Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Клипът на годината е на Боб Дилън

Една от най-влиятелните песни в историята на музиката се сдоби с клип с 48 години закъснение. Чакането си заслужаваше
Клипът на годината е на Боб Дилън Снимка: Getty Images

Най-впечатляващото музикално видео на годината е на песен, появила се преди 48 години.

Оригиналният интерактивен клип по Like a Rolling Stone на Боб Дилън се появи като от нищото в края на ноември и вече се превърна в небивала сензация с над милион зрители само в деня на излизането си.

Концепцията определено е необичайна: докато песента звучи, зрителят на клипа може свободно да сменя между 16 телевизионни канала с напълно автентичен вид. Но независимо дали попаднете на финансовите новини, на кулинарно шоу, романтична комедия или тенис турнир, всички на екрана пеят точните думи на песента така, сякаш именно тях трябва да съобщят на зрителя.

Повечето канали са реализирани с участието на актьори, но се появяват и няколко знаменитости като комика Марк Марън и рапъра Дани Браун. Общият ефект от видяното е наистина зашеметяващ и колкото повече сърфираш между каналите докато слушаш песента, толкова повече изразеното в текста недоволство изглежда насочено към цялата западна цивилизация.

Когато най-сетне попаднеш на канала, по който върви истинско живо изпълнение на Дилън, той ти изглежда като единственото реално същество в свят на всеобщ фалш.

"Ефектът може да е сюрреалистичен само ако каналите изглеждат напълно реалистични", казва Ваная Хейман, 27-годишният израелски режисьор на клипа. „В реалността сменянето на канали е страшно пасивно действие - седиш си вкъщи и не правиш нищо. Искахме да го превърнем в нещо активно, като накараме и самата песен да прозвучи различно".

Накрая всичко ще е свързано

Направата на видеото отнела около два месеца, като общата му дължина е час и петнайсет минути, ако изгледаш всеки един канал отначало докрай.

„Това си е цял пълнометражен филм в петминутен музикален клип", обяснява Хейман. Той избрал да заснеме повечето кадри в Ню Йорк, но някои от предаванията са реализирани в Калифорния (например „Това е цената"), а тенис срещата е снимана в Израел.

Хейман разказва, че още след провеждането на кастинга повечето явили се актьори му казали „Това беше много странно". Съмненията продължили и по време на самите снимки, макар той да ги уверявал, че „накрая всичко това ще е свързано".

Режисьорът напътствал актьорите „да не мислят за текста на песента. Все едно се опитват да кажат нещо напълно различно, но устата им е обладана".

Адийна Сусман, която играе водещата на кулинарното предаване, репетирала всеки кадър, давайки истински кулинарни инструкции и в последния момент променила репликите си с текста на Like a Rolling Stone.

Приготвеният от нея десерт е по истинска рецепта, като съставките са показани графично на екрана. „Можете да си го сготвите вкъщи", уверява Хейман.

Ражда се нов формат

Самият режисьор също се появява в клипа - по новинарския канал, където героят му е прободен с нож и след това поглежда към охранителната камера и изпява втория куплет на песента. Извършителят на престъплението изглежда като тайнствен скитник, но всъщност е изпълнителният продуцент на видеото.

Като единствен по рода си новаторски клип, Like a Rolling Stone вече се превърна във феномен с безброй зрители, всекидневно „щракащи" 16-те канала. „И не мога да издам точно кои, но вече имаме заявки от големите ТВ мрежи да добавим техни предавания към микса", радва се Ваная Хейман. „Изглежда изграждаме съвсем нов формат".

А сякаш няма по-подходяща песен за този формат от Like a Rolling Stone - една от най-влиятелните поп композиции в историята, променила из основи света на музиката. 48 години по-късно нейният клип може да изиграе подобна роля в една съвсем различна дигитална епоха.

 

Най-четените