Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как "лошото зайче" от Пуерто Рико стана една от най-големите музикални звезди

Той носи поли и лак, пее регетон и защитава жените Снимка: Getty Images
Той носи поли и лак, пее регетон и защитава жените

Най-стриймваният изпълнител в Spotify три години поред, първият албум изцяло на испански, достигнал първото място на Billboard, две (засега) награди "Грами", още десетки отличия и счупени рекорди за изпълнители, които не пеят на английски.

В момента пуерториканецът Bad Bunny е най-популярният музикант в световен мащаб. Той далеч не е първият испаноезичен изпълнител, който прави световен фурор, нито пък първият толкова популярен латино певец. Но е първият, който се задържа на върха за толкова дълго и толкова високо.

"Вярвах от самото начало, че мога да стана велик, една от най-големите звезди на света, без да се налага да променям културата, езика и жаргона си. За цял свят аз съм Бенито Антонио Мартинес от Пуерто Рико", обяви самият изпълнител пред 100 000 души, дошли за концерта му на стадиона на "Янките" в Ню Йорк, където получи и награда от MTV за изпълнител на 2022 г.

С какво роденият през 1994 г. в малко градче в Пуерто Рико Бенито Антонио Мартинес Окасио e толкова специален и как може да се обясни огромният му успех?

Музиката, която прави, несъмнено е основен фактор, макар и не единственият. Стилът му се описва основно като регетон и латино трап, с влияние от соул, поп и R&B. Рапирането му според "Ролинг Стоун" е в "разговорен тон", баритонът му е плътен и нисък, парчетата - достатъчно мелодични, но нито прекалено агресивни, нито твърде сладникави. Песни, които се харесват както на тийнейджъри, така и на бабите им.

Снимка: Getty Images

Самият Bad Bunny (англ. лошо зайче) - псевдоним, който той си е дал заради детските заешки костюми, които е мразел - определя за свои най-големи вдъхновения пуерториканския изпълнител на салса Ектор Лаво, бащата на регетона Vico C, Деди Янки, Марк Антъни, а за Рики Мартин казва, че е постлал пътя за бъдещите латино изпълнители.

Бенито неслучайно носи детския си псевдоним - започва да прави музика скоро след като е бил принуждаван да се дегизира като заек за тържества. На 14 години, през 2013 г., започва да качва парчета в онлайн платформата SoundCloud, три години по-късно е забелязан и получава първия си договор.

"Коефициентът му на интелигентност за музика е астрономически", обяснява пред "Гардиън" мениджърът на Bad Bunny Ноа Асад.

"Той вижда неща в музиката, които не разбирам, и [ги вижда] поне 6 месеца преди всички останали", допълва Асад, който е и основател на независимата звукозаписна компания "Римас".

"Той е добър в писането на песни", допълва музикалният редактор на британското списание "Латино Лайф" Хосе Луис Сеихас. "Може да бъде както доста дълбок, така и пича, който искаш да чуеш посред нощ в клуб, когато е станало разгорещено. А и прави доста любовни песни, а момичетата харесват това."

Това до голяма степен премахва и езиковата бариера. Mузиката е преди всичко атмосфера и чувство - нещо, което в България разбираме особено добре - дори и когато става дума за англоезични изпълнители.

Дотук обаче продължава да става дума за много добър и леко провокативен латино изпълнител, каквито през годините е имало десетки. Голяма част от тях са били в пика си именно преди десетилетия.

Различният достъп до най-младата публика, възможността за стриймване на песни и видеа обаче са друга част от успеха на Bad Bunny.

YouTube, Spotify и останалите стрийминг услуги навлязоха бързо и успешно в Латинска Америка, което осигури пряк достъп на изпълнителите до публиката, без те да зависят от разпространението на записи, от радиата или телевизиите.

Spotify освен това дава възможност и за по-добро обобщение и за нещо като световна класация. Преди появата на стрийминг платформата, отделните страни правеха собствени класации на база продажби и слушания, често независими едни от други.

Латинска Америка обаче е на трето място в света по потребители на музикалната платформа - след Европа и Северна Америка, и е естествено нейните предпочитания да наклонят везните. Ако към това добавим и испаноговорящите в САЩ, става все по-ясно откъде идват голяма част от над 18,5-те млрд. стриймвания за пуерториканеца.

Ноа Асад, който менажира Bad Bunny от 2016 г., обяснява пред "Ролинг Стоун" как е дошло началото на успеха. Когато се запознава с човека, който отговаря за разширяването на YouTube в страни като Пуерто Рико и Колумбия, Асад представя изпълнителите от лейбъла си "Римас" и получава първата сделка с платформата в Пуерто Рико за директни приходи.

Останалият компонент от успеха е вероятно самият Бенито и донякъде образът му, създаден от Ноа Асад.

Певецът разчупва стереотипа за латино мачо, обичайно свързван с регетона. На същия концерт пред претъпкания стадион в Ню Йорк Bad Bunny целуна един от мъжете-танцьори в шоуто си, без да е гей. Бенито не поддържа мъжкарски имидж, лакира ноктите си, носи поли, но пък клиповете му са пълни с момичета по бански.

Снимка: Getty Images

Bad Bunny не просто не е типичният мъжкар на сцената, той изглежда е различен и в живота. Отрасъл в католическо семейство на шофьор на камион и учителка, той е много далеч от гангстерския свят. "Не бях от децата, които се забъркват с неприятности на улицата. Харесваше ми да си стоя у дома със семейството", казва самият Бенито пред "Ролинг Стоун".

Ходи на църква всяка неделя и пее в хора, а като тийнейджър работи в супермаркет, където слага покупките на клиентите в торбите.

Bad Bunny е с едно и също момиче от 2017 г. - Габриела Берлингери.

Тя е дизайнер на бижута и става първата жена от латино произход, която снима корицата на "Ролинг Стоун". Това са случва през 2020 г., а на кадъра е самият Bad Bunny. Според журналиста Паблито Уилсън, автор на книгата Reggaetón, una Revolución Latina, Габриела играе голяма роля в изграждането на Бенито.

В първите му години текстовете му са доста мизогинични, но после това се променя, а днес той пее срещу насилието към жени и не се срамува да показва промяната.

Габриела е и тази, която му помага да обърне внимание на проблемите, свързани със сексизма, цитира Уилсън испанският "Ел Паис". "Искам да посветя тази награда на всички жени в света, особено на латино жените и на тези в Пуерто Рико. Без вас нито музиката, нито регетон щяха да съществуват, затова нека спрем насилието спрямо жените", каза на испански Бенито, когато получи наградата си за Най-добър латино изпълнител на Billboard през 2020 г.

По подобен начин стоят нещата и с трансфобията и хомофобията - Bad Bunny се е появявал по телевизията с тениска, на която се осъжда убийството на трансжена в Пуерто Рико.

И точно както демонстрира, за самия Бенито сексуалността е нещо флуидно.

"Не знам дали след 20 г. няма да харесвам мъж. Човек никога не може да сигурен за нищо в живота. В момента обаче съм хетеросексуален и харесвам жени", сподели той пред "Лос Анджелис Таймс".

Така се и облича - не са само ноктите и полите - Bad Bunny има шарения, дързък гардероб на поп звезда, отговарящ на веруюто "Кой ще говори за нас, ако не се покажем".

Всичко у този пуерториканец сякаш казва - XXI век е хора, влезте в настоящето.

Образът, естествено, е създаден - от самия Бенито и мениджъра Ноа Асад.

"Идеята беше да се правят нещата по различен начин и да се погледнат от различен ъгъл", обяснява пред "Ел Паис" Паблито Уилсън. "Имиджът и маркетингът са фактор, но това не значи, че Бенито не е честен. Проблемът не е в това да изградиш образ, проблем е да изградиш характер, който не отговаря на това, което си", казва Уилсън.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените