* * * Парламентът ще гласува петата поправка в конституцията, свързани със съдебната власт;
* * * Ако текстовете съберат 180 гласа, промените ще влязат в сила веднага; ако не - ще се наложи трето гласуване след 2 месеца;
* * * Прието със 191 гласа: Парламентът ще има право да получава доклади от главния прокурор за борбата с корупцията;
* * * Прието със 196 гласа: ВСС се разделя на съдийска и прокурорска колегия;
* * * Прието с 217 гласа: Квалифицирано мнозинство ще излъчва политическата квота във ВСС;
* * * Прието със 199 гласа: Висшият съдебен съвет осъществява правомощията си чрез пленум, съдийска и прокурорска колегия
* * * Прието с 204 гласа - Съдийската колегия на ВСС се състои от 14 членове и включва председателите на ВКС и на ВАС, шестима членове, избрани пряко от съдиите, и шестима членове, избрани от Народното събрание
* * * Прието с 204 гласа - Прокурорската колегия беше гласувана в паритет - 5:5 членове от прокуратурата и парламента.
15:00 ч. Христо Иванов подаде оставка
Правосъдният министър Христо Иванов подаде оставка минути след като Народното събрание прие разпределението на прокурорската квота на паритетен принцип. Така се запази възможността на главния прокурор да кадрува със собствено мнозинство при избора на прокурори.
"Гласуването по този въпрос явно показа какво е мнозинството и символично и политически отправихме послание за това, че независимостта на съда не е достатъчно ценена. С това гласуване стана голяма и символична стъпка към съмнението, че в България все повече може да се говори за върховенство на главния прокурор", каза министър Иванов.
По искане на Светлин Танчев (БДЦ) парламентът излезе в 15 минути почивка.
* * *
14:25 ДПС отново поиска свикване на Велико Народно събрание, защото това е „най-реформаторското решение от всички останали".
13:55 Министърът на правосъдието Христо Иванов призова да се приеме първоначалното предложение за професионалното и политическото разпределение на квотите в бъдещите съдийска и прокурорска колегия.
12:50 ч. - Ключовият дебат: как ще се разпределят квотите във ВСС?
Започва дебатът по един от ключовите елементи на съдебната реформа - разпределението на квотите на парламента и съдебната власт във Висшия съдебен съвет.
Комисията "Лазаров" предлага изборните членове на съдийската и прокурорската квота да бъдат разпределни на паритетен принцип.
За съдебната колегия: шестима души, избрани от Народното събрание, и шестима души, избрани пряко от съдийската гилдия;
За прокурорската колегия: петима души, избрани от Народното събрание, и петима души, избрани пряко от прокурорската гилдия;
Това е значително отклонение от "историческия компромис" между ГЕРБ, РБ и ДПС, в който се предлагаше прокурорската колегия да се раздели в съотношение 6:5 в полза на политическата квота.
Текстът е част от поправка по много дълъг текст. По предложение на Атанас Атанасов - всяка от алинеите ще се обсъжда и гласува по отделно.
След приемането на процедурното му предложение Цецка Цачева даде почивка от 30 минути.
12:45 ч. - НС ще избира своята квота във ВСС с мнозинство от 180 гласа
НС прие с впечатляваща подкрепа от 217 гласа предложението за избор на парламентарната квота с квалифицирано мнозинство от 2/3 от народните представители.
Новият текст на конституцията е следният:
чл. 130
...
(3) Единадесет от членовете на Висшия съдебен съвет се избират от Народното събрание с мнозинство две трети от народните представители и единадесет - от органите на съдебната власт. Членовете на Висшия съдебен съвет се избират при условията на чл. 130а, ал. 3 и 4 и по ред, определен със закон.
Със Закона за съдебната власт трябва да се уточни реда за пряк избор на съдийските и прокурорските квоти от всички магистрати.
12:26 ч. - Как ще се избира политическата квота във ВСС?
Парламентът обсъжда гласуване на предложението за избор на членовете на ВСС от парламентарната квота с квалифицирано мнозинство от 2/3 от народните представители.
В момента Народното събрание има право да излъчи 11 от 24-та членове на ВСС с обикновено мнозинство.
Предложението е направено от депутата от РБ Петър Славов и е подкрепено от Комисията.
Депутатите от БСП се обявиха против - мотивът на Филип Попов беше свързан с трудностите в събирането на мнозинство от 180 гласа във фрагментиран парламент и даде пример с блокадата при избора на главен съдебен инспектор. Така Анна Караиванова остана на поста си повече от 2 години след изтичане на мандата си - просто защото НС не можа да избере неин наследник от януари 2013 до април 2015 г.
"Явно се търси мнозинство от 2/3, защото се иска търсенето на по-широк пазарлък при избора на ВСС. Има сериозен риск да се търгува с блокиращите мнозинства. Очевидно това е целта на промяната", каза Михаил Миков.
"Изборът с 2/3 означава, че партиите няма да имат право да налагат силово членовете на ВСС. Квалифицирано мнозинство се изисква и за излъчването на съдебни инспектори от НС - досега не се е провалял техният избор", репликира Димитър Лазаров (ГЕРБ), председател на Комисията за промените на конституцията.
Четин Казак (ДПС) защити предложението за 2/3 мнозинство при избора на политическата квота:
"Винаги когато се е търсило широко представителство и недопускане на всякакви опити за налагане на политическа воля на една сила, изискването за квалифицирано мнозинство е било най-разумният начин за постигането им", каза той и се обърна лично към Михаил Миков:
"Г-н Миков, в Европа използват думата консултации и преговори, а не пазарлък. Затова и Венецианската комисия го препоръчва изрично".
"Каквато и дума да се използва, става дума за договорки извън залата. Аз няма да участвам в това", отговори Михаил Миков.
12:11 ч. - ВСС се раздели на две
Депутатите приеха предложението на правосъдния министър за разделяне на ВСС на съдийска и прокурорска квота. Текстът беше приет със 196 гласа.
Новият текст на конституцията е следният:
чл. 129
(1) Съдиите, прокурорите и следователите се назначават, повишават, понижават, преместват и освобождават от длъжност от съдийската, съответно прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет.
(2) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се назначават и освобождават от президента на републиката по предложение на пленума на Висшия съдебен съвет за срок от седем години без право на повторно избиране. Президентът не може да откаже назначаването или освобождаването при повторно направено предложение.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) С навършване на петгодишен стаж като съдия, прокурор или следовател и след атестиране, с решение на съдийската, съответно прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет, съдиите, прокурорите и следователите стават несменяеми.
12:10 ч. - Сайтът на Народното събрание падна
Сайтът на парламента www.parliament.bg се срина за около 10 минути - в момента, в който се обсъждат и гласуват промените в конституцията във връзка със съдебната реформа.
При опит за отваряне на сайта излиза съобщение, че услугата е временно неналична поради претоварване или работа по сайта. Все още не са ясни причините за срива.
В момента през сайта се излъчва пряко предаване от дебатите в пленарна зала. На сайта са качени и текстовете на промените, които ще бъдат приети окончателно до края на деня.
Това е вторият случай на технически проблем със сайта на институцията след хакерската атака около изборите на 26 октомври.
12:00 ч. - Две колегии на ВСС в името на борбата с корупцията
"Съпредседателят на РБ Радан Кънев защити разделянето на двете колегии на ВСС, като заяви, че основната цел на предложението е борбата с корупцията.
"Съдът следва да бъде независим, това произтича от всички аргументи, които се чуха и в залата, и от външни партньори. Съдиите, избрани от съдии, трябва да имат мнозинство в колегията си във ВСС.
България има прокуратура, която във всеки един момент е свободна и длъжна да разследва българските съдии за корупция. Когато прокурорите бъдат отделени от съдиите, те запазват своите правомощия, но и получават сериозна вътрешна независимост на волята, когато разследват корумпирани съдии.
Възниква съмнението - дали биха разследвали съдия, за чието назначение са участвали в договорки? Прокурор, който участва в избора на съдията Х, ще бъде леко въздържан при разследване в корупция. Но ако съдиите участват в избора на прокурорите - независими ли са тези прокурори да ги разследват за корупция? Отговорът е "не".
Затова разделянето на ВСС на две квоти дава и отговорности, и свобода, и независимост както на съда, така и на прокуратурата, като драматично увеличава шансовете за разследване на съдии за корупция", каза Радан Кънев.
Критична реплика последва обаче от председателя на БСП Михаил Миков, който напомни, че членовете на Висшия съдебен съвет нямат отношение към прякото правораздаване, защото след като заемат поста си във ВСС, те престават да бъдат действащи прокурори или съдии - следователно кадровата им политика няма пряка връзка с разследването или съда.
Радан Кънев обаче напомни, че има трайна практика за връщането на членовете на ВСС - магистрати - в съдебната власт.
"Функционалното разделяне на съдии от прокурори допринася и за ефективност, и за отговорност, и за контрол. Дали е панацея - Бога ми, в никакъв случай, разделянето на ВСС не е. Промяната в конституцията не е правосъдна реформа, но тя може да послужи за отключването на контрола върху съдебната власт, който да намали корупцията", допълни Радан Кънев.
11:51 ч. - БСП заплашва с Конституционния съд
БСП няма да подкрепи разделянето на Висшия съдебен съвет на две колегии - съдийска и прокурорска. Чавдар Георгиев обяви, че философията на текста почива на принципа "разделяй и владей".
"Това цели по-лесен контрол върху съдебната власт от страна на задкулисието. Какво ще допринесе това разделяне за подобряване на функционалността на съдебната система? Абсолютно нищо. Това показва, че текстът е безсмислен, нецелесъобразен и вреден за съдебната власт", каза депутатът от БСП.
Той заяви, че БСП ще сезира Конституционния съд за втори път, за да се види дали промените са съобразени с основния закон.
КС вече беше сезиран "предварително" за конституционните промени, но отказа да се произнесе преди окончателното приемане.
11:00 ч. - Втори "исторически компромис" на ДПС
Веднага след почивката лидерът на ДПС поиска трето прегласуване на първия параграф от промените в конституцията.
"Ние приемаме тези промени заради публичния интерес, но не можем да не вземаме предвид и мнението на партньорите. В името на компромиса, парламентът трябва да поиска процедура за повторно гласуване. Ако се отхвърли процедурното предложение за повторно гласуване, останалите текстове ще се забавят с 2 месеца. ДПС е доказвала, че в името на публичния интерес може да прави компромиси, без значение на епитетите "исторически" или не", каза Лютви Местан.
Филип Попов от БСП разкритикува предложението на Местан и заяви, че подлагането на трето поредно гласуване на един и същи конституционен текст е пренебрегване на всички парламентарни правила.
Цецка Цачева обаче се намеси в подкрепа на Местан, като заяви, че по време на почивката е получила "оплаквания от някои колеги, чиито пултове не са работили".
В крайна сметка, Параграф 1 беше допуснат до прегласуване въпреки съмнителната процедура.
Със 191 гласа за беше прието предложението по доклада на комисията - Народното събрание ще получава доклади от главния прокурор, но не може да ги изисква по своя воля.
10:30 ч. - Фалстарт на поправките
Народното събрание не прие да изисква редовни доклади от главния прокурор, което не е обсъждано от комисията.
„Ние не можем да приемем едно такова разбиране за политически контрол над съдебната власт, в частта й за прокуратурата", обясни лидерът на БСП Михаил Миков.
Патова ситуация настана, когато пленарната зала не подкрепи с нужното мнозинство и предложението по доклада на ресорната комисия Народното събрание да може да изслушва и приема и други доклади на главния прокурор за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика.
ПГ на Реформаторския блок поиска 30 минутна почивка.