"Киномания" 2012 вече започна и ще продължи чак до 2 декември. В продължение на почти цял месец киноманиаците ще потъват удобно в седалките на най-популярните столични кина, за да се насладят на разнообразни панорами от филми, селектирани от организаторите. Разговаряме с един от стожерите на фестивалното кино у нас и програматор на "Киномания" - Владимир Трифонов.
В тазгодишното издание на фестивала е включен 15-часовият документален епос "История на филма: Одисея". Ако искате да видите историята на киното, това е вашият шанс.
Кое прави тазгодишното издание на "Киномания" уникално в сравнение с минали години?
Дори самият факт на случване на събитието отново е уникален, според мен. Организацията на подобно начинание е доста скъпо удоволствие и финансирането му не е гарантирано, а се уговаря всеки път в началото на подготовката. Иначе всяка година се опитваме да разнообразяваме програмата с нови акценти - сега това е рубриката "Киното и неговата история".
В рамките на фестивала ще се случи и дългоочакваната премиера за България на нашумелия документален филм на режисьора Илиян Метев "Последната линейка на София". Как смятате, че ще се приеме той от родната публика?
Най-малкото с любопитство. Филмът може да впечатли немалко зрители с оригиналния си подход - не са показани нито пациентите на екипа на линейката, нито някакви кървави сцени.
Моят персонален фаворит в програмата са екранизациите на велики литературни творби - Маркес, Дикенс и особено "По пътя" на Керуак. Филмите достигат ли високата летва на книгите?
Самият факт да дръзнеш да екранизираш висока литература е достатъчно амбициозен и рядко подобни филми са провали. Да, всеки от тези филми има шанс да се превърне в запомнящо се събитие.
Има и една уникална 15-часова лента - "История на филма" - на режисьора Марк Казънс. Надежден гид в магията на киното ли е тя?
Изключително надежден. Все пак няма друг подобен филм, дръзващ така обстойно да разкаже историята на киното. При това филм, който не е продуциран от могъщ ТВ канал в рамките на някаква образователна поредица за пълнене на ефирно време. Напротив, "История на филма" е плод на киноманска страст и дългогодишни, методични проучвания - режисьорът е изгледал хиляди филми и обстойно ги е изследвал.
Панорамата на класическите заглавия е организирана около годишнини на знакови личности - 100 години от рождението на Антониони, 50 от смъртта на Мерилин Монро и др.
Повечето от класическите филми почти не са показвани на голям екран у нас и се надявам прожекциите им на "Киномания" да се превърнат в истинско събитие - както за зрителите, които със сантимент ще ги гледат за пореден път, така и за онези от тях, които сега ще ги открият.
Ще видим Мартин Макдона и Фредерик Бегбеде в нетрадиционната за тях роля на режисьори. Справили ли са се?
Да, всеки със своя си темперамент - "Седемте психопата" все пак е втори филм за Макдона след "В Брюж". А Бегбеде е толкова популярен, че няма нищо изненадващо в решението му сам да екранизира своя роман "Любовта трае три години".
Защо сте заложили и панорама на кулинарното кино?
Правим го вече втора година - заради удоволствието от съчетаването на приятните емоции от доброто кино и вкусната храна.
Ако трябва все пак да посочите само един филм, който непременно трябва да се гледа - кой е той и защо?
Именно 15-часовият документален епос "История на филма: Одисея". Шансът човек да обозре историята на киното по такъв увлекателен начин, и то без непременно да се затормозява с факти и години, категорично не е за изпускане.