Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-великите китарни сола в хеви метъла

На пионера Тони Айоми принадлежат едни от най-емблематичните метъл сола. Колкото и да е трудно да изберем само едно от тях, Children of the Grave се отличава с особен блясък Снимка: Getty Images
На пионера Тони Айоми принадлежат едни от най-емблематичните метъл сола. Колкото и да е трудно да изберем само едно от тях, Children of the Grave се отличава с особен блясък

Мощният китарен звук е в основата на всичко, което сме свикнали да причисляваме към тежката музика, а различните жанрове на метъла обичайно съдържат разточителни солови китарни части.

Колкото и обичаен елемент да е в метъл музиката, китарното соло си остава все така любимо на слушателите и продължава да е кулминационен връх в безброй песни и концерти.

Съществуват и едни по-специални сола, които оставят отпечатък в съзнанието години наред и са се наложили като еталон в жанра.

Именно те най-често попадат в класации като настоящата. Разбира се, смазващите солови партии във вселената на тежката музика са твърде много, за да бъдат събрани в какъвто и да е списък и той да е изчерпателен.

Но има няколко класики, които дават добра представа какво прави едно метъл соло велико.

И днес си припомняме десет от тях:

Children of the Grave - Black Sabbath

Започваме с пионерите в жанра и с техния китарист Тони Айоми, който според мнозина все още е ненадминат в изграждането на рифове и солови части.

В един от прочутите хитове на групата Children of the Grave от албума Master of Reality (1971), Айоми предлага кратко, но изключително съдържателно соло.

То се появява към края на песента и в него се преплитат две отделно записани китари, за да съставят велико соло, демонстриращо техника, скорост, но и мелодичност и ритмическо разнообразие.

Типично за Sabbath, китарите са настроени с три полутона по-ниско от обичайното заради увредените пръсти на дясната ръка на Айоми. Резултатът е, че китарното звучене става по-плътно и тежко.

Powerslave - Iron Maiden

В песента на британските метъл гиганти има поредица от взривяващи сола. Но тук обръщаме внимание на най-открояващото се от тях, първото на Дейв Мъри, което идва на третата минута от песента.

То се лее толкова плавно и естествено, с такава лекота, че човек лесно може да забрави каква техническа вещина изисква.

Мъри винаги е способен да внесе влияния от блуса и класическата китара в соловите си части и същевременно да пресъздаде максималната мощ на хеви метъла.

Afterlife - Avenged Sevenfold

Синистър Гейтс е един от големите съвременни герои сред метъл китаристите, а в хитовата Afterlife виртуозното му соло е връхната точка от песента.

Син солира със свръхчовешка бързина и като цяло е основен виновник за епичните и надъхващи китарни части в песните на Avenged Sevenfold.

Seasons In The Abyss - Slayer

Този китарен дуел между Кери Кинг и Джеф Ханеман ражда едно от най-хипнотизиращите сола, които можем да си представим.

В това кратко музикално бижу, което започва от четвъртата минута на песента, се случват редица аранжиментни и композиционни промени, които демонстрират защо Slayer е сред най-великите траш банди.

Floods - Pantera

Тук се спираме на още един прочут китарист, способен на брилянтни и стилни солови партии, които се превръщат в еталон.

Загиналият трагично Даймбег Даръл, застрелян от побъркан фен по време на концерт през 2004 г., знаеше как да накара китарата да плаче, а във Floods е може би най-голямото му солово постижение.

Това е соло, което се развива на етапи и самият Даръл признава, че го е мислил като цялостна комплексна инструментална част.

Китаристът подчертава и приноса на басиста Рекс Браун за това соло. Басовите мелодии на Рекс обогатяват водещата китара, за да създадат подходяща кулминация на тази поглъщаща песен.

Painkiller - Judas Priest

Това е нещо, което едва ли бихте могли да изсвирите дори на въздушна китара.

Кей Кей Даунинг и Глен Типтън ни предоставят една от най-трудните за пресъздаване солови части, която показва влиянията на Типтън от класическата музика и невероятната мелодичност, на която е способен при безумно скоростно свирене.

Нищо чудно, че Painkiller е сред най-обичаните песни на великаните от Judas Priest.

One - Metallica

Песента е един от големите шедьоври на групата и включва не по-малко от три велики сола на Кърк Хамет.

Всяко от тях носи нещо уникално, но и трите са абсурдно мелодични, изразителни и запомнящи се. Самият Хамет признава, че солото по средата е сред личните му фаворити в цялото творчество на Metallica.

Tornado Of Souls - Megadeth

Големият Крис Бродерик разгръща таланта си в това епично китарно откровение, от което могат да те побият тръпки.

Солото идва на третата минута от Tornado of Souls и показва какво може да сътвори един китарист, когато притежава не само нужната техника, но и смайващи композиторски умения.

Комплексната партия не пречи на солото да притежава една почти болезнена мелодичност и стъписваща категоричност в изсвирването.

Under a Glass Moon - Dream Theater

Когато говорим за виртуозни сола, не можем да минем без Dream Theater и Джон Петручи, който в случая влиза в музикален диалог с кийборда на Кевин Мур.

Инструменталната част започва от четвъртата минута на Under a Glass Moon, една от най-великите песни на прогресив метъл гигантите.

Mr. Crowley - Ози Озборн

В тази мрачна песен за окултиста Алистър Кроули, изтъкнатият китарист от групата на Ози Ранди Роудс получава шанса да се разгърне със солови части на няколко места.

Специално финалното соло заслужава особено внимание за зашеметяващия размах в изпълнението, наситения китарен тон и развитието на мелодията.



 

Най-четените