно лоялната си фен база, но вместо това предпочита да преоткрие себе си и своята музика.
Десетият й албум The London Sessions не звучи като нищо друго от нея досега. Той представлява колаборация с някои от най-атрактивните и значими нови лица на британската сцена, като певеца Сам Смит и електронното дуо Disclosure. Дори да хвърли във възторг почитателите на инди музиката, The London Sessions трудно ще запали мейнстрийм R&B и поп феновете, но певицата е наясно с това.
„Направих го за себе си", обяснява Блайдж. „Просто за да направя нещо напълно различно, което ме освобождава и стимулира хората да слушат. Просто се опитвам да извадя изкуството си на показ и да си спечеля уважение заради него".
За 22-годишния Сам Смит, който вече направи няколко хита и се радва на невероятно внимание след дебютния си самостоятелен албум, работата с Блайдж е била нещо почти нереално. „Тя е легенда, икона! Не мога да повярвам, че вече мога да я нарека и своя приятелка." Гай Лорънс от Disclosure също не скри, че е впечатлен от неугасващия й талант.
Повратният момент
Цялата съпричастност към околните, която Блайдж показва и при личен контакт, и в албумите си, е едно от големите й постижения до момента. За нея самата именно музиката се е оказала така необходимата терапия след травматичното детство и последвалата зависимост от алкохола и кокаина.
„Никога не съм била на терапевт. Но медитирам и се моля и наистина се опитвам да поема отговорност. Това също е терапия, когато поемеш отговорност за всичките глупости, които правиш и за всички неща, които не си сторил както трябва. Боли те, трябва да го почувстваш, да го превъзмогнеш и да останеш в мир със себе си".
Разчитайки на тази своя вяра, тя е успяла да изкара вече две години без никакъв алкохол. Но се познава достатъчно добре, за да не си позволява отпускане. „Вършех тези неща толкова дълго, спирах да пия и после пак започвах. Това е вторият път, в който напълно спрях алкохола".
Най-ниската й точка идва в привидно много щастливи времена за нея: при работата по песните от втория й албум My Life, който се превръща в един от най-големите хитове на 1994 г. Тогава тя е на 23 години, сломена от омраза към самата себе си и съмняваща се в собствения си талант, външен вид и стойност като човешко същество - всичко произлизащо от претърпяна сексуална злоупотреба от семеен приятел, когато е била на 5.
„Бях готова просто да си отида, имаше един момент - не мога да кажа кой точно - но видях как животът ми си отива и се опитвах да го уловя", спомня си днес тя. „Тогава осъзнах, че не искам да умра. И просто превключих и започнах да се моля и да плача и животът ми се промени".
Не спира да пее за миналото
Все пак са нужни години, преди нещата наистина да потръгнат. На 33 Блайдж започва да овладява пиенето си, до голяма степен благодарение на своя съпруг и мениджър Кенду Айзъкс. Той се появява в живота й през 2000 г., докато работи с Куийн Латифа по една песен, в която и Блайдж взима участие. „Имах пред себе си нещо ново за мен - човек, който беше щастлив, ценеше живота и имаше семейство, което го е обичало и му е помогнало да бъде такъв, какъвто е. Можех да видя това и да се опитам и аз да бъда такава. Тогава животът ми взе да се подобрява".
Независимо от своите лични върхове и спадове обаче, Мери Джей Блайдж винаги е била най-вълнуващият изпълнител на живо в модерното R&B - същинска емоционална експлозия в традицията на Тина Търнър и Арета Франклин. Днес тя няма търпение да подхване турне с най-новите си песни и разкрива, че планира да е нещо в духа на участието й на фестивала iTunes в Лондон тази година.
„Беше интимно, но същевременно грандиозно. Такива шоута искам да правя". Пеенето пред хора все още й носи огромен заряд, особено когато става въпрос за песни от тежкото й минало. „Винаги боли", признава тя и посочва към сърцето си: „Винаги е точно тук".