Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

С MH 370 се захванаха юристите

Международното издирване на MH 370 засега не е открило отломки освен на снимка. Снимка: getty images
Международното издирване на MH 370 засега не е открило отломки освен на снимка.
Сумите, които може да бъдат отсъдени в дела за Полет 370, варират според юрисдикцията на исковете Снимка: getty images
Сумите, които може да бъдат отсъдени в дела за Полет 370, варират според юрисдикцията на исковете
Никой не може да каже със сигурност, че самолетът се е разбил Снимка: getty images
Никой не може да каже със сигурност, че самолетът се е разбил
Продължава издирването на черната кутия на самолета Снимка: getty images
Продължава издирването на черната кутия на самолета
Изпълнителният директор на Malaysia Airlines Ахмад Джаухари Яхия, заяви пред репортери миналата седмица, че компанията вече е започнала обсъждане на компенсации със семействата Снимка: getty images
Изпълнителният директор на Malaysia Airlines Ахмад Джаухари Яхия, заяви пред репортери миналата седмица, че компанията вече е започнала обсъждане на компенсации със семействата
Най-голямата сума, която китайски съд е отреждал на ищци по довело след самолетна катастрофа, е около $140 000 на пътник Снимка: getty images
Най-голямата сума, която китайски съд е отреждал на ищци по довело след самолетна катастрофа, е около $140 000 на пътник

От 10 дни Моника Кели и авиационните адвокати от юридическа й фирма обикалят из мрачните коридори на хотел Lido в Пекин и предлагат услугите си на роднини на пътници от борда на изчезналия полет MH 370 на Malaysia Airlines.

Юристите убеждават семействата, че съд в САЩ потенциално би могъл да отсъди милиони долари на пътник в процес срещу Boeing, произвели изчезналия самолет 777-200. В апартамент на хотела, Кели използва макет на Boeing 777, за да демонстрира на семействата какво би могло да се е случило със самолета.

"Въпросът не е дали роднините ще бъдат обезщетени," казва Кели, хапвайки пържени картофи с 12-годишния си син в ресторант срещу Lido. "Въпросът е само колко и кога."

Кели все пак признава, че Полет 370 е уникален по сложността си случай. "Работили сме по повече от 43 инцидента със самолети," коментира тя, "и никога не е имало такава ситуация до този момент."

Задача с повишена трудност

Това, което усложнява задачата по воденето на дела срещу Malaysia Airlines, Boeing или другите страни, е мистерията, свързана с изчезването на самолета, след като той напуска Куала Лумпур, столицата на Малайзия, на път към Пекин на 8 март.

Никой не може да каже със сигурност, че самолетът се е разбил, въпреки че малайзийското правителство обяви, че според сателитни данни полетът е "приключил" в южната част на Индийския океан. Международното издирване засега не е открило отломки освен на снимка.

Все пак надпреварата за осигуряване на обезщетение за семействата на 227-те пътници вече започнаха; около две трети от тях са китайци. Застрахователните компании в Пекин са платили на някои от роднините. Освен това семействата могат да очакват компенсации и от Malaysia Airlines заради гаранциите, предвидени по международни договори. Те може също да изберат да съдят авиокомпанията за допълнителни щети, или да съдят Boeing или производител на компоненти.

Всяко от тези дела може да се точи с години

Фирмата на Кели - Ribbeck Law, вече е подала документи в съд в Чикаго, където е централният й офис, в опит да принуди Boeing да разкрият повече информация, но исковете са отхвърлени. Съдията е заплашил да наложи санкции на фирмата за "некоректни искове".

Ribbeck Law са изпратили 6 от служителите си в Пекин и 6 в Куала Лумпур, където семействата на пътниците са настанени в хотели. Конкурентните фирми също ухажват упорито семействата с надеждата да получат дял от компенсациите. "Следващата стъпка е получаване на застрахователните суми, не дела," казва Джеймс Хийли-Прат, партньор и ръководител на авиационния отдел на лондонската фирма Stewarts Law.

Някои китайски семейства засега нямат желание да водят дела или да приемат сумите, които авиокомпаниите обикновено отпускат в случай на разбиване на самолет (каквото е задължението им според международното право и Монреалската конвенция). Много от тях отказват да приемат, че пътниците са мъртви и твърдят, че малайзийското правителство организира сложна схема за прикриване на случилото се.

Уонг Ли, чиято майка е била на Полет 370, казва, че започва да приема, че тя вероятно е мъртва, но че "още не е време за обезщетения."

"Няма смисъл да говорим за дела и прочие - дори още не знаем къде е самолетът"

Някои от семействата на пътници от Полет 370 приемат плащания на застрахователи като първа стъпка. China Life Insurance Company, най-голямата такава компания в Китай, заяви на уеб сайта си, че е имала 32-ма клиенти в самолета и е платила $670 400 на семействата на седем от тях на 25 март.

Според фирмата, общата сума за всичките й клиенти в самолета ще е около $1.5 млн. Поне 5 други китайски застрахователи също са започнали да изплащат компенсации.

Тъй като Малайзия е страна по Монреалската конвенция, семействата имат право и на гарантирана минимална компенсация от Malaysia Airlines, на стойност $174 000 за един пътник. Авиокомпанията или застрахователят й може да се опитат да убедят семействата да не водят дела, в замяна на плащането.

Юристите обаче убеждават семействата да не подписват подобни споразумения за отказ от искове. (Членовете на екипажа обикновено не са включени в условията по конвенцията, но семействата им могат да получат компенсации за смърт на работното място и да водят дела срещу авиокомпанията.)

Плащанията се правят от консорциум от компании, известни като презастрахователи. В този случай, водещата компания е Allianz Global Corporate and Specialty, част от германската Allianz. Фирмата заяви, че тя и други презастрахователи вече са започнали да изплащат компенсации.

Дължимите от авиокомпаниите суми зависят от съдебни решения

Две години след друга авиационна мистерия, разбиването на самолет Airbus на Air France над Атлантическия океан през 2009, френски съдия реши, че задължителната сума, дължима от авиокомпанията според Монреалската конвенция е 126 000 евро на пътник, тоест около $180 000.

Air France заявиха, че са постигнали конфиденциални извънсъдебни споразумения с повечето семейства на пътници от този полет. Семействата, приели споразуменията, нямат право да водят дела за допълнителни компенсации, дори и ако продължаващото във Франция разследване доведе до дела и съдът реши, че се дължат още суми за нанесени щети.

Airbus не са извършвали никакви плащания по този случай и вероятно биха дължали такива само ако бъдат признати за виновни в делото.

Сумите, които може да бъдат отсъдени в дела за Полет 370, варират според юрисдикцията на исковете. Американските съдилища предлагат на ищците по-голям шанс да спечелят многомилионни извънсъдебни споразумения, твърдят авиационни юристи. В тези съдилища икономическата стойност на отделния човешки живот е по-висока, отколкото в други страни, и те редовно налагат санкции на компаниите.

Юрисдикциите за делата също се определят от Монреалската конвенция

Най-голямата сума, която китайски съд е отреждал на ищци по довело след самолетна катастрофа, е около $140 000 на пътник, за инцидент със самолет на Henan Airlines през 2010. Жан Кихуан, юрист, разговарял с роднини на пътниците на Полет 370, казва, че съдът надали ще отпусне по-голяма сума от тази, за да не се създава прецедент. Все пак според него семействата биха могли да постигнат извънсъдебно споразумение за много по-висока сума, ако се съгласят да запазят мълчание.

Някои юристи казват, че е твърде рано да се обсъждат дела, преди да има достатъчно доказателства, за да се установи защо самолетът е изчезнал. Криминологичният анализ на рекордера на летателните данни и гласовият рекордер от кокпита - т.нар. "черни кутии" - или открити отломки от самолета биха могли да послужат като основа за дело. Малайзийските власти все още не са обвинили никого в умишлено престъпление.

Робърт Клифърд, юрист и специалист по авиационни инциденти от Чикаго, казва, че с него сее свързал адвокат от Тексас, който претендира, че говори от името на семейството на пътник от Полет 370. Той обаче подчертава, че никой все още не би трябвало да бърза да води дела. "Това е процес, не единично събитие, и тази надпревара не винаги се печели от най-бързите," коментира той.

Малайзийските власти и Malaysia Airlines се подготвят за съдебните и финансови последици, свързани с изчезването на самолета

Хишамудин Хюсеин, министър на отбраната на Малайзия и временно изпълняващ длъжността министър на транспорта на страната, заяви миналата седмица, че правителството е поискало от малайзийския главен прокурор да направи оценка на юридическите последици от загубата на самолета.

Изпълнителният директор на Malaysia Airlines Ахмад Джаухари Яхия, заяви пред репортери миналата седмица, че компанията вече е започнала обсъждане на компенсации със семействата и с "различни юридически страни".

Malaysia Airlines вече са предложили $5000 на всяко от семействата като помощ за незабавни финансови затруднения, включително разходи около пътувания. Авиокомпанията съобщи в понеделник, че е имала съответната застрахователна защита, за да посрещне "всички разумни разходи", които може да възникнат след загубата на самолета.

Моника Кели коментира, че семействата никога не вярват, че могат да бъдат компенсирани за загубата им. Но все пак в един от случаите й, по нейни думи, съпругът е загинал, докато е летял с любовница, и "съпругата беше много щастлива да получи парите."

 

Най-четените