Българската православна църква се обяви против зачеването "ин витро" и сурогатното майчинство. В становището, публикувано на сайта на Светия Синод, се казва, че "методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство са израз на безразсъдно противопоставяне и усъмняване в Божията премъдрост, блага воля и спасяваща любов към нас, човеците. С тяхното прилагане донорите на човешки биологичен материал, лекарите и най-вече бездетните съпрузи показват, че не са познали или че са изгубили християнската надежда, което представлява тежка форма на безбожие, униние или богохулство."
Становищет е поискано от депутати, във връзка с предстоящото обсъждане на законопроекта за заместващото майчинство, внесен от депутатката Калина Крумова. То ще бъде изпратено до председателя на парламента Цецка Цачева и до парламентарни групи. Така позицията на Църквата трябва да стане ясна за всички преди второто четене на законопроекта.
От Светия Синод изтъкват, че правомощията на науката и в частност на медицината не са безгранични, особено когато се отнасят до венеца на творението - човека, неговата природа (състояща се от душа и тяло), традиционното семейство като основна форма на съжителство между хората и тяхната вечна съдба.
Допуска се също така, че между съпруга и сурогатната майка може да възникне извънбрачна връзка поради емоционалната им обвързаност чрез общото дете. Светият Синод предупреждава, че семейната радост може да бъде помрачена, когато детето се сблъска с факта, че "не произлиза от самите съпрузи", а единият от родителите "може да изпита мъчителна непреодолима ревност", защото "в зачеването се е намесил друг човек (други хора)", както и ревност между бъдещата и сурогатната майка.
Според БПЦ методът на асистираната репродукция и заместващото майчинство сериозно нарушават благословената среда и богоустановените форми на човешкото зачатие, чадорождение, отглеждане и възпитание. Явно е, че православното разбиране за брака поощрява безусловната любов, послушанието и себеотдайността, които по необходимост включват и смиреното приемане на безплодието на единия или и на двамата съпрузи така, че то да не се превръща в заплаха за целостта, единството и щастието на семейството, се казва в становището.
Единствено Бог е този, който задава физическите и духовните измерения на човешкото съществуване, се посочва в документа.
Светият Синод призовава семействата с репродуктивни проблеми да се опитат да надмогнат болката и да пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа.