Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ти си продукт" - цената, която К-поп идолите трябва да плащат за фанатичните си фенове

"Ти си продукт" - цената, която К-поп идолите трябва да плащат за фанатичните си фенове Снимка: Getty Images
"Ти си продукт" - цената, която К-поп идолите трябва да плащат за фанатичните си фенове Снимка: Getty Images

Малко повече от месец, след като корейската поп сцена беше разтърсена от "скандала" с връзката на певицата Карина и актьора Лий Дже-ук, вбесила феновете и на двамата, изпълнителката обяви, че отново е необвързана.

Двамата обявиха публично връзката си през февруари, след като малко преди това в местните медии се появиха техни папарашки снимки.

Феновете на певицата обаче бяха силно недоволни от решението ѝ да започне връзка, като дори я обвиниха в предателство.

Сега двамата потвърждават през мениджърските си агенции, че са се разделили, тъй като професионалните ангажименти им отнемат твърде много време.

Според представителите на Лий, той е избрал да се фокусира върху "снимачните си проекти", което го е принудило да се откаже от личния си живот.

Въпреки това и от двете страни потвърждават, че той и Карина "ще продължат да се подкрепят като колеги".

Заради случая обаче Карина беше подложена на тежки атаки и вълна от гневни реакции от собствените си фенове. Част от тях закараха "протестен камион" пред офиса на нейната мениджърска компания след излизането на новината за връзката ѝ с Лий.

Върху камиона тогава беше опънат транспарант с надпис: "Любовта, която ти дават феновете, не е ли достатъчна?" Друг голям надпис върху возилото я призоваваше да се извини публично, ако не иска билетите за концертите на групата ѝ изведнъж да спрат да се продават.

Всичко това принуди Карина да публикува официално извинение към феновете си в социалните медии, където се зарече, че ще направи всичко, за да "излекува раните", които е нанесла с действията си.

Карина е част от женската група Aespa, който дебютира през 2020 г. със сингъла Black Mamba, а тази година се очаква да издаде албум. 25-годишният Лий от своя страна придоби известност след участието си в хитовата фентъзи драма "Алхимията на душите". Той също така участва в сериала на Disney+ Royal Roader, който излезе през февруари.

И двамата са напълно наясно с факта, че ако искат да бъдат приемани като "идоли" - начина, по който в Южна Корея рекламират своите знаменитости - трябва да отговарят на строги критерии.

Още тогава се появиха коментари от наблюдатели по темата, че това далеч не е изолиран случай в света на корейската развлекателна индустрия.

"Очаква се личността на един идол да бъде романтично достъпна", коментира пред АФП Стефани Чой, K-поп експерт от Азиатския изследователски институт на университета в Бъфало.

Това е валидно с особена сила за младите жени, които често влизат в бизнеса още като тийнейджърки, а мениджърските компании поставят силен акцент в имиджа им върху невинността и целомъдрието - нещо, което според Чой е много трудно за преодоляване на по-късен етап.

Супер феновете имат огромна роля за популяризирането на К-поп групите заради своята отдаденост към идолите. Снимка: БГНЕС
Супер феновете имат огромна роля за популяризирането на К-поп групите заради своята отдаденост към идолите.

Подобна тенденция може да бъде видяна и на Запад, където звезди като Бритни Спиърс и Майли Сайръс също претърпяха сериозен удар, когато се опитаха да скъсат с момичешкия си имидж и да се превърнат в жени.

Въпреки това според експертите по К-поп в Южна Корея ситуацията е дори още по-сложна, тъй като самият бизнес модел на поп музиката там е изключително изискващ спрямо знаменитостите.

К-поп групите имат своите активни "супер фенове", или както групата BTS ги нарича - своя "армия". И подобно някои армии тези фенове са фанатично предани на своите "идоли".

Те полагат "огромен неплатен труд" за популяризирането на музиката на любимите си банди, гласуват за тях в състезания и въобще се грижат любимците им да преуспяват, обяснява пред АФП Бае Кеунг Юн, професор по корейски изследвания в Технологичния институт на Джорджия.

В замяна на това обаче супер феновете очакват техните идоли да отговарят на "изтощителни професионални стандарти", които се простират и върху личния живот на знаменитостите. А младите звезди са особено уязвими, обяснява проф. Бае.

Така, по думите ѝ, ако някой открие, че дадена млада звезда пуши, пие алкохол или ходи по срещи, това може да има огромен негативен ефект.

Това отношение датира още от началото на сегашния век, много преди К-поп музиката да се разпростре като глобален феномен. Към онзи момент на младите изпълнители е категорично забранено да ходят по срещи.

През 2001 г. изпълнителят Парк Джун-Хьонг от популярната група god е помолен от агенцията, която го представлява, да напусне бандата, след като се появява информацията, че си има гадже.

"Ако съм виновен за нещо, то това е, че срещнах някого, когото обичам. Аз съм на 32 години и си имам приятелка", коментира той тогава по време на пресконференция.

Оттогава насам строгите правила са се отпуснали и много от звездите в К-поп жанра са обявили, че имат половинки. Свободата да имаш връзка все пак остава запазена само за най-утвърдените идоли.

А новите звезди все още биват насърчавани да не ходят по срещи, за да не бъде застрашена популярността им.

"Идеята, че е възможно да започнете да се срещате с К-поп звезда определено се използва като бизнес и маркетингова стратегия", обяснява музикалният журналист Джеф Бенджамин, колумнист на сп. Billboard.

По думите му част от апела на новите идоли, която ги прави "продаваеми", е идеята, че феновете ще могат да си мечтаят да са техни половинки някой ден, колкото и малко вероятно да е това да се случи.

За да получиш дори само шанс за успех в изключително конкурентната среда на изпълнители и актьори в корейската развлекателна индустрия, се изисква стабилна подготовка. Много от желаещите започват да се обучават за това още като тийнейджъри. В този период обикновено им е напълно забранено да поддържат романтични връзки.

Затова и в последните години някои от големите знаменитости в Корея говорят за това колко самотен и потиснат може да бъде този метод за създаване на звезди.

В документалния филм на Netflix от 2020 г. "Blackpink: Light Up the Sky" певицата Джени от групата Blackpink обяснява, че животът ѝ като тийнейджърка, готвена да бъде идол, е бил наистина жесток.

По думите ѝ по време на обучението им освен, че не им е било позволявано да пият, да пушат или да си правят татуировки, кандидатите за слава е трябвало да търпят постоянен психологически тормоз, в който им се казва, че не са достатъчно добри в това, което правят.

Младата певица Сули се превърна в един от символите на тъмната страна на К-поп индустрията, след като през 2019 г. отне живота си под влиянието на огромния стрес върху нея. Снимка: Instagram, jelly_jilli
Младата певица Сули се превърна в един от символите на тъмната страна на К-поп индустрията, след като през 2019 г. отне живота си под влиянието на огромния стрес върху нея.

За първи път по-сериозно се заговори за тъмната страна на славата в корейската развлекателна индустрия в края на миналото десетилетие, когато имаше поредица от инциденти и дори самоубийства.

През 2019 г. 25-годишната певица Сули посегна на живота си, след като не е издържала на напрежението да живее като идол.

Миналата година се появи документален филм за нея, в който се разказва на какъв тормоз е била подложена, докато се е опитвала да излезе от имиджа си на момиче.

Когато беше на 20 години, в медиите се появи информация за връзката ѝ с рапъра Чойза, който е 14 години по-възрастен от нея. По това време Сули допълнително предизвиква неписаните норми на корейските идоли, демонстрирайки провокативен стил и облекло.

Подобно нещо обаче е нормално за млада жена, която е започнала в бизнеса още на 11 години, от които 4 е прекарала като "стажант", а след това е "пробила" на 15-годишна възраст.

"Когато започнах в развлекателния бизнес, имаше едно нещо, което хората не спираха да ми казват - ти си продукт. Трябва да съществуваш като най-добрия, висококачествен продукт за обществото", споделя Сули в документалния филм.

"Когато навърших 20 години, имаше само две неща, които исках да правя - да получа консултация от психиатър и да излизам по срещи", допълва още младата изпълнителка. 

 

Най-четените