Норвегия е страната на електрическите коли. От години там делът на новозакупените електромобили е с огромна доминация - 9 от 10 продадени коли през 2024 г. са EV.
Данните от страната са впечатляващи - броят на електрическите коли по пътищата надвишава тези на бензин, а EV формират близо една трета от всички коли. Почти 89% от новите автомобили, продадени през 2024 г. са с батерии, като делът постоянно расте през годините.
През септември тази година той вече е 98% - напълно в тон с целта на Норвегия до края на 2025 г. да спрат продажбите на леки коли, които се задвижват с бензин и дизел.
За това си има съвсем логично обяснение и здрава логика - за норвежците е-колите са по-изгодни.
Тези на бензин и дизел се облагат с високи данъци и мита, а електромобилите са освободени от редица данъци, включително ДДС. Освен това в Норвегия токът е сравнително евтин, а бензинът е скъп. Има и още редица мерки, които насърчават потребителския избор.
••• Кои са те - вижте тук:
И тъй като норвежците вече така или иначе купуват е-коли, правителството постепенно започна да премахва облекченията и за покупка на EV. Тепърва обаче предстои да бъдат елиминирани основните субсидии и да бъде въведен ДДС. В пълен размер.
"Целта ни беше всички нови пътнически коли да са електрически към 2025 г. и можем да кажем, че тя е постигната", обяви министърът на финансите Йенс Столтенберг.
"Затова е настъпил моментът облекченията да бъдат премахнати", допълни бившият генерален секретар на НАТО.
Мерките за насърчаване на покупките на е-коли струваха на бюджета на страната милиарди в долари от непостъпили данъци и такси.
През 2023 г. започна постепенно налагане на 25% ДДС. Данъкът беше въведен само за най-скъпите електромобили с цени над 500 000 норвежки крони (близо 50 000 долара) и се дължи единствено върху сумата над този праг.

Най-масовите коли от среден клас все още са без налога.
Сега желанието на правителството е да въведе ДДС през 2026 г. за колите над 300 000 крони, т.е. над около 30 000 долара. Отново данък ще се плаща за сумата над лимита, а не върху пълната цена.
От 2027 г. обаче кабинетът иска да бъде премахнато напълно данъчното облекчение за всички EV и те да подлежат на пълно облагане с ДДС.
Предложението е записано в бюджета на Норвегия за догодина, и последната дума за евентуалната промяна ще има парламентът.
"Не е добре нито за околната среда, нито за държавния бюджет да се подкрепят покупките на нови леки коли за сметка на другото потребление", мотивира се Столтенберг. Той допълни, че елиминирането на отстъпките ще даде възможност на правителството да постави приоритет върху намаляването на други данъци и такси.
Министърът на финансите признава, че промяната може да доведе до повече автомобили с двигатели с вътрешно горене, но смята, че това ще бъде компенсирано с други мерки. Едната от тях е увеличаване на еднократния данък за коли на бензин и дизел на 10 000 норвежки крони (близо 1000 долара), а другата - по-високи данъци върху горивата.

Столтенберг смята и че развитието на пазара на електрически автомобили показва, че нуждата от държавна подкрепа намалява.
Идеята, очаквано, не се хареса на Норвежката EV асоциация, според която промените са прибързани, а намаляването на прага за ДДС трябва да е по-постепенно.
"Резки и големи промени ще накарат хората да избират отново коли на изкопаеми горива, а мисля всички сме съгласни, че не искаме да се връщаме в тази посока" , обяви председателят на организацията Кристина Бу.
От организацията припомнят, че 7 от 10 коли по пътищата на Норвегия все още са с двигатели с вътрешно горене.
Промените биха засегнали още догодина един от най-популярните модели на Tesla - Y, който е и най-продаваната кола в Норвегия за последните 3 г.
Цената ѝ започва от 422 000 крони за най-евтината версия, което значи, че тя може да се облага частично с 25% ДДС още от 2026 г. Така купувачите ще плащат допълнително 30 500 крони, или 3000 долара отгоре за сумата над данъчния праг от 300 000 крони.
Ако обаче ДДС се въведе изцяло през 2027 г. тази кола вече ще струва с нови 75 000 крони - близо 7500 долара, повече.
Понастоящем повечето нови коли, които се купуват в Норвегия, струват около 500 хиляди крони. Ако облекченията бъдат премахнати изцяло, от 2027 г. норвежците ще трябва да плащат допълнително четвърт от цената отгоре - 125 000 крони, или над 12 000 долара.
••• Още транспортни е-постижения на страната: