Всяка перфектно измислена измама носи в себе си три важни съставки: харизматичен оратор, красиво опакована лъжа и публика, която е готова да я купи. Ако един от тези елементи е рехав, къщата от карти се разпада и истината излиза на повърхността.
Измамникът не може да функционира без наивната си публика и сладкодумието си и това правило е старо като света.
Новото в схемата е, че през последната година ловкият мошеник не може да съществува и без просторна документална поредица или сериал, които от край до край да опишат зародиша на лъжите, изпълнението и изобличаването им.
Само за един месец в стрийминг услугите гледания набраха Inventing Anna на Netflix за фалшивата германска наследница Анна Делви, The Dropout на Hulu, посветен на "изобретателката" Елизабет Холмс. Да не говорим и за Tinder Swindler, който разлюля обществото на онлайн запознанствата в няколко държави.
До края на година се очаква и екранизацията на WeCrashed на AppleTV+, който ще се фокусира върху създателя на платформата WeWork - Адам Нойман, отделно от документалните серии на HBO Max, пак на същата тема, които вече са налични в приложението.
Ако сте следили филми и поредици със заглавията от "истински престъпления", е логично сега да си зададете въпроса- къде останаха случаите със сериини убийци. Камерата продължава да ги следва, но не така изкъсо. Още могат да се открият документални разкази за криминалните им умове, но като че ли през последния стрийминг сезон те са видимо изместени, понеже по-завладяващите престъпления станаха престъпленията, свързани с пари и фалшива самоличност.
Без да бързаме с годишните обобщения в стрийминг програмите, но засега определено се вижда слабост към историите за измамници, които набират скорост с изгледа да продължат до края на 2022 г. И защо да не продължат?
Пресният материал е достатъчно. Все пак 2019-та се оказа година на разобличените финансови измами и няма нищо изненадващо, че част от стрийминг компаниите им отделят екранно време.
В тези случаи обаче има нещо по-любопитното от обикновените разкази за лъжи и детински доверчиви хора, които са се хванали на въдицата. Тези разкази са за млади хора, от поколението на милениалите и са толкова в крак с времето си, че са показно как примамките се актуализираха с вълната нови технологии.
Но да започнем от дълбокото. Какво кара мошениците на новото поколение да мамят, залагайки свободата си на карта?
Основата на отговора идва от интервю на автора и мотивационен говорител Саймън Сайнек, който през 2016 г. описа поведението на последната генерация от работещи служители като нетърпеливи, с липса на фокус, но с огромно желание да забогатеят и да бъдат известни на момента.
Без каквито и да е професионални умения, опит и със скромен талант, те се амбицират за създаване на собствен бранд. Държат да бъдат лидери, организатори, хора за пример - в профилите си в Instagram и извън тях.
Тук се намесват и социалните медии, понеже въздействието им размести ценностите на младото поколение, поставяйки славата и парите на челни места.
Стимулът за хубав начин на живот винаги е стоял сред приоритетите на хората. Няма някой, който ще откаже луксозна вечеря, екзотична почивка, просторен мезонет и автомобил от горен клас.
Но за работещите милениали, разполагането с тези вещи се е превърнало във въпрос на живот и смърт.
Защо ли? Защото разполагат със способ, чрез който да се похвалят със собствеността си пред всичките си познати. Същият способ, който ги насърчава да сравняват притежанията си, да се конкурират в щастието си, съревновайки се на чисто материална писта.
От епизодите на Inventing Anna и The Dropout тази концепция се вижда като ядро, задействало цялата машина от измами. Анна Делви в действителност не е искала да основава фондация за представителите на изкуството в Ню Йорк. Тя е искала пари и слава.
Елизабет Холмс от The Dropout също не е била особено загрижена за бъдещето на медицинските изследвания и времето, което отнемат, преди да изпратят резултатите на пациента. Тя също се е стремяла към парите и славата.
На същата ценностна система лежат и героите от документалните филми на Netflix - The Tinder Swindler и Bad Vegan - Саймън Левиев и Шейн Фокс, с разликата, че те се насочват към самотни жени, които да финансират разточителния им начин на живот.
Ако се върнем към началото на концепцията за измама - умелият мошеник има нужда от наивна публика, на сцената трябва да се появят и хората, готови да се хванат на лъжата. Ключовата дума е "готови", защото измамата не може да вирее там, където почвата не е подготвена предварително.
Да вземе пример от последното шоу на Netflix Bad Vegan. Документална поредица ни запознава със собственичката на ресторант Сарма Мелнгайлис, която живее сама и се справя сама с огромния си дълг от 2 милиона долара, инвестирани във веган заведението ѝ.
Обстоятелствата са я поставили в емоционално уязвима позиция, когато се запознава с Шейн Фокс - мистериозен мъж, заобиколен от скъпи вещи, който се появява като готовото решение на проблемите ѝ. Обещава ѝ да погаси заема, намеквайки, че за него 2 милиона не представляват трудност, обещава ѝ лоялност, близост, интимност. И на Сарма ѝ се иска всичко това да е вярно.
Толкова е отчаяна в нуждата си някой да я защитава, че пренебрегва откритото от колегите ѝ досие на Шейн, сочещо, че е осъден за измами. Между сбъдването на фантастичната ѝ приказка и фактите, тя предпочита приказката. И Шейн го знае, защото я е прочел като списание и уцелил какво да каже и как да се държи, за да я размекне.
Същият принцип действа и на по-голяма публика, като посланията се обединяват около модерните движения за позитивизъм, екипност и вяра, че ще постигнеш всичко, което искаш само защото го искаш. Само защото си "специален".
В есето си "История на едно поколение в седем измами" писателката Джия Толентино предвижда, че измамите от този род ще стават все по-чести, а престъпниците все по-очарователни и арогантни. 2019-та няма да е последната година, която свали маските на много от богатите, инфлуенсващи в Instagram милениали.
Дързостта им да поемат рискове със съзнателната вяра, че са достатъчно недосегаеми, за да им се размине, няма да изчерпи за година-две, особено с оглед на вниманието, което получават. А като добавим съвременният контекст, в който апетитът идва с яденето, може да се смята, че тръпката към бързата слава, бързите пари и злоупотребите, които вървят с тях, тепърва започват.