Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Уравнение с много неизвестни - как и дали да върнем учениците в клас 

Експертите трябва да решат уравнението на фона на засилена обществена дискусия и немалко страхове Снимка: iStock
Експертите трябва да решат уравнението на фона на засилена обществена дискусия и немалко страхове

Дали и как да върнем учениците отново в клас - тази тема вълнува широко родители, ученици и всички заети в системата на образованието след като през уикенда премиерът Бойко Борисов обяви, че се разглежда възможността някои ученици да се върнат в училище. 

Вече два месеца учениците провеждат онлайн класове заради ситуацията с коронавируса в страната. За някои от тях обаче предстоят важни изпити, затова и се заговори за връщането им в училище. Това обаче поражда много опасения сред родители, учители и синдикати за здравето на децата и учителите, освен това е въпрос на сложна организация.

Идеята на правителството е, че заради матурите и предстоящото кандидатстване, за учениците от 7-и и 12-и клас трябва да се търсят варианти да се върнат в клас. Да предложат варианти как да стане това премиерът призова родители, браншови организации, синдикати и експерти.

До 10 май образователното министерство, Синдикатът на българските учители (СБУ) и другите браншови организации в просветата имат срок да решат въпроса.

Относно матурите засега действа вариантът държавни зрелостни изпити да се проведат на 29 май и 1 юни, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев. Ако извънредното положение бъде удължено, със същия брой дни ще се изместят и държавните зрелостни изпити.

"Имаме уверението от висшите училища, че те ще се съобразят с приемните кампании и не само от българските, но и от тези в страните членки на Европейския съюз", обясни той. До 10 май ще бъде обявен материалът, върху който ще бъдат изпитите, на база проучване в училищата. От Министерството на образованието (МОН) увериха, че няма да се включва материал, който не е преподаван.

Засега просветното министерство не предвижда вариант да отпадне провеждането на национални външни оценявания в 4-ти и 10 и клас. 

За малките ученици, включително и децата в детските градини, учебната година ще приключи дистанционно. Текат обаче и разговори между социалните партньори дали да бъдат отворени кризисни детски градини за работещите на първа линия. Заговори се и за това дали се отворят училища и детски градини за родителите, които искат да се върнат на работа.

От МОН излязоха със специално съобщение, че към момента "няма решение за връщане на ученици в училище".

Въпреки че решение все още няма, а тепърва се обсъждат няколко сценария на експертно ниво, както и се проучва мнението на засегнатите страни, темата е широко дискутирана в социалните мрежи и медиите.

През уикенда ръководителят на Националния оперативен щаб ген. Венцислав Мутафчийски обяви, че в световен мащаб вариантите за връщане на децата в училище са два - да се отворят училищата за по-малки деца, както и детските градини, за да се освободят родителите им да се върнат на работа. Вторият е пускане в училище на по-големите ученици заради нуждата от полагане на важни изпити. На по-големите може да се разчита на по-осъзнато поведение по време на епидемична обстановка, е едно от съображенията в подкрепа на този модел.

Но според ген. Мутафчийски и двата модела за отваряне на училища биха довели до усложняване на епидемичната обстановка.

На идеята първи реагираха родителите, които организираха петиция срещу връщането в клас.

Според тях това би застрашило сериозно децата и още няколко групи в обществото - родители, учители и баби и дядовци, "с които сме в едно домакинство". Като аргументи против те изтъкват и, че "носенето на маска часове наред, физическа дистанция и недокосване на повърхности са немислими изисквания за деца в училищна възраст". В петицията се посочва, че междучасията и ползването на общи санитарни възли "практически обрича децата на заразяване".

"Ефектът от обучението на живо през малкото оставащо време до края на учебната година не си струва риска, на който ще бъдат подложени децата, както и цялата нелека организация по връщането им в клас", коментира пред Webcafe Христина Цветанова от София, която има ученици в 8-и и в 3-ти клас.

По нейните думи "тъкмо всички са се научили как да се случва онлайн обучението и то върви гладко, за разлика от началото". Тя пита "защо досега държахме децата в изолация, без да могат да виждат връстници навън, за да ги пуснем утре в по-опасната среда на затвореното пространство".

Има обаче и мнения "за" сред част от родителите. Калинка Георгиева, майка на ученичка в 8-и клас в провинцията, смята, че всички ученици трябва да се върнат в клас. "Първо, самите деца вече много го искат и им липсват дори учителите. Второ, според нея обучение без жив визуален контакт между преподавателя и ученика влошава и неговото качество".

По думите й пред редакцията ни, децата са ангажирани далеч по-малко с онлайн класовете, отколкото време прекарват по принцип в училище. Което въпреки забраните, кара по-големите да се събират на групички и да се занимават с "далеч по-неподходящи и дори деградивни неща". Именно заради това, че някои ученици вече са си общували на живо по време на мерките пък според нея не може да се говори за по-голям риск от заразяване в клас.

Христина и Калинка в момента не работят заради ситуацията с коронавируса и могат да съдействат на своите деца в обучението онлайн. За работещата Милена Петрова от София, майка на дете в предучилищна група, е трудно да намира време за ежедневните задачи, които учителите поставят на децата, както МОН изисква.

Тя се притеснява дали дъщеря й е подготвена достатъчно добре за приема в първи клас, но ще се притеснява още повече да прати детето си обратно сред връстниците му след два месеца в изолация и с разхлабен от това имунитет. Според нея децата трябва да изкарат лятото и да укрепнат преди да се върнат в клас.

Учителите също изразиха различни мнения.

Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на 119-то СУ в София, коментира пред "Сега", че седмокласниците "се нуждаят от известно време от фронтална комуникация очи в очи с учителя", за да се подготвят за националното външно оценеяване по български и по математика.

Според него за тях би било достатъчно да се върнат на училище дори само за седмица, за да се изяснят пропуски, да се направят персонални консултации и да им се обясни механизмът на изпита. И добавя, че дори естеството на позиционирането им в изпитните зали за тях е важно да стане на живо. Той обаче не вижда смисъл останалите класове да се връщат в училище.

"Ако трябва да се спазва дистанция, тя не може да се спазва в училище, това е ясно. Трябва да решим ще се рискува или не", коментира пред Нова телевизия директорът на 51 СОУ училище "Елисавета Багряна" Асен Александров.

"Не пускайте малките ученици на училище", пише в свой пост във Facebook Петър Велков, начален учител в училище "Увекинд". Според него рисковете и негативите от евентуално физическо връщане на учениците в училище не надхвърлят позитивите, произтичащи от това решение. Той изтъква и здравния статус на българския учител, както и че малките деца най-често карат безсимпотмно болестта, което поставя в риск учителите. Пред Дарик радио той добавя, че ако се връщат в училище, то непременно трябва да бъдат тествани както учителите, така и учениците.

Друга учителка обаче пита докога ще продължи този страх от нещо, което не е ясно дали ще се случи. "Какво правим, ако през септември се появи друг вирус, с друга разновидност? Пак ли продължаваме така? Докога? Според мен просто трябва да се изправим срещу страха си и смятам, че ще се преборим", коментира пред националното частно радио детската учителка от Пловдив Олимпия Миран, която е и майка на десетокласник.

Председателят на Синдиката на Българските учители Янка Такева изтъква възрастта на учителите като проблем за връщане в клас.

"Мисля, че българският учител не е много готов. Той е в рисковата група", каза тя също пред Нова телевизия. По думите й, ако 7-ми и 12-ти клас се връщат в училищна среда, това трябва стане след 26 май, "защото дотогава ще имаме една много сериозна подготовка". А за връщането в детските градини на деца на родители, които искат и имат нужда от това, за да се върнат на работа, трябва да бъде потърсена и позицията на Националния оперативен щаб.

От синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" са на мнение, че "всички образователни институции могат и трябва да завършат учебната година в режим на дистанционно обучение". Позицията им е въз основа на проучване на мнението на близо 20 000 участници и становищата на регионалните и общински структури на организацията.

Според тях учебният материал за годината ще бъде взет до 13 май, което обезсмисля тяхното връщане в клас. По думите им ще има и отказ да бъдат квестори на матурите сред много учители в рисковата възраст над 55 г. Като проблем се изтъква и спирането на транспортните връзки между малките населени места.

Заразяването, дори на един ученик и неговото карантиниране, би означавало да се карантинира цялото училище и всички учители, родители и техните семейства. А това означава учениците да изпуснат своите важни изпити като националното външно оценяване и матурите, изтъкват като друг проблем от синдиката. Възстановеното на работа в детските градини преди трайно стабилизиране на заболеваемостта също е нецелесъобразно, сочи проучването на синдиката. Те призовават и за преосмисляне на позицията на МОН, относно провеждане на национално външно оценяване в 4 и 10 клас.

Синдикати изтъкват и друг проблем - как учителите ще преподават на един клас, разделен на две групи, и как този труд ще се заплати.

И докато дискусията не се очаква да затихне преди да бъде взето окончателно решение, онлайн обучението за учениците продължава.

В тази връзка синдикатите припомнят и че е добре да се започне с писането на отсъствия в тази форма на обучение, за да се привлекат и мотивират децата да присъстват по-активно.

Най-четените