Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Послушният" милиардер, който стана най-богатият човек в Китай

Собственикът на Temu Колин Хуанг избягва грешките на богаташи като Джак Ма Снимка: Getty Images
Собственикът на Temu Колин Хуанг избягва грешките на богаташи като Джак Ма

Да заемаш неформалната позиция на най-богатия човек в Китай може да бъде колкото престижно, толкова и опасно.

Сегашният най-нов топ китайски богаташ обаче изглежда е усвоил много добре този урок. Колкото шумни и гръмки са рекламите на неговия бизнес, толкова тих, премерен и затворен е самият той.

Миналата седмица индексът на милиардерите на Bloomberg показа, че основателят на PDD Holdings, която е собственик на популярната платформа за онлайн пазаруване Temu - Колин Хуанг, е изместил магната на бутилираните води Чжун Шаншан и сега вече е най-богатият човек в Китай.

Според изданието в момента общото състояние на Хуанг възлиза на 48,6 милиарда долара (44,50 милиарда евро). То би могло да е дори още по-голямо, ако собственикът на Temu беше решил да трупа пари.

Вместо това той е избрал да бъде "добър" милиардер в очите на властите в Пекин и да не дава поводи да бъде отвеждан за разговори, както се случи с Джак Ма - основателя на друга изключително популярна платформа за оналйн пазаруване - Alibaba.

През 2020 г. той изчезна от общественото полезрение за няколко месеца, след като критикува китайските регулатори за опита им да затегнат хватката си върху технологичния сектор. Впоследствие Ма се появи на запис, само за да каже колко много уважава работата на китайското правителство и как ще се стреми да помага повече.

Като бизнесмен Колин Хуанг има много подобен профил на този на Джак Ма, но от следващо поколение, което вече си е научило уроците. 

Той е роден през 1980 г., когато икономиката на Китай започва да се отваря към света и към бизнеса със запада. Родителите му са работници във фабрика в източния град Ханджоу.

Именно този скромен бекграунд му дава специфичния поглед към производителите и дребните клиенти, който впоследствие ще го направи богат.

Успява да завърши престижното училище за чужди езици в Ханджоу - едно от местата с голямо влияние на Запада в Китай по онова време, и дори си спечелва стипендия за университета Джъдзян.

Продължава образованието си с магистратура по компютърни науки в Университета на Уисконсин в САЩ, а след дипломирането си получава оферта работа като софтуерен инженер в Google.

Оттам той се прехвърля в малък стартъп от Силициевата долина, преди през 2007 г. да се завърне в родината си, за да започне собствен бизнес.

Колин Хуанг е едно от големите имена в онлайн търговията на Китай, като неговите бизнеси не залагат на лукс или престиж, а на комбинацията от ниска цена и ударна реклама. Снимка: Getty Images
Колин Хуанг е едно от големите имена в онлайн търговията на Китай, като неговите бизнеси не залагат на лукс или престиж, а на комбинацията от ниска цена и ударна реклама.

До 2015 г. Хуанг успява да изгради три умерено успешни компании и продължава да търси нов проект, който да го изстреля напред. Това се оказва приложението Pinduoduo, което е изградено с мисъл за оферти за групово пазаруване.

По времето на появата му китайската технологична индустрия е доминирана най-вече от гиганти на електронната търговия като Alibaba и Tencent в сферата на игрите.

Хуанг обаче вижда, че големите играчи избягват да излизат извън собствените си добре дефинирани територии. Затова той започва да мисли за това как да вкара повече игрови модели в собственото си приложение за електронната търговия, за да може да се конкурира с тях.

Бизнесменът също така забелязва как майка му и нейните приятелки се събират заедно, за да пазаруват с отстъпка в онези магазини, които предлагат отстъпки на определени продукти.

Именно така се ражда и идеята за Pinduoduo - приложение, което интегрира различни социални функции, които позволяват на хората да пазаруват групово различни стоки.

Компанията залага силно и на това да се даде възможност на производителите сами да продават стоките си на крайните потребители, което да позволи предлагането на много по-значими намаления.

Същият е принципът и на появилото се през 2022 г. приложение за онлайн шопинг Temu.

То е регистрирано в САЩ и е ориентирано към международните потребители, на които се позволява да пазаруват дрехи, стоки за дома, технологии и други директно от китайските производители.

Ключова в случая се оказва умората на потребителите от инфлацията, както и агресивната реклама на Temu, което позволи разрастването на приложението до пазарите в общо 60 държави по света.

Въпреки това обаче самата компания продължава да работи на загуба, а много от продавачите в приложението се оплакват от нечестните според тях глоби, които им се налагат за грешки в поръчките.

Компанията майка Pinduoduo все пак продължава да трупа сериозни печалби на фона на иначе забавящата се китайска икономика.

За разлика от други китайски милиардери от технологичния бранш Колин Хуанг изглежда като перфектният и послушен син на властта в Пекин.

Той спазва заявения от президента Си Дзинпин ангажимент на бизнеса към "общия просперитет".

До момента Хуанг е дарил дял от 2,4% от Pinduoduo за благотворителност, като парите там отиват приоритетно за борба с бедността в селските региони на Китай.

В лично качество той дари наскоро 100 милиона долара за изследвания в областта на селското стопанство на университета Джъдзян.

Освен това той е усвоил и най-важния урок от съдбата на Джак Ма - когато си толкова високо в света на китайския бизнес, най-здравословно е да си мълчиш. Затова и от 2021 г. насам няма нито едно интервю с Колин Хуанг.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените