Отиде си Атанас Генчев. Сигурно не сте и разбрали, защото ни напусна без шум, без суета, без почести и pr-лозунги, без споделени спомени и снимки във Фейсбук.
Най-тъпото, несправедливо, отчайващо и безнадеждно е, че си отиде без благодарност. А я заслужаваше.
До събота Атанас Генчев беше живото доказателство на клишето „няма ненаказано добро".
Той носеше отличието „Най-достойният човек за 2006 година".
Преди 10 години, когато камион помете движещ се пред него пътнически автобус край град Бяла до Русе и 18 души загинаха, Наско спаси 11 човешки живота. Камионът пада от мост с височина 15 метра и се размазва в брега на р. Янтра.
С още двама очевидци той е вадил оцелели от касапницата хора, виждал е откъснати крайници и глави, чувал е настойчивото и злокобно звънене на телефоните, които вече няма кой да вдигне.
В историята на катастрофата, причините за нея, спасителната акция, съдебните дела и последвалата съдба на „спасителя от Бяла" се крие отговорът на въпроса „в каква държава и с какви хора живеем". И той няма да ви хареса. Ето и фактите.
Причината за катастрофата е човешка грешка и технически неизправности в товарния автомобил. Камионът е бил претоварен с тон и половина пшеница, имал е незаконна надстройка, увеличаваща масата му с още един тон. По спирачната система са били нанесени промени, които са в пряка причинно-следствена връзка с инцидента.
Експертизата доказва и лоша поддръжка на влекача и полуремаркето, за която шофьорът е знаел.
Шофьорът на камиона остава жив. Учил е до 8-ми клас, имал е книжка в тази категория от една година. Камионът е на фирмата на баща му. 24-годишният тогава Синан Алиев получава присъда от 10 години затвор. Година след трагедията, докато все още е на свобода, вдига сватба с приятелката си Фатме.
Излежава половината присъда, освободен е предсрочно.
Въпреки направената реконструкция на моста в т.нар. „отсечка на смъртта", местните жители считат, че участъкът продължава да е високорисков.
В няколко телевизионни интервюта Атанас Генчев с нескрито огорчение разказа, че шефът на пожарната, пристигнал на мястото на катастрофата, е бил пиян. Въпреки това началникът е бил повишен, а Генчев - бил следствен и изгонен от работа заради думите си.
Разказа как повечето очевидци са гледали безучастно, как следовател го е тормозил с въпроса „защо слезе там долу", че близки на спасените са го обвинявали в „бъркане по джобовете" на мъртвите и ранените.
Баща дори му се скарал, че едната обувка на спасеното му дете я няма. На майка му подмятали, че чужди пари лесно се харчат.
От оцелелите поддържаше връзка само с една жена - Красимира, майка, пътувала в автобуса с детето си. Само тя му беше казала „Благодаря".
След като беше награден за „най-достоен човек за 2006 година" Наско остана без работа. Получи статуетка, грамота и 200 лева, както и 287 лева пенсия, инсулт и онкологично заболяване.
Атанас Генчев спаси 11 човешки живота, а него нямаше кой да го спаси. От разочарованието. От мъчителното осъзнаване след ужаса и направеното добро, че хората не са добри и че държавата не е справедлива.
Постоянно искаме и чакаме Спасителя, а когато той дойде, го убиваме с презрение. И продължаваме напред.
Браво на човека за това, че не е останал да зяпа като останалите кибици. Добре е обаче да се знае, че много ранени в катастрофи умират именно защото добри хора решават да ги издърпат от автомобила без да обезопасят гръбнака или порезните рани.
Шамито, ти си синоним на нищожество. Дори пред паметта на този достоен човек не се посвеняваш да бълваш дебилните си несвързани брътвежи.