Ако си мислите, че само България е пострадала от африканската чума по свинете, дълбоко се лъжете. Епидемията по прасетата, дошла от Китай, успя да преобърне с краката нагоре пазарите на месо през последните 18 месеца, откакто огнището й за първи път беше официално признато.
У нас свинската чума беше основна тема през лятото заради принудителното евтаназиране на десетки хиляди прасета, а на места все още дори има огнища на болестта. В световен мащаб обаче тя предизвиква далеч по-голям ефект, отколкото можем да си представим.
Болестта, която е смъртоносна за прасетата, но не засяга хората, намали популацията от свине в Китай с повече от една трета от преди година, като според данните до момента само в страната са починали от болестта или са били принудително умъртвени около 100 милиона животни.
В резултат на това цените на свинското месо се повишиха до рекордни стойности и Китай, който е и най-големият потребител на свинско месо в света, се насочи към вноса не само на свинско месо, но и на говеждо и пилешко месо, намирайки множество нови доставчици.
"Никой не е предвидил степента на въздействие [на болестта]. Тя е много по-значителна, отколкото някога сме си представяли", коментира Адам Куш, главен изпълнителен директор на компанията за преработка на месо Cranswick във Великобритания.
Пекин намали търговските ограничения, за да осигури повече внос на месо и дори засили покупките си от страни като САЩ и Канада, с които иначе е в сериозно обтегнати взаимоотношения - политически и търговски. Дори Великобритания, която не е кой знае колко значима фигура на световния пазар на свинско месо, беше замесена в усилията на Китай за увеличаване на доставките.
Вносът на месо от Китай скочи с 63% през първите 11 месеца на 2019 г. спрямо същия период на предходната година, достигайки до 16,3 млрд. долара, показват митническите данни.
Това мащабно търсене обтегна докрай усилията на доставчиците, които се опитаха да реагират на засиленото потребление. За 2019 г. Пекин издава рекорден брой одобрения за внос от различни фирми за преработка на месо от страни като Бразилия и редица други големи производители в Европа.
Бразилия дори се превърна в един от водещите доставчици на месо за Китай през последната година, като броят на разрешените от Пекин за внос на говеждо месо да нарасна от 15 до 37 само за периода от средата на август до декември, показват данните на Gro Intelligence, компанията за данни за стоките.
Износът на австралийско говеждо месо за Китай също се е повишил и то с цели с 81% до 265 000 тона през първите 11 месеца на 2019 г. според австралийското министерство на земеделието. Пратките на месец удрят последователно рекорди по количество през октомври и ноември. Така Китай успя да надскочи Япония като най-големия пазар на говеждо в Австралия през последната година.
Но като цяло износът на австралийско говеждо месо е нараснал само със 7 на сто през първите 10 месеца на 2019 г., което показва, че търсенето в Китай отклонява говеждото месо, обикновено продавано на други пазари, като Япония, Индонезия, Канада и Филипините, а не открива нови количества за изкупуване от страната.
Дарин Фридрихс, анализатор към стоковия брокер INTL FCStone в Шанхай коментира, че Китай определено купува всичко налично в момента. "Те преминават от държава в държава, изсмуквайки всичко налично", коментира още той.
Наскоро имаше епидемии в България, Румъния, Сърбия и Словакия, а случаи на дива свиня, пренасяща африканска чума по свинете в Западна Полша, на около 80 км от германската граница, също предизвикаха притеснения от вируса в една от водещите страни производители на свинско месо в Европа.
Азиатската епидемия имаше ефект на цените на храните. Растящите цени на свинското месо в Китай вдигнаха цената на други "протеинови" храни като месото от домашни птици, говеждото, яйцата и т.н.
Въпреки че наскоро цените на месото леко се понижиха заради решението на властите в Пекин да освободят официалните резерви на страната от свинско месо, най-големите производители все още усещат ефектите.
В Бразилия търсенето за износ доведе до рязък ръст в цените на месо, като при говеждото, свинското и пилешкото тя скача със 17,7% на месец през първата половина на декември. Това от своя страна доведе и до по-висока инфлация за страната от очакваните 3,9%, според националната статистическа агенция на Бразилия.
Търсенето на Китай на говеждо месо повиши цените и в Австралия, които в противен случай щяха да спаднат рязко, след като фермерите бяха принудени да умъртвят рекорден брой животни за разплод по време на тежката суша, обхванала страната.
"Силното китайско търсене на австралийско говеждо месо е малко богатство за земеделските производители, тъй като вътрешните цени остават стабилни, въпреки голямото предлагане на добитък заради супата. Обикновено цените биха паднали драстично в подобна ситуация", казва Ангъс Гидли-Беърд, старши анализатор към Rabobank.
Във Великобритания цените на свинското са се повишили с 12%, но доставчиците и търговците на дребно засега успяват да поемат увеличенията. Близо 40 процента скок в цените при европейските производители от началото на 2019 г. накара доставчици и търговци да отправят предупреждение за по-високи цени на колбаси и мляното месо към потребителите в региона.
По думите на Адам Куш от компанията Cranswick на пазара в момента се наблюдава натиск за вдигане на цените не само при свинското, но при всички видове месо.
Някои анализатори са изненадани, че нарастващите цени не са намалили търсенето в Китай. Въпреки това голяма група лица с по-високи доходи в градските райони на страната продължават да консумират месо.
"Това, което се пропуска, е, че в градове като Шанхай, Пекин и Гуанджоу има хора с доходи на същото ниво като повечето европейци. Това е около 140 милиона души, желаещи да купят продукти с най-високо качество", коментира Фридрихс.
Китайското търсене е силно, след като хората се запасяват преди празниците на лунната нова година в края на януари. Според анализаторите търсенето на Китай за вносно месо ще остане високо, докато популациите на прасета в Китай не бъдат възстановени.
А това засега изглежда сложно на фона на продължаващата чума по свинете, която се разпростира в редица азиатски и европейски страни.
Това може да означава само едно - повишаване на конкуренцията в търсенето.