Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сив въздух, зелен билет, кафява история

Само с "бавните и плавни" политики на Столична община в борбата срещу мръсния въздух не става... Снимка: БГНЕС
Само с "бавните и плавни" политики на Столична община в борбата срещу мръсния въздух не става...

В английския език съществува една много звучна и забавна нова дума, описваща ситуации и положения, когато всичко е с главата надолу и оплескано - omnishambles. В един момент този неологизъм стана толкова популярен, че Оксфордският речник на английски език го обяви за дума на годината през 2012 г.

В контекста на българската действителност omnishambles се явява една изключително удобна и полезна дума, защото с нея може да се дефинира практически всяко едно нещо - от състоянието на футбола ни до това на политическата, здравната или социалната система.

Особено удобна е обаче при случаи, когато кметът на София Йорданка Фандъкова изпадне в обяснителен режим по отношение на качеството на столичния въздух.

Във вторник г-жа Фандъкова заяви, че "вчера и днес нямаме сериозен проблем с чистотата на въздуха", посочвайки, че все пак е имало притеснително високи стойности в предходни дни.

С подобно крайно оптимистично мислене - днес е добре, нищо, че онзи ден беше зле (и утре може би пак ще бъде) - всички ще живеем в една на пръв поглед безпроблемна утопия, но не да ни залъгва с оптимизъм е задачата на Общината.

И макар в момента да няма "сериозен проблем", темата за мръсния софийски въздух е водеща през последните няколко зими. А това, че София редовно стои в незавидната компания на градове като Делхи, Лахор, Красноярск и Бишкек в класациите за замърсяване, е продукт на някакво абсолютно съвпадение.

В крайна сметка, случайно или не, най-честият статус на въздуха в София в измерванията на IQAir* е "unhealthy" (нездравословен"). И въпреки, че "няма проблеми", общината все пак взима мерки срещу тях.

"Резултатите са плавни и бавни, работим от няколко години по този въпрос изключително целенасочено", казва самата Фандъкова пред Nova по въпроса какво точно прави Столична община относно мръсния въздух в София.

Очевидно обаче в общината "плавни и бавни" се приема твърде буквално.

Според столичният кмет досега са поставени 500 филтъра на комини - крайно недостатъчен брой, който няма как да компенсира хилядите други комини, които нямат подобни защити. Разбира се, по въпроса все още се работи.

Друга мярка от страна на общината е кампанията за безплатна подмяна на печки на твърдо гориво. А тя върви дори по-мудно от тази за филтрите и буксува вече година и половина. Според Фандъкова към момента има 5500 домакинства, които са проявили интерес, въпреки че инициативата започна още през лятото на 2019 г.

А останалите почти 50 000, които се отопляват с дърва и въглища? Може би Общината трябва да ги покани? Или "задължи", под някаква форма, да им помогне да подменят отоплителните си инсталации?

Колкото до вкарването на "зеления билет" в градския транспорт за дни с мръсен въздух, в момента наистина се изисква мъглата да е толкова гъста и мръсна, че да може буквално да се реже с нож, преди да се пусне тази иначе толкова рекламирана мярка.

"Зеленият билет" продължава да е на принципа "днес е мръсно, утре ползвайте градски транспорт" - не превенция на проблема, а последвал опит за замазването му.

В контекста на всичко това, Фандъкова твърди, че има голям напредък по темата с мръсния въздух. И това, разбира се, благодарение на "зелените политики" , въведени от Столична община. Съдейки по цвета и мириса на въздуха навън, в най-добрия случай тези политики биха могли да бъдат наречени сиви.

Или кафяви политики, с оглед на това, че мръсният въздух, според кмета, се дължи и на калта из София. Ето защо ще се облагородяват кални зони. Мерки да има, без значение докъде са стигнали тези от предни години.

Знаем си - за следващата зима поне калта може вече да не е (чак такъв) фактор. Но съмнява ли се някой, че и през зимата на 2021-а столицата няма да попада в неприятни класации?

Проблемът с това какво дишаме не е от вчера и е резултат от дълги години неглижиране и вземане на половинчати мерки. Или казано иначе - дълги години на "плавни и бавни" промени.

Но това в един момент може да се наложи да се промени, особено на фона на възможността за санкции от Европейския съюз.

Още преди три години доклад на Европейската агенция по околната среда посочи България и Полша като водещи държави в Европа по брой на смъртни случаи, свързани с мръсния въздух. По същата линия, съвсем наскоро Европейската комисия ни заплаши с финансови санкции заради неизпълнени задължения по отношение на запазването чистотата на въздуха**.

Ако цифрите и статистиката и недоволството на гражданите не са достатъчни, може би пък натискът от Брюксел може да даде необходимия ефект Софийска община най-накрая да демонстрира ефективност по належащия проблем.

Това, което столичани очакват, са решения - с ясно разписани и обяснени ефекти. Всичко останало звучи твърде много като празни приказки, които институциите по принцип имат навика да казват пред лицето на сериозен проблем, с който не знаят как да се справят.

Защото ако се окаже, че залесяването на кални пространства и увеличеният бюджет за миене на улици е най-доброто, с което Общината може да се справи по въпроса с мръсния въздух, значи нещата са по-лоши, отколкото сме си мислили.

А единственото, което ще остане за столичани, е да се научат да дишат възможно по-малко.

* IQAir е швейцарска компания, разработваща продукти за следене замърсяването на въздуха и борбата с тях. Ежедневно в сайта ѝ може да се види класация на градовете с най-замърсен въздух в света. В 12:00 ч. на 3 декември София е на 11-о място. В целия свят.

** Няколко часа след публикуване на текста стана ясно, че Европейската комисия дава България на съд заради неизпълнение на поетите ангажименти за осигуряване на по-чист въздух. Подробностите:



Най-четените