Кока-колата и кафето в Германия са по-вкусни от българските - дори и да са от една и съща марка. България и бившите соцстрани са жертва на Шенген за храните и напитките. За това съобщава електронното издание EurActiv, като се позова на изследване на Словашката асоциация на потребителите. Пробите показали, че водещи мултинационални компании опаковат под едно и също име продукти с различно качество, в зависимост за коя страна са предназначени.
Проверени са маркови стоки, купени от магазини в осем държави от ЕС: Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния и България. "Продуктите с по-ниско качество са за новите страни членки на ЕС", казва шефът на сдружението Милош Лауко. Според него няма случай по-некачествена стока да е пусната на германския или австрийския пазар.
Тестовете с "Кока-Кола" показват, че у нас, Словакия, Унгария и Румъния напитката съдържа изоглюкоза, направена от царевица. Тя е много по-евтина от истинската захар, добавяна към колата в Германия и Австрия.
От компанията отричат. "Продуктите ни се правят с едно и също високо качество в Европа и в света по рецепта, която използваме вече 125 г. В някои страни ние използваме различни видове подсладители, но това по никакъв начин не се отразява на качеството на продукта", заявява Иболия Шабо, мениджър от "Кока-Кола Юръп".
От компанията пояснили, че изоглюкоза се използва и в САЩ и разминаването се дължи на технически фактори в производствения процес.
Най-големите несъответствия са при червения пипер "Котани". В България той съдържа само 108.9 грама екстракт на килограм при близо 140 грама в пакетите за Австрия. Сходна е ситуацията и при няколко марки кафета.
Продукти, закупени в Унгария, Словакия и Австрия са по-влажни, отколкото необходимите стандарти, а тези за българския пазар съдържат твърде много пюре или повредени семена от пипер в сравнение с други, в размер на 10% нежелани добавки.
Единствено шоколадите "Милка" не променят никъде качеството си.
Резултатите от тестовете са изпратени на Джон Дали, еврокомисар за защита на потребителите. От представителството на Европейската комисия в Братислава, което е финансирало проучването, посочват, че сега топката е в Брюксел.
В момента ЕС обмисля да въведе нови строги правила за поставяне на етикети върху храните, за да помогне на потребителите да правят здравословен избор и да се справят със затлъстяването.
Продуктите за България - с най-лошо качество...
Според изследването на Словашката асоциация на потребителите продуктите за българския пазар са с най-ниско качество. Кореспондентът на "24 часа" в Берлин Капка Тодорова е взела интервю с представители на асоциацията. Ето част от него.
- Най-големи разлики в продуктите за Източна и Западна Европа са установени при "Кока-Кола" и "Котани". На какво се дължи това? Какво ви обясниха фирмите?
- При "Кока-Кола" е така - в четири страни - Германия, Австрия, Чехия и Полша при производството на напитката се използва нормална захар. А в Словакия, Унгария, Румъния и България добавят вместо захар изоглюкоза.
- Тоест царевична захар?
- Да, изоглюкозата се прави от царевица. Изоглюкозата е 4 пъти по-евтина от нормалната захар. "Кока-Кола" в Словакия обясни, че това е така, защото словашката й фабрика е оборудвана с машини, които могат да работят само с изоглюкоза. Но във всяка страна - в България, в Словакия, в Унгария и в Румъния, фирмата "Кока-Кола" си е направила нови фабрики и в тях би могла да инсталира същите машини, каквито има в Германия, Австрия, Полша и Чехия - за сурова захар.
- А цените съобразени ли са с качеството? Плаща ли се за по-нискокачествена кола по-малко, или няма разлики?
- В Германия и Австрия цената е малко по-висока, но в Полша и Чехия колата струва също толкова, колкото в Словакия и Унгария. Това означава, че колата със сурова захар в Полша и Чехия се продава на същата цена, на която се продава колата с изоглюкоза в България, Словакия, Унгария и Румъния.
- Това проучване е подкрепено от Европейската комисия, така ли?
- Не, не. То е подкрепено от словашкото представителство на ЕС в Братислава.
- Питам, защото вашите български колеги казаха, че подобно проучване е твърде скъпо и затова не правят такива сравнения.
- То наистина е много скъпо. Струваше 5000 евро.
- Какво ще правите с резултатите сега? Ще ги предадете ли нататък на европейските институции, които да се заемат с този скандал?
- Да, разбира се. Миналата сряда в Братислава бе европейският комисар за защита на потребителите Дали. Ние му предадохме резултатите от изследването. Очакваме нещо да се случи.
- Впрочем в България вашето изследване също стана основна новина.
- Така ли? Защото резултатите за продуктите, доставяни в България, бяха най-лоши. Международните фирми правят най-лошите си продукти за България според това проучване...
Междувременно от компанията NESTLE, чиито продукти като кафето също бяха сред назованите в изследването, заявиха, че "всички продукти на "Нестле" са произведени при еднакво строги стандарти за качество за всички пазари, на които се дистрибутират и предлагат. Те напълно отговарят на местното и европейското законодателство и на международните стандарти".