Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ние сме напълно незаконни в много страни": Досиетата Uber разказват за див лобизъм

Замесено е и името на френския президент Макрон Снимка: Getty Images
Замесено е и името на френския президент Макрон

Корупция, лобизъм и заобикаляне на закони в държави от цял свят - това разкриват десетки хиляди изтекли файлове на компанията за превоз Uber, които показват какви похвати са използвани, за да бъде избегнато правосъдието.

Uber е получила помощ от лидери като Еманюел Макрон и бившия нидерландски еврокомисар по дигиталната икономика и защитата на конкуренцията Нели Крус. Документите показват също как бившият шеф на компанията лично е наредил използването на "изключвател", за да попречи на полицията да получи достъп до фирмена информация.  

Изтичането е споделено с вестник Guardian, BBC, Международният консорциум на разследващите журналисти (ICIJ) и други медийни организации в 29 държави. То включва 124 000 записа, включително 83 000 имейла и 1000 други файла със съобщения за периода от 2013 г. до 2017 г., когато Uber се управлява от съоснователя ѝ Травис Каланик.

Агресивните методи на Uber са известни от години, но за пръв път документите показват колко далеч са отивали ръководителите ѝ в преследването на целите си в кампания на стойност 90 милиона долара годишно.

Един от акцентите в изтеклата информация е участието на Нели Крус, която е еврокомисар в двата екипа на Жозе Мануел Барозу от 2004 до 2014 г. До 2009 г. тя отговаря за защитата на конкуренцията, а след това поема дигиталната икономика.

Именно в качеството си на еврокомисар тя е лобирала в полза на Uber срещу вероятно обещание да поеме пост в компанията след края на мандата си - нещо, което е в потенциален разрез с етичните правила на Европейския съюз.

Докато полицията претърсва офиса на UberPop - услуга, която позволява на нелицензирани шофьори да предлагат превози на много по-ниски цени в Амстердам - тя е звъняла на министри и други членове на управлението, за да ги убеждава да оттеглят разследването.

След края на мандата си компанията е използвала Крус и да предава послания към премиера Марк Рюте, който я назначава за шеф на публично-частна инициатива за популяризиране на Нидерландия като дестинация за развитие на стартъпи,

Изтеклите документи дръпват завесите върху методите, които Uber използва, за да постави основите на своята глобална империя на стойност 43 милиарда долара, която извършва приблизително 19 милиона превоза на ден.

В тях е намесено и името на френския президент Еманюел Макрон.

През 2014 г. той е министър на икономиката, който вижда сериозен потенциал в Uber като източник на нови работни места.

Неслучайно с него се свързват хората на компанията, която иска по това време да навлезе в Европа, а Париж става първият европейски град, където това се случва в резултат на поне четири срещи между Макрон и Травис Каланик заедно с неговия екип от лобисти.

Френските таксиметрови шофьори обаче не харесват стартирането през 2014 г. на UberPop в Париж и започват серия от протести, продължили около година. В резултат съда и парламента забраняват тази услуга на, но компанията все пак продължава да оперира на френския пазар.

Тук отново се намесва Макрон. UberPop остава окончателно забранен, но министърът дава съществена подкрепа за промяна на законодателството, която да позволява по-лесно лицензиране на Uber шофьори.

От компанията обаче твърдят, че "спирането на UberPop по никакъв начин не е било последвано от по-благоприятни разпоредби", а нов закон, който влиза в сила през 2018 г., е довел до приемането на "по-строги регулации" във Франция, които "по никакъв начин не бяха от полза за Uber".

От своя страна в Елисейския дворец не виждат нищо нередно в комуникацията между Макрон и представители на компанията.

"Неговите функции предполагат срещи и взаимодействие с много компании, ангажирани с рязката промяна, която настъпи през тези години в сектора на услугите и която трябваше да бъде улеснена чрез премахване на административни и регулаторни пречки", казва говорител на Макрон, цитиран от BBC.

Травис Каланик Снимка: Getty Images
Травис Каланик

Документите показват още, че в Uber умело са използвали неофициални пътища към властта, за да упражняват влияние чрез приятели или посредници и да търсят срещи с държавни ръководители, където не присъстват длъжностни лица.

Така например висши служители са попадали в компанията на хора като Джо Байдън преди да стане президент, ирландският премиер Енда Кени или пък с британския канцлер на хазната Джордж Осбърн.

И макар и да няма нищо незаконно или притеснително в подобни срещи, които в бизнеса се считат като нормални при представителството на интереси, то значително по-противоречиво изглеждат някои други практики, поощрявани от Каланик.

При стартирането си в Индия, топ мениджърът на компанията в Азия призова служителите да се съсредоточат върху стимулирането на растежа, дори когато "пожарите започнат да горят". "Знайте, че това е нормална част от бизнеса на Uber", казва той в един от изтеклите имейли. "Приемете хаоса. Това означава, че правите нещо смислено."

Каланик прилага това и в Европа, където навлизането на компанията провокира огромни протести на таксиметрови шофьори в редица държави.

На фона на стачки и безредици в Париж Каланик нарежда на служителите си да отговорят като насърчат шофьорите на Uber да организират контрапротести и гражданско неподчинение.

Предупреден, че така рискува да се стигне до насилие, той призовава екипа си да продължи. "Мисля, че си заслужава", казва той. "Насилието е гаранция за успех. И на тези момчета трябва да се устои, нали? Съгласен съм, че трябва да се помисли за правилното място и време."

Същата тактика се повтаря в Италия, Белгия, Испания, Швейцария и Нидерландия.

Навлизането на Uber в Европа провокира протести на таксиметровите компании Снимка: Getty Images
Навлизането на Uber в Европа провокира протести на таксиметровите компании

Шофьорите на Uber несъмнено са били обект на нападения от страна на разярени таксиметрови шофьори. А приложението на Uber действително на много места се налага да се бори срещу таксиметрови картели с удобни отношения с градските власти.

Въпреки това, при вътрешната си комуникация, ръководителите и служителите на превозвача изглежда не са имали съмнения относно съмнителния характер на собствената си дейност, която често е била на ръба на закона.

За Швеция, Турция, Южна Африка, Испания, Чехия, Франция, Германия и Русия те са използвали термина "различен от законовия статут", когато са говорели за положението на Uber в съответната страна.

В един от мейлите висш служител пише, че "ние сме напълно незаконни в много страни и трябва да избягваме да правим антагонистични изявления". Коментирайки тактиката, която компанията е била готова да приложи, за да "избягва властите", друг изпълнителен директор пише: "Ние официално станахме пирати".

На този фон Uber разработва някои сложни методи за осуетяване възможността да бъдат разследвани. Единият става известен като "копчето за изключване", което да направи невъзможен достъпа на полицията до чувствителна фирмена информация.

Според изтеклите документи въпросното копче е използвано поне в 12 държави, когато е имало обиски, включително и от самия Каланик поне веднъж.

"Моля, използвайте бутона за изключване възможно най-скоро. Достъпът трябва да бъде прекъснат в Амстердам", се пише в имейл от неговия акаунт.

Говорител на Каланик казва пред ICIJ, че той никога не е разрешавал действия или програми, които биха попречили на правосъдието в която и да е страна, и всяко обвинение е напълно невярно.

Според него Uber "използва инструменти, които защитават интелектуалната собственост и поверителността на своите клиенти" и че "тези протоколи за безопасност не изтриват никакви данни или информация и са одобрени от правните и регулаторните отдели на Uber".

Самият Каланик си тръгна от компанията през 2017 г. след серия от скандали около него и начина му на ръководене.

Днес новото ръководство се разграничава от неговите действия преди години.

В официално изявление говорителят на Uber Джил Хейзълбейкър признава многото грешки, допуснати под ръководството на Каланик, но неговият заместник Дара Хосровшахи е "натоварен със задачата да трансформира всеки аспект от начина, по който Uber работи" и е "приложил строг контрол."

"Ние не сме търсили и няма да търсим извинения за предишно поведение, което очевидно не е в съответствие с нашите настоящи ценности. Вместо това молим обществеността да ни съди по това, което сме направили през последните пет години и какво ще правим през следващите години", казва още тя.

   

Най-четените