Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Борисов съжалява за скъпите горива, но е с вързани ръце

В знак на протест срещу високите цени на горивата от 9 до 15 часа превозвачите ще зареждат гориво за дребни суми... Снимка: Sofia Photo Agency
В знак на протест срещу високите цени на горивата от 9 до 15 часа превозвачите ще зареждат гориво за дребни суми...

"Съжалявам, полагаме огромни усилия, правим всички възможно. Не мога да влияя на процесите в света. Иска ми се, но не мога. Цените на петрола растат навсякъде в света". Това заяви премиерът Бойко Борисов на пресконференция в Министерството на земеделието и храните по повод скъпите горива у нас.

"Както населението, така и държавата, когато се вдигат цените - намалява потреблението и това води до по-малки данъци", каза Борисов, цитиран от агенция "Фокус". "Всички сме губещи. Всичко идва от проблемите с петрола", коментира той. 26 държави трябва да се произнесат дали за България може да се направи компромис с акцизните ставки, обясни той.

"Днес ще отиде писмо в Брюксел и ще ги питаме, за да може популистите да знаят, че това не може да стане", каза премиерът във връзка с възможностите за намаляване на акциза на горивата у нас.

А протестите си вървят

В днешния ден на протести срещу високите цени на горивата се вдигнаха превозвачи от цялата страна. В знак на недоволство те ще зареждат гориво за минимална сума, както правиха вчера гневни граждани. Протестите няма да спрат движението и не са политически, увериха от Българския съюз на товарните превозвачи и от Националното сдружение на българските превозвачи.

От 9 до 15 часа в цялата страна превозвачите ще зареждат гориво за дребни суми и ще изискват данъчни фактури за това. Целта е да се обхванат максимално повече бензиностанции в големите градове.
В София фирмите за превози ще протестират в три лъча - на изхода за магистрала "Тракия", от резиденция Бояна до разклона на "Драгалевци" и по Ботевградско шосе до жилищен комплекс "Христо Ботев". 

"Разходът за гориво е 40% от цената на превоза. Останалите 60 процента - ние плащаме социални разходи, плащаме за поддръжка на автомобилите. Ние с тази цена на горивото просто работим на нула, без никаква печалба. Ако цените останат такива или се увеличат още, това ще доведе до фалит на много транспортни фирми", коментира Валентин Бянов, председател на Българския съюз на товарните превозвачи.

По думите на Красимир Лалов - заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, половината камиони по Ботевградско шосе в София са със знамена. Не е ясно колко ще са участниците в протестите.

Според Лалов "всичко е в ръцете на правителството". Хората напомнят, че икономически са затънали толкова много, че вече няма накъде", каза той.

На десетки места в страната вчера се проведоха протести срещу високите цени на горивата. Неколкостотин души блокираха и Орлов мост в столицата за час, което доведе до огромни задръствания. По-рано протестиращите се събраха пред Народното събрание.

В Плевен пък надуха вувузели в знак на недоволство.

А десетки водачи на автомобили платиха за горивото си с жълти стотинки. Над 3-километрова колона автомобили се изви в двете платна по пътя за София. Дори транзитно преминаващите подкрепяха с викове акцията.

Мнозина показаха сметки от 20-30 стотинки. Служителите на бензиностанцията наливаха безпроблемно и капки бензин.

Шефът на ЛУКойл-България: Само държавата може да свали цените на горивата

В интервю на Самуил Огнянов в "24 часа" Валентин Златев, шефът на ЛУКойл-България - единствената у нас нефтопреработвателна рафинерия, която произвежда горива, коментира проблема. Ето част от интервюто:

- Трябва ли правителството да предложи нови мерки? Вече бе възложено на трима министри да анализират цените на горивата.

- Разбира се, че правителството трябва да предложи такива мерки. Ако ситуацията в страната показва, че икономиката прегрява и не може да понесе поскъпването на нефта, естествено, правителството е задължено да реагира.

Другият вариант е да си дава вид, че не вижда какво се случва, но това ще рефлектира като бумеранг обратно върху него. Мерките би трябвало да бъдат комплексни.

Когато става въпрос за горивата, за нефтопроизводството, ние прекрасно разбираме, че няма как да се намали международната цена на горивата, че са подписани документи с ЕС, които определят сроковете и нивата на акцизи и на данъци.

Друг е въпросът, че когато са водени тези преговори, е трябвало да бъде последван опитът на западноевропейските страни и да бъдат договорени диференцирани акцизни ставки за дизела и за бензина, защото дизелът е горивото, което движи икономиката. Плюс това 60% от двигателите вече са на дизел. В западноевропейските страни акцизът на дизела е значително по-нисък от този на бензините, което дава глътка въздух за техните икономики.

При нас, за съжаление, това не е договорено и ставката на акциза на бензина и на дизела е почти еднаква. Даваме си ясна сметка, че едва ли е възможно предоговаряне с ЕС.

Друг е въпросът, ако самият съюз реши да стимулира своята икономика и тръгне към обща позиция за намаляване на тези ставки, за да се даде възможност на икономиките да работят.

Това, което България би могла да направи, е примерно да освободи от акциз биокомпонента в дизела, защото в момента самото производство на биодизел е освободено от акциз, но смесено с въглеводородния дизел, се облага като цяло с акциз. Това е нещо, което би облекчило натиска върху икономиката.

- Могат ли високите цени на горивата да попречат на възстановяването на българската икономика?

- Не само на българската, и на световната в това число. Разбира се, че когато прегряваш икономиката, тя в един момент се къса. Друг е въпросът как ще реагират световните лидери и производители на цялата тази криза. Естествено, че високите горива натоварват цялата икономика. Но не само българската в случая. Ако България беше някакво изключение и тук бяха безкрайно високи цените - да обсъждаме само българската, но ние сме част от големия свят и от Европа.

По официални данни общият спад в потреблението е около 26%, а специално в търговията на дребно - около 12 на сто, казва шефът на ЛУКойл-България.

Какво мъдрува кабинетът

"Финансовото министерство проучва възможно ли е да се махне акцизът на биодизела, който е в състава на минералното гориво, и какъв ще бъде ефектът върху цената", заяви вчера транспортният министър Александър Цветков по повод предложения от него пакет от мерки за ограничаване негативното влияние на скока в цените на горивата върху транспортните фирми.

За първи път той бе обсъден от министрите миналата сряда. Според експерти литър дизелово гориво ще поевтинее с 2 стотинки, ако акцизът върху биодизела бъде премахнат. В момента той се облага със същия акциз от 615 лв., какъвто се начислява и върху конвенционалния дизел. Нафтата в бензиностанциите съдържа 3% биодобавка.

Икономическото министерство ще проучи също така дали е възможно цените на течните горива да бъдат регулирани от ДКЕВР. В момента те се определят от цените на международните пазари. Цветков обаче е настоял за проверката за картелно споразумение между търговците, тъй като колебанията в цената на горивото по бензиностанциите не отразяват напълно тези на международните котировки.

Засега не се предвижда да се въвежда допълнително ограничаване на максималната скорост на движение по пътищата - причината е, че у нас няма много магистрали, както в Испания, където е въведено такова ограничение.

Командира призова за смени на състава на регулаторите

ДСБ настоява да бъдат сменени съставите на държавните Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) и на потребителите (КЗП), както и на Комисиите за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и за регулиране на съобщенията (КРС).

Според лидера на партията Иван Костов тези държавни органи сега са парализирани.

Бившият премиер определи икономическата ситуация като стагфлация (съчетаване между стагнация и инфлация), а изходът от нея е държавата да защити пазара и конкуренцията.

"ГЕРБ се превърна в управление, обслужващо монополите в ущърб на гражданите. Протестите разрушават образа на ГЕРБ като дясна партия. Господин Бойко Борисов трябва да прекрати договорките с монополистите да спрат да събират пари за изборите.

Ние очакваме, че цените на горивата ще спаднат, но преди местните избори, както и много други цени ще спаднат. Но преди това ще са иззети огромни доходи във фонда на монопола. Защото стагфлацията, за която говорим, единствена полза от нея имат фирмите с монополно положение", заяви Иван Костов.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените