Двама от трима ученици на 15-годишна възраст печелят пари от самостоятелна работа. Повече от половината имат лична банкова сметка. И въпреки това - тийнейджърите се провалят на тестовете за финансова грамотност на PISA. Резултатите от последното проучване сред 53 000 ученици от 15 страни бяха публикувани в сряда.
Само един от трима участници в допитването e успял да достигне до Ниво 4 на теста, в което се изследват уменията и познанията от ключово значение за управлението на банкова сметка, депозитни лихви или друга финансова задача от подобна сложност.
В същото време - нуждата от разбиране на правилата във финансовия свят се увеличава. Все повече студенти се възползват от възможността да изтеглят заем за образованието си (почти 80% в Австралия), а средното ниво на този вид кредити в страна като Холандия достига до 18 000 долара.
Изводът от PISA: Тийнейджърите просто не разбират от пари.
Едва 12% от децата, попаднали в изследването, постигат отлични резултати на теста за финансова грамотност. 22 на сто се класират "под базовото ниво на познаване на материята".
В теста има елементарни казуси: да разчетете фактура за дължими суми, фиш за заплата или графика с цени на акции по месеци, мейл от банката по повод интернет банкирането ви и др. Има и още по-прости въпроси: например да прецените дали е по-изгодно да си купите 1 кг домати за 2,75 или кашон от 10 кг за 2,20 лв./кг.
Учениците, които не знаят как да действат в подобни казуси, не са способни да разберат смисъла на един прост бюджет, посочва в изводите Анхел Гуриа, генерален секретар на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, която прави проучването.
Сравненията на национално ниво не са съвсем представителни, тъй като в някои държави тестът е положен само от сравнително добре образовани ученици.
Такъв е примерът с Китай - първенец по отлично представяне - където тестът за финансова грамотност е направен само в училища от Пекин, Шанхай, Дзянсу и Гуандун. На второ място се нарежат тийнейджърите от фламандската общност в Белгия, следвани от няколко провинции в Канада, Русия, Холандия и Австралия.
На дъното на класацията е Бразилия (само 3% отличници срещу 53% слабо представили се участници), Перу, Чили и Словакия
Едва ли някой се изненадва от "новината", че 15-годишните ученици са сравнително невежи по отношение на финансовите въпроси.
Но един от интересните изводи е, че само 38% от оценките по финансова грамотност не могат да бъдат обяснени с нивото на обща езикова или математическа грамотност на ученика. Голяма част от знанията, нужни за управление на приходи / разходи / кредити и т.н., са уникални за темата - възможно е тийнейджърът да е отличник по математика и в същото време да не умее да си направи сметката за седмичните джобни пари.
Оказва се, че има още една положителна корелация: учениците с високи постижения на теста са сред онези, които имат лична банкова сметка или получават подаръци под формата на пари от своите близки. Практическият опит с управлението на собствени средства - колкото и ограничени да са те - дава възможност за утвърждаване на финансовата грамотност, посочват създателите на PISA.
Колкото по-грамотни са децата в това отношение, толкова по-голяма мотивация имат да използват финансови инструменти.
Разбира се, отговорът на казуса с доматите е ясен: по-евтино ще ви излезе да си купите кашон с 10 килограма за 22 лв. - стига наистина да имате нужда от такова количество. А следващият въпрос в теста гласи: "Защо купуването на кашон домати може да се окаже лошо финансово решение за някои хора?".
Ще получите пълния набор от точки, ако отговорите "Защото може да изгният, преди да ги изям", и 0 точки при маркиране на отговора "Някои хора не обичат домати".