Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китай иска да е лидер в Интернет на предметите

Огледало, в което виждаш мейлите, прогнозата за времето и... пулса си
Огледало, в което виждаш мейлите, прогнозата за времето и... пулса си

Когато архитектът Джеймс Лоу погледне в огледалото всяка сутрин, отражението му не е единственото нещо, което го посреща там - освен него, той вижда и прогноза за времето, имейлите си и дори пулса си.

"Най-големият носител на промяна през последните 25 години бе Интернет," коментира Лоу, чието "Кибертектурно огледало" е част от стремежа на архитектурната му компания от Хонконг да интегрира технологиите в дизайна.  "Интернет е станал вездесъщ за сградите, ала все още не е плъзнал по продуктите, които ги обитават - столове, врати, маси и огледала". 

Компанията на Лоу, както и редица нови, финансирани от правителството проекти в Китай, искат да променят това

Огледалото на Лоу, което струва $5000, стартира като продукт, който неговата фирма създава специално за високотехнологична жилищна сграда в Дубай. "Интернет на предметите започна да придобива все по-реални параметри като проект за нас," споделя той.

"Започнахме да изкарваме тези неща извън дизайните на нашите сгради, за да ги превърнем в независими продукти и да се опитаме да внедрим възможно най-много технологии в тях".

Ако има състезание за лидерство в Интернет на предметите (ИнП), то Китай е устремен да задава неговото темпо. Откакто китайският премиер Вън Цзябао идентифицира ИнП като "възникваща стратегическа индустрия" в едно интервю пред национална медия, от Пекин са се фокусирали върху развитието на технология, чрез която устройствата могат да комуникират посредством интернет сензори, радиочестотна идентификация (RFID) и други M2M (machine-to-machine) технологии.

От Пекин планират да инвестират 5 милиарда йени ($800 милиона) в ИнП индустрията до 2015 г. Министерството на технологиите на Китай прогнозира, че китайският ИнП пазар ще достигне до 500 милиарда йени ($80.3 млрд.) до 2015 г., след което ще се удвои до 1 трилион йени ($166 млрд.) до 2020 г. 

Дистанционната система за здравеопазване

Правителството е установило зони от държавни предприятия като например Института за ИнП технологии Ченгду в провинцията Сечуан, който разработва система за здравни грижи, чрез която жителите на селските райони ще имат възможност да използват "капсула на здравето" с размерите на телефонна кабина, в която да получат диагноза и рецепта от лекар в отдалечена болница.

"С помощта на капсулите и клиниките, хората ще имат възможност да си правят евтини прегледи и изследвания и да изберат онлайн лекар за поставяне на диагноза, след което да отпечатат рецептата и да закупят нужните лекарства от капсулата," въодушевено гласи уебсайтът на програмата.

По-голямата цел, която Китай преследва с фокуса си върху Интернет на предметите, според анализаторите е да спечели битката, която Пекин губи от дълго време насам -

утвърждаването на международни стандарти за новите технологии

След загубените битки да се използват китайските стандарти в 3G технологията и мобилния безжичен интернет, Китай се опитва да застане начело на ИнП още от самото начало.

"В областта на технологиите, Китай идва от позицията на последовател, който възприема чуждите стандарти и трябва да плаща лицензи," коментира Марк Наткин, директор на Marbridge - консултантска компания в областта на технологиите от Пекин.

"Китай много искат да обърнат този модел и да създават стандартите, така че другите държави да плащат лицензи. Това е нова област и като такава, създава възможности на Китай да бъде на стартова позиция или дори по-напред," обяснява той. 

Лоу вижда три други фактора от значение за ИнП пробива в Китай


"Китай е в позиция да инвестира повече от другите икономики в света на този етап. А и в държавата все още има затворен и ограничен Интернет, защото се опитва да наблюдава, контролира и цензурира - така че е в неин собствен интерес да развие този тип продукти.

Но мисля, че освен другото Китай е узрял до момент, в който вече не е просто център на евтината работна ръка... в областта на ултрамодерния бизнес, Китай иска да развие свой собствен бранд и поколение технологии, да влезе в технологичната война със свое собствено оръжие, инвестирайки в следващия Google или Аpple," твърди Лоу.

"От гледна точка на правителството, те само могат да спечелят от подкрепянето на техни собствени марки... държавата иска да определя пазара, а не да наваксва на останалите," добавя архитектът.

Компанията на Лоу досега е продала 500 кибертектурни огледала, а в момента разработва стол, който разпознава потребителя и записва индивидуалните му здравни показатели. "Наистина смятам, че следващата парадигма в продуктовия дизайн ще бъде променена от Интернет и новия набор материали, с които разполагаме сега," прогнозира той. "Не бива да правим нещата по същия начин, по който сме ги правили в миналото".

 

Най-четените