Заповедта за забрана на движението на товарни автомобили в петък и неделя през август срещна недоволството на превозвачите.
"Излезе тихомълком преди два дни и все още никой не я е виждал в оригинален вид", заяви по БНР днес Красимир Лалов, заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП). "Разбрахме от медиите, че има нещо такова. Дори на сайта на НАПИ (Национална агенция "Пътна инфраструктура") я няма заповедта, а някакви обяснителни записки..."
По думите на Лалов статистиката на КАТ показва, че катастрофите с товарни автомобили не са повече от 1% от всички. Според него не е редно в работен ден като петък, "когато Конституцията гарантира правото на труд", да се ограничава движението на камионите и тировете - и то на територията на Република България.
"Ние не можем да си обясним във Видин дали има море, в Русе дали има море, а пък, не дай си, боже, в Смолян, където всички доставки са на колела, какво има морско, че се ограничава. В момента е забранено движението на тежкотоварни превозни средства в участъка Стара Загора - Нова Загора - Сливен и ние използваме на добра воля, без да сме протестирали, обходния път Стара Загора - Казанлък - Сливен. Така че нека господата, предложили това нещо - визирам министъра на транспорта, който с никого не го е съгласувал, а трябваше, и се прави на министър на туризма - просто да помислят, защото тази заповед е изтъкана от такива недоразумения". Това заяви Лалов по БНР.
Той посочи няколко недоразумения в заповедта като "забраната за движение на селскостопанска техника по магистралите". Това е забранено още със Закона за движение по пътищата, поясни бизнесменът. Според него превозвачите ще понесат загуби от заповедта, тъй като ще се провалят техни договори за доставки с чуждестранни компании.
По думите на Лалов няма никаква прозрачност при вземането на решението и то не е съгласувано с отрасъла. Той посочи, че от една година съвместно с парламентарната транспортна комисия се разработва програма за изграждане на паркинги по пътищата по основните направления и основните европейски коридори в България.
"За съжаление, транспорното министерство отказа да се включи в този проект, а пък сега предлага да се спре въобще движението. Просто нещата или трябва да се правят професионално, или България ще остане на същия хал, какъвто е била дълги години. Проблемът е много ясен ... Не може при спазване на европейски директиви за почивка и за работно време на шофьорите да се въвежда нещо и без да се уведомят дори и чуждестранните контрагенти на България - Международният съюз на превозвачите (IRU), който да разпространи тези неща в Европа", посочи заместник-председателят на НСБП.
Никъде в Европа в работен ден няма забрана за движение. "Ние просто питаме - кой в България работи до 3 часа в петък?!...Безработните нямат пари да отидат до морето. Хората, които работят в частните фирми, работят при определен стриктен работен ден. Питаме тогава: кой пътува от 3 часа по тези магистрали и пътища?", добави той.
Според него ако забраната важи само за неделя, от НСПБ биха проявили разбиране, но при една по-голяма гъвкавост и съобразяване с наличния паркинг. "Защото ... всичко на Русе, което ще влезе от Румъния, ще запуши Русе и ... самият град ще бъде блокиран. Много хора първо трябва да помислят, да се консултират със специалисти и след това да пишат някакви забрани", категоричен бе заместник-председателят на НСПБ.