БСП поиска оставката на директора на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров заради нагласени поръчки за строителната фирма "Агромах" от Благоевград.
Кирил Добрев и Жельо Бойчев заплашиха да внесат сигнал в прокуратурата за незаконно облагодетелстване на компанията по време на втория мандат на Лазаров начело на АПИ, започнал през лятото на 2014 г.
Според информацията на червените депутати "Агромах" има "уникална успеваемост - от 100 участия тя печели 85-87". Толкова е натоварена, че в изминалите 2 години всяка седмица печели по една обществена поръчка, а в натоварените седмици по 2".
Общата сума на поръчките, по които работи фирмата, възлиза на 293,8 млн. лева.
Един от договорите, които Добрев посочи, е за укрепване на канали по отсечката на АМ "Марица" от Димитровград до Оризово, която е построена за 150 млн. лева от дъщерната фирма на "Агромах" - "Пътища Пловдив".
Заради пропадане на пътя през февруари 2016 г. АПИ възложи на "Агромах" спешен ремонт на отсечката. Стойността на поръчката е 50 млн. лв.
Строителната фирма има договори за поддръжка на пътната мрежа в 2 от 28-те области на страната.
През март 2016 г. прокуратурата започна разследване срещу "Агромах" за укриване на данъци в размер на 14 млн. лева.
От 2013 до 2014 г. Лазар Лазаров беше изпълнителен директор на "Панаир Пловдив", контролиран от Георги Гергов (в момента - член на ИБ на БСП). По това време Гергов беше собственик на "Пътища Пловдив", които продаде на благоевградската компания през март 2014 г. Пет месеца по-късно Лазар Лазаров се върна начело на Пътната агенция.
"Пасквил без цел"
Лазаров отговори на обвиненията на Добрев и Бойчев, като посочи, че е готов всеки договор за ремонт и строителство да бъде проверен.
Той посочи, че най-голямата поръчка на "Агромах" за 186 млн. лв. за изграждането на част от АМ "Струма", е възложен не от АПИ, а от несъществуващата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти".
Дружеството беше закрито през март тази година след провала на търга за АМ "Хемус", а проектите му минаха под контрола на Агенция "Пътна инфраструктура".
Лазаров заяви, че сумите по договорите с "Агромах" включват както ремонтите, така и зимната поддръжка на пътната мрежа.
"Тези договори са нормални, ако искаме все пак да има нормално проходима пътна мрежа в тези региони и трябва по някакъв начин да се поддържа", каза той.
Обяснението му за извънредния ремонт на АМ "Марица" беше свързано със слабости в първоначалния проект за строителство на магистралата и непредвидимите "геоложки изненади" на терена.
"Според мен, това е един пасквил, който не знам даже и каква е целта. Аз пак казвам - не съм политическо лице и не ме интересува политиката. Това, което АПИ в последните години - да промени коренно облика на пътната мрежа, по всякакъв начин от разни хора с разни цели и идеали се саботира. Не виждам нищо притеснително в това, което те са изнесли", каза още Лазар Лазаров.
Лазаров вече заплаши да даде под съд бившия зам.-председател Борис Марков, който замеси името му в схема за изплащане на 4 млн. лева към буферна фирма на "Агромах", която е в списъка на длъжниците на фалиралата КТБ.