През 2020-а отбелязваме 30 години от излизането на един музикален хит с огромно културно значение и до днес.
Freedom! '90 на великия Джордж Майкъл се превърна в нещо много повече от брилянтна поп композиция и стана химн на музикалните фенове от златната ера на MTV.
Изпълнителят пее за криза в идентичността, за артистичното израстване и за справянето със славата - в момент, когато губи желание въобще да се появява пред камера.
Именно заради отказа на Майкъл от участие във видеото, то се превръща в стилна ирония, насочена към новата музикална ера, в която визията продава музиката.
В началото на 90-те Джордж Майкъл вече изпитва умора от славата и се чувства притиснат от публичния образ, който си е създал. Той не желае ликът му по никакъв начин да бъде използван за промотирането на албума му Listen Without Prejudice Vol. 1, но неговият лейбъл все пак се нуждае от музикални клипове за MTV.
Майкъл измисля решение на проблема, след като вижда корицата на британското издание на Vogue за януари 1990 - на нея са топмоделите Кристи Търлингтън, Синди Кроуфорд, Наоми Кембъл, Линда Еванджелиста и Татяна Патиц.
Певецът решава, че те трябва да се появят във видеото на сингъла му Freedom! '90 вместо него.
Необходими са доста уговорки и някои спорове, тъй като в онзи период дамите са изключително заети и хонорарите им никак не са за подценяване.
Но и петте в крайна сметка се съгласяват да участват.
Тогава появата на модели в музикален клип не е някаква новост, но допреди Freedom! '90 момичетата обикновено са просто в ролята на някакъв любовен интерес на фронтмена.
Докато във видеото на Джордж Майкъл те заемат централната роля и пеят текста в кадър заедно с не толкова известните мъже в клипа - манекена Джон Пиърсън и модния фотограф Марио Соренти.
Петте манекенки изглеждат ослепително на кадрите и видеото става грандиозен хит. Съвсем нови хора навлизат в света на супермоделите, заинтригувани кои са лицата от екрана.
Канадката Линда Еванджелиста в началото се отнася скептично към идеята да бъде в клипа. "Джордж мислеше, че участието ще ни направи голяма работа, че ще е много добре за нас. Аз казвах "Моля ти се, ние вече сме тук, вече сме известни!".
Изпълнителят обаче все пак я убеждава да направи промени в графика си, за да се включи. "Определено с това стигнахме до нова аудитория. И до днес, когато някой ме срещне за пръв път, той се сеща за видеото на Джордж Майкъл, не за някоя от кампаниите ми. Това помнят хората. Така че да, Джордж беше прав", признава Еванджелиста години по-късно.
Екипът зад кадър, реализирал Freedom! '90, е не по-малко впечатляващ.
По онова време някои от авторите на видеото вече са се устремили към върховете на шоубизнеса, за други именно този клип е големият пробив.
Режисьорът Дейвид Финчър, създал доста музикални клипове преди Freedom! '90, вече се е насочил към киното с третата част на "Пришълеца".
Тепърва му предстои да направи своите велики филми като "Седем", "Боен клуб" и "Социалната мрежа".
Стилистката на видеото Камила Никерсън (която по-късно става редактор във Vogue) използва доста собствени дрехи за видеото, тъй като повечето бюджет за облекло отива за ленения чаршаф, обвит около Кристи Търлингтън.
Гуидо Палау пък сега е утвърден фризьор, който именно с Freedom! '90 използва възможността си да се прочуе в средите.
Влиянието на Freedom! '90 върху света на модата продължава и през следващата година, когато есенното модно шоу на Versace завършва с 4 от моделите от видеото, вървящи ръка за ръка - естествено, под звуците на песента.
"Ако трябва да посоча големия си момент като супермодел, бих казала, че е онова шоу на Versace, когато Наоми, Линда, Кристи и аз бяхме заедно", разказва Синди Кроуфорд.
"Точно бяхме заснели видеото на Freedom и Джордж беше на първия ред, а ние се появихме хванати за ръце. Чувствахме, че звездите са се подредили за нас". И до днес Freedom! '90 е с легендарен статут в модната индустрия и през 2016-а Versace засне видео на песента с ново поколение модели.
Хитовата композиция обаче носи и своя по-дълбока значимост, защото символизира нов етап в творчеството на Джордж Майкъл.
Във видеото се унищожават символи от ранната му кариера като коженото яке (свързвано с клипа на Faith), което пламва в кадър точно на репликата "Понякога дрехите не правят човека".
Самото заглавие на песента Freedom! '90 връща феновете на Майкъл към една от песните му в дуета Wham!, наречена Freedom.
Очевидно изпълнителят иска от аудиторията си да забрави старата мелодия и да запее новата на нейно място.
Това не само че се случва, но той си печели и огромен брой нови фенове, гарантиращи му успешна кариера и през 90-те.
По това време обаче Джордж Майкъл вече не се интересува от славата и води друга битка вътре в себе си.
"Всеки иска да бъде звезда. Аз също, и работих здраво, за да го постигна. Но се чувствах ужасно и не исках да се чувствам отново така", разкрива певецът.
"В края на турнето Faith ми беше много зле, защото вече бях осъзнал окончателно, че съм гей... а не исках да го призная публично просто така изведнъж. Исках да го направя с някакво достойнство. Затова си казах "Добре, трябва да започна, като разруша целия си досегашен имидж".
"Има нещо дълбоко вътре в мен / трябва да бъда друг човек" е част от текста на песента и тя става знакова за ЛГБТ обществото.
Майкъл признава сексуалната си ориентация по-късно, през 1998, но призивът му към свобода в големия хит няма как да не бъде свързван и със сексуалността му.
Хомофобията, с която се сблъсква още като младеж, оказва влияние върху неговата музика, но той не само преодолява притеснението, а и го превръща в нещо градивно и вдъхновяващо.
Така Джордж Майкъл успява да даде пример не само на музикалната индустрия. Директното му послание относно идентичността и свободата на духа може да стигне до всеки.
А достатъчен брой зрители оценяват и иронията във видеото - през 1990 г. физическата красота вече е твърде необходима, за да продаваш музика. Затова лицата на супермоделите вършат по-добра работа в едно видео от самия изпълнител.
И ако все още се питаме защо Freedom! '90 е толкова значима и актуална 30 години по-късно, отговорът дава самият сър Елтън Джон:
"Тя промени начина, по който се правят клиповете. Видеото казваше всичко, беше гениално. И си беше абсолютна революция".