Преди рокендролът да се превърне в ключов компонент от контракултурата през 60-те, музиката на живо обикновено се изпълнява пред миролюбива публика.
60-те обаче са време на политически и социални сблъсъци, на недоволство и непримиримост сред младежите в западния свят, на нетърпимост към войната във Виетнам и нарушенията на граждански права.
Рок музиката се превръща в изразител на бунтарските чувства, на поривите за свобода и независимост. За съжаление, хипи вълната през периода, съчетана с употребата на наркотични вещества, става причина за доста размирици и грозни сцени, дори когато зад тях прозират благородни каузи.
Самите музикални звезди често попадат в клопката на вредните вещества и резултатът е смъртта на непрежалими фигури като Джими Хендрикс, Брайън Джоунс, Джим Морисън, Джанис Джоплин и още много други.
Модата на деструктивния начин на живот на ръба на закона става неразривно свързана с рокендрол културата. Затова и до днес рок звездите обикновено са считани за опасни немирници и бунтари.
Този образ няма как адекватно да обхваща всички рок музиканти, но през годините много от тях се вписват напълно в стереотипа. Те са отговорни за някои от най-шокиращите и възмутителни закононарушения, извършвани публично на сцена.
Нерядко именно скандалните актове по време на концерт превръщат известните музиканти във вечни икони.
Мотивацията зад техните действия е различна: понякога е следствие от наркотиците или от психично заболяване, друг път изглежда просто въпрос на нарцисизъм и желание да се откроиш от останалите.
Независимо какви са причините за тях, тези 5 нарушаващи закона изцепки на сцената са част от златната история на рока в целия ѝ често скандален блясък:
Джим Морисън вади пениса си пред тълпата
Енигматичният фронтмен на Doors вече е психически нестабилен и затънал в зависимост, когато идва концертът през март 1969 г., считан за началото на края на великата група.
Певецът е в ужасно настроение, изпуска полета за Маями и закъснява с час за концерта в задушната зала, препълнена с не по-малко изнервени фенове.
Морисън е пиян и разконцентриран по време на изпълнението, което прави тълпата агресивна. Той усеща отегчението и нервността на хората отсреща и започва да ги обижда, а стълкновението води до това фронтменът да извади пениса си пред публиката.
За деянието Морисън е осъден на половин година затвор, но докато обжалва присъдата се мести в Париж и там за жалост умира при странни обстоятелства през 1971 г.
Надрусаният Иги Поп се наранява с остри предмети
Ранните шоута на Иги Поп с прото пънк групата The Stooges са известни с ексцентричните изблици на вокалиста.
В един от случаите той окуражава феновете да потрошат дървена предпазна ограда между сцената и публиката, в друг хвърля диня в тълпата и причинява сътресение на мозъка на една от посетителките.
The Stooges целят да бъдат шокиращи и се обличат скандално, в няколко случая дори с нацистки униформи.
Все пак Иги най-много обича да се появява гол до кръста, неведнъж е показвал гениталиите си на хората отпред, а друга негова запазена марка е още по-отблъскваща. Фронтменът има навика да се самонаранява на сцената и да разрязва плът от голия си торс с различни остри предмети.
Естествено, всичко това се случва под въздействието на силни наркотици.
Сид Вишъс стоварва баса си върху агресивен фен
Сид Вишъс остава в историята като зловещо въплъщение на всичко най-лошо от британския пънк в края на 70-те.
Басистът на Sex Pistols, който по-късно е обвинен в убийството на приятелката си и умира от свръхдоза наркотици само на 21 г., не блести с музикални умения. Свиренето му на бас далеч не е образцово, но той намира други приложения на бас китарата си.
На един концерт в Тексас през 1978 г., човек от публиката замерва Вишъс с бира и скоро идва отговорът: Вишъс вдига бас китарата над главата си и с всичка сила я стоварва върху главата на фена.
Фронтменът Джони Ротън също реагира агресивно към тълпата в Тексас и обявява, че "всички каубои са ш*бани гейове".
Кийт Муун взривява барабаните си на живо по телевизията
Музикантите от The Who са култови фигури в рокендрола не само заради музиката, но и заради сценичните си лудории.
Те са едни от първите, които задават модата с чупенето на инструменти и причиняването на хаос на сцената по време на концерти.
Това се превръща в традиция при тях. Традиция, която е отведена твърде далеч от неконтролируемия им барабанист Кийт Муун.
В своя най-ярък момент, емблематичният Муун тайно зарежда барабаните си с експлозиви при дебюта на The Who в американския телевизионен ефир.
Бандата свири своя хит My Generation и го завършва с вече обичайното чупене на инструменти, но внезапно Муун става център на винманието с мощна експлозия - причинила припадък на гостуващата в предаването актриса Бет Давис и запалила косата на китариста Пийт Таунсенд.
Взривът е твърде близо до Таунсенд и уврежда слуха на едното му ухо.
Самият барабанист не остава невредим и изхвърчал шрапнел го порязва по ръката.
Аксел Роуз атакува фен с камера и предизвиква масови безредици
Фронтменът на Guns N' Roses с гореща кръв също е известен с изцепките си на сцена, както и с гневните си изблици - тъй като не е от хората, които биха прикривали недоволството си в името на групата и на шоуто.
Когато се изпокарва с китариста на Guns Слаш, той развива нетърпимост и към феновете на доскорошния си другар и веднъж на концерт праща охраната да изгони посетител с тениска на Слаш.
По-късно прекратява свое шоу преждевременно, тъй като басистът на групата му е уцелен със стотинка.
Все пак най-лютата разпра на Аксел с фенове си остава тази от 1991 г. в Сейнт Луис.
Роуз спира по средата на песента и призовава охранител да конфискува камерата на човек от публиката, който снима. Когато искането му не е изпълнено, певецът се заема сам да въздаде справедливост и скача в публиката, напълно изгубил контрол.
Аксел достига въпросния фен, взима му камерата, започва да се бие и с други посетители наоколо. Охраната го настига и го връща обратно на сцената, но той се провиква "Благодарение на скапаните гардове, аз си отивам вкъщи", хвърля микрофона на земята и излиза.
Останалите от Guns N' Roses го последват, като на излизане Слаш казва на аудиторията почти извинително: "Той счупи микрофона и ние си тръгваме".
Хората не са никак доволни от този развой и възниква масов бунт с дузина ранени фенове и изпочупено имущество. Роуз е арестуван и обвинен в предизвикване на безредиците, но по-късно обвиненията все пак са свалени.