Стратегията за приватизацията на Вазовските машиностроителни заводи (ВМЗ) е вече почти готова и се очаква да мине през МС, съобщи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков по Нова телевизия. В коментар за офертата, която той даде в САЩ на "Боинг" да влезе в последната държавна оръжейница министърът заяви, че има шанс заводите да привлекат интерес.
За да се вземе инвестиционно решение, трябва много повече информация каква ще бъде инвестицията относно ВМЗ, това е един предварителен разговор, уточни Трайков. Аз непрекъснато разговарям с компании, въпросът е винаги да се намери пресечната точка, защото инвестициите са единственият устойчив начин да се балансира бюджета, да се намалява бюджетния дефицит и да се стимулира икономическия растеж, добави той.
По думите на министъра в момента американските компании регистрират добри корпоративни печалби, но се въздържат от инвестиции и са много внимателни по отношение на каквато и да било експанзия.
Колкото до евентуалното построяване на писта за "Формула 1" министърът препоръча да се направи анализ дали би била полезна за страната. Позицията на бившия британски пилот и шеф на F1 Бърни Екълстоун била, че от такъв проект не се печели само от билети. Печалбите на Белгия обаче са повече от скромни.
"Очакваме предложението от инвеститорите, които проявяват интерес, да предложат оферта за изграждането на писта за "Формула" 1 и ако тази оферта е добра за България, ще има такъв проект. Екълстоун смята, че е добра идея да построи пистата. Казах, че съм оптимист за проекта, но до момента нямаме предложение на инвеститор с парите", уточни Трайков.
Относно Христо Ковачки и фабриката му в Гълъбово "Брикел", Трайков заяви, че МОСВ са поискали план за затварянето на "Брикел". Той не е сигурен дали срокът за затварянето е до октомври, но ако е така и дотогава няма положително становище, МОСВ ще предприеме действия.
Това, че ще останат 2000 работници на улицата е отговорност на Ковачки, който е създал този бизнес. Ако някой не е инвестирал и поради това бизнесът му бъде затворен и от това пострадат работниците му, то очевидно работниците му трябва да се оплачат, така че вината е изцяло на Христо Ковачки, категоричен е министърът.
Бизнесменът е наясно с проблема от 2003-а, когато стана ясно, че без сероочистки "Брикел", както и друго предприятие на Ковачки като ТЕЦ "Бобов дол", просто ще трябва да затворят.
Проблемът не е инвестицията, проблемът е, че до края на модернизацията и момента, в трябва да се затвори предприятието има около 19 месеца. В тези 19 месеца предприятието не може да работи и вариантът, който му предложих е да си направи инвестицията, да плаща минимални заплати и когато модернизацията е готова, да продължи да работи. Но той не се съгласи на това мое предложение, обясни още Трайчо Трайков.