Приключването на строителството на автомагистрала "Люлин" има нов срок - 15 май 2011 г. За него съобщи по PRO.BG днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Ако турската компания „Мапа Дженгиз" не спази срока, ще плаща много голяма неустойка, каза министърът. Каква - не каза.
Това е близо година удължаване спрямо крайния срок по договор, който беше средата на 2010 г.
(Пред)последният срок, договорен през януари от премиера Борисов с турските строители, беше краят на годината - 31 декември 2010 г. Премиерът на няколко пъти подхвърляше, че по Коледа може и да се реже лентата на "Люлин".
Шосето с дължина около 19 км ще свърже Околовръстния път на София с пътен възел Даскалово при Перник. Там ще бъде направена и връзката с бъдещата магистрала „Струма".
Датата 15 май е пореден срок за "Мапа Дженгиз", които се мотаят със строителството на отсечката още от кабинета на тройната коалиция, когато и бяха избрани. В резултат "Люлин" стана най-скъпата магистрала в България, тъй като след допълнителните - и договорени, пари, които "Мапа Дженгиз" поиска от правителството на ГЕРБ, километър от нея почти приближи 11 млн. евро.
Плевнелиев съобщи още, че тази седмица започва строителството на магистрала "Тракия". "Имаше една съдебна процедура, но бях информиран, че жалбата е оттеглена. Строежът започва тази седмица", каза министърът. Той отбеляза, че на "Тракия" ще има денонощен контрол на строителството за разлика от "Люлин", където имало неяснота какво се е случвало три години.
Всъщност, на "Люлин", по идея на бившия министър по еврофондовете Меглена Плугчиева и бившия шеф на пътния фонд имаше по едно време и видеокамери - уж в името на контрола и наваксване на закъснението, което "Мапа Дженгиз" оправдаваше с липсата на визи за турските си работници и куп други извинения.
Росен Плевнелиев коментира и строежа на трасето София - Калотина, което ще е българският участък от магистралата, която ще свърже София с Белград през Ниш. Оказа се, че това, което смятат сърбите, и потвърди и самият Борисов, няма как да се сбъдне - 1 май 2012 да е готова магистралата.
„Ние сме държава в изолация. Знаете какви са пътищата към границата. Трасето София - Калотина ще позволи на българите за 6 часа да стигнат до Виена. Ще се опитаме до края на 2011 г. да имаме готов проект и от 2012 г. да строим, защото участъкът е труден. В контакт сме със сръбските власти и правим всичко възможно да направим участъка между Ниш и София", заяви министър Плевнелиев.
Не е ясно и дали държавата ще успее да се разплати с бизнеса и до края на юни. Плевнелиев съобщи, че остават 240 млн. лева неразплатени към строителните фирми.
Електронните винетки - в края на мандата
Електронните винетки ще бъдат въведени през 2013 г. - 2014 г. като поне 1-2 години ще работи и старата система, за да има преход, каза още Росен Плевнелиев.
„С електронните винетки ще има по-голяма справедливост на заплащането, а държавата ще има по-голяма яснота кой и откъде минава и ще се прекрати практиката на фалшивите винетки", каза министърът.
„Опитваме се да наложим нови правила и да успеем да направим така, че администрацията да работи честно и почтено и хората да бъдат мотивирани. Административната реформа не се ограничава само до съкращения в администрацията", заяви Плевнелиев.
По думите му той е заварил липса на правила в МРРБ. Когато се оказа, че няма регистри на договорите, че фактурите излизат от чекмеджетата в министерството - това говори, че няма правила и се създава корупционна среда, заяви Плевнелиев.
"Ако машинката под нас не работи, нещата няма как да се случат. И сме длъжни да направим тези нови правила - как се правят обществени поръчки, как се подписват договори. Всичко трябва да е прозрачно. Дирекциите в министерството не си говореха. Какво ви говори това? Че системата е грешна", заяви Росен Плевнелиев.