Малките превозвачи - съобразени с БДЖ и с Големите

Директна автобусна връзка на малките населени места със София или други големи градове ще има там, където е доказана необходимостта. Това предвижда представеният днес от транспортния министър Александър Цветков законопроект за автомобилните превози. Той предвижда и въвеждане на пределни цени на таксиметровите услуги, което ще се прави от общинските съвети.

"Не може по едно направление да се движат 10 автобуса на различни превозвачи с по 10 пътници. Това води до една ожесточена конкуренция. С промените автобусните линии ще са по-ефективи и цените ще се намалят", заяви днес транспортният министър Александър Цветков, който определи противниците на промените в закона за автомобилните превози като спекуланти. Недоволните явно са спекуланти, бяха думите му.

В България има регистрирани близо 15 000 тежкотоварни автомобила на физически лица, които не са търговски субекти, и 2080 автобуса. Те ежедневно осъществяват дейност, която е сив сектор, даже черен, коментира транспортният министър.

Дребните превозвачи, които се движат между малките населени места, ще съобразят маршрутите и разписанията си, първо, с Българските държавни железници (БДЖ) и второ, с големите фирми, които ще изпълняват курсове между населени места с над 30 000 жители. До началото на 2012 г. трябва да влезе в сила новата републиканска транспортна схема на страната, която ще дава предимство на БДЖ.

"Както не може да има автобус между столичния квартал "Младост 4" и Варна, така не би трябвало да се движат и автобуси между малки населени места, които да возят пътници до големи градове като междинни спирки", заяви подкрепата си за промените Миролюб Столарски - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Според него въвеждането на ограничение за превозване на пътници няма да оскъпи билетите, а напротив - ще намали цената им, защото линиите ще станат по-ефективни.

Дребните превозвачи се обявиха против промените в закона за автобусните превози, като заплашиха с протести.

Според промените в новия закон, пътниците ще могат да пътуват директно между градове с жители над 30 000 души, но при по-малките населени места ще се налага да комбинират превози. Проектозаконът предвижда малките превозвачи да минават по малките населени места и да стоварват пътниците в големите градове, от където да хванат рейс до друг голям град или малко населено място.

"Навсякъде в Европа се дава предимство на железниците, защото те са транспортът с възможно най-малко замърсяване", каза и заместник-министърът на транспорта Камен Кичев. Министерството планира да въведе забрана в часовете, в които тръгват влакове, да потеглят автобуси. "Това за нас не е изгодно, но ще се примирим - щом такива са изискванията на ЕС", обясни Столарски.

Кичев не представи анализ какъв ще е икономическият ефект за БДЖ от готвените промени. Още повече, че от отчетите на железниците се вижда, че печеливша дейност при тях са товарните превози, а не превозите на пътници.

Чрез разработката на специален софтуер ще бъдат зададени часови пояси, в които може да се движат автобусите. Това означава, че ако влакът тръгва в 10 часа за Варна, в същия час няма да може да потеглят и автобуси. По същия начин превозните средства от малките населени места ще се съобразяват с пристигането на влаковете, така че пътниците да не изпускат рейсовете до селата.

Запитан какво ще се случи, ако влакът закъснее, каквато е практиката, Камен Кичев отговори, че всичко може да се случи и че автобусите също закъсняват.

Новините

Най-четените