Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Година по-късно: Неразказаните истории около трагедията в Лестър

За шефа е казано и написано почти всичко. С него обаче си отиват още четирима. Техните истории останаха в сянката на това, че загина собственикът на клуба от Висшата лига.
За шефа е казано и написано почти всичко. С него обаче си отиват още четирима. Техните истории останаха в сянката на това, че загина собственикът на клуба от Висшата лига.

На 27 октомври 2018-а Лестър игра с Уест Хем един обикновен мач от кръга във Висшата лига. Резултатът сигурно сте забравили - 1:1. Около 20,30 ч същата вечер обаче, в тази проклета за града събота, се случи катастрофата.

Частният хеликоптер AgustaWestland AW169 на Вишай Шриваданапраба, собственик на клуба, се отлепи от централния кръг на терена и потегли в посока Лондон. Падна на стотина метра от стадиона. И петимата на борда загинаха. Ето я историята им, точно година след ужаса.

"Сините светлини светнаха, алармата се включи - разказва Дейв Тенънт от противопожарната служба в град Лестър. - В момента, в който имахме локацията на случилото се и какъв е пожарът, знаехме, че става дума за президента на клуба. Няма как друг хелипоктер да се запали в Лестър по това време."

Пожарникарите и полицията нямат никакъв шанс. Вишай - човекът, създал приказката за Лестър с парите си и организацията в клуба, го няма.

За шефа е казано и написано почти всичко. С него обаче си отиват още четирима. Техните истории останаха в сянката на това, че загина собственикът на клуба от Висшата лига.

Семейството на Ерик Шуафър, пилотът на хеликоптера, изживява огромен ужас същата вечер. При тях не идва полицай, не получават обаждане за случилото се. Виждат го по телевизията. В един миг новината от екрана се превръща в кошмарно усещане за загуба. С Ерик си отива и асистент-пилотът Изабела Роза Лешович, която е негова годеница. Двамата са заедно от 20 години, в работата и у дома. Планираната сватба трябваше да се състои през лятото на 2019-а.

"Пристигнахме в Англия през 1997-ма, от Полша сме - разказва сестрата на Роза, Кати. - Тя и Ерик бяха създадени един за друг. Връзката им бе много силна от момента, в който се запознаха в Лондон. Роза можеше да управлява "Боинг", беше инструктор, пилот с огромен опит."

Двамата са близки и доверени хора на Вишай. Работят за него на територията на Англия, където тайландецът прекарва огромна част от времето си. Стотици пъти са приземявали синия хеликоптер в синия стадион на Лестър, на центъра на игрището. Феновете са свикнали с това.

Шуафър е един от най-известните пилоти на хеликоптери в Европа, бил е наеман от суперзвезди като Хали Бери, Гуинет Полтроу, Джамирокуай, а е извършвал услуги и на кралското семейство. Принц Уилям неведнъж е пътувал до Шотландия с него. Той се появи на мемориалната плоча край стадиона, открита седмица след трагедията, и поговори с хора от клуба. И призна, че е познавал лично пилота.

Вишай обожава да лети. Има частен самолет за бизнес пътувания - Gulfstream G650, купен от Бърни Екълстоун. В него летят играчи, които са привличани от отбора, докарвани да подпишат договорите си от далечни дестинации. С него е превозен и един отряд будистки монаси, които благославят стадиона на Лестър преди всеки сезон.

Ерик не се интересува от футбол до момента, в който не среща Вишай. След това обаче с Роза получават хубави места на стадиона в Лестър и гледат всеки мач, на който докарват боса. В офиса на пилота и днес има табло с всички билети от мачове на Лестър, подрежда ги и си ги пази като колекция.

В онази вечер преди година всичко е нормално. Хелипоктерът трябва да стигне от центъра на терена до летище "Станстед" край Лондон. На около 430 фута над земята (120 метра), влиза в луда спирала, става неконтролируем и катастрофата не може да бъде предотвратена. Удря бетона край стадиона, запалва се.

Кати, сестрата на Роза, е в дома си в Тедингтън, недалеч от Лондон. Нейният съпруг е пред телевизора. Вижда новините, веднага звъни на Ерик, защото подробности още няма нито за загинали, нито за оцелели.

Три минути по-късно те палят колата и са на път за Лестър. Не чакат повече кадри или съобщения от телевизора. Не се обаждат на родителите на асистент-пилота в Полша, искат да знаят дали тя е добре, жива ли е, да са наясно със ситуацията, преди да известят майката и таткото. Надяват се новините да не стигнат бързо до тях през медиите.

"Не вярвах, че са мъртви - казва Кати. - През цялото пътуване бях убедена, че ще ги заварим невредими. Вярвах искрено в това."

Повредата е в машината, не става дума за пилотска грешка. Ерик Шуафър е успял дори да завърти в някаква отчаяна маневра хеликоптера така, че опашката му да не мине през тълпата фенове, изтеглящи се по алеите наблизо. Според експертната оценка, това действие на пилота е спасило животи.

Днес служба ще има в Лестър, но и в Длугополе - родния град на Изабела Роза в Полша. Семейството на Вишай постоянно е във връзка с тези на Ерик и годеницата му. Отношенията им са като на роднини, а не като между колеги. Както е било приживе с пилотите и бизнесмена.

"Лестър и децата на Вишай правят невероятни неща за нас през тази година - споделя Кати. - Подкрепата им е страхотна."

Далеч от Тедингтън и Лестър, в предградията на Бангкок, Уерарот Сукнамай често седи на вратата на дома си. Гледа тъжно и с надежда, но това, което очаква, няма да се появи. Дъщеря му Нусара остана там, в хеликоптера. Тя е четвъртият пасажер в онази вечер преди година.

Стаята на 33-годишната дама не е пипана от последното нейно прибиране у дома. Бащата иска да я остави така, сякаш тя очаква завръщането на Нусара.

"Искам да покажа на света коя бе тя - въздиша Уерарот. - Никой не говори за дъщеря ми, а новините бяха пълни с кадри от случилото се."

Тук обаче отношенията с фамилията на Вишай са различни. Семейството на Нусара съди бизнесмените за 7.9 милиона долара, като искането е за "нанесени морални щети".

Синовете на Вишай са искали споразумение и са предлагали около милион. Уерарот отказва. Той ще съди до последно компанията на милиардера, а планира да направи същото и с фирмата, която притежава хеликоптера.

Нусара е представлявала Тайланд на конкурс Мис Вселена преди 14 години, след това е работила и в банка, преди да срещне Вишай. Тя е фотомодел, известна в Тайланд, но вече и в Европа.

Нейният инстаграм профил е пълен със снимки с Хари Маугайър, Джейми Варди и останалите играчи. За никого не е тайна, че е била любовница на собственика. Но бащата е оскърбен от това, когато го чува или чете.

"Всички приходи на семейството идваха от нея - казва Уерарот. - Не знаехме много за това какво прави в Англия, казваше ни, че е лична секретарка на Вишай. Ходеше навсякъде по света с него. Пожертва кариерата си на актриса и модел, за да е изцяло отдадена на този ангажимент. Когато тя почина, ние останахме без дъщеря, а и без приходи. Затова ще съдим компанията "King Power" за пари. Никой не се поинтересува от нас, никой не помогна, не попита имаме ли нужда от нещо."

След това бащата посочва факта, че състоянието на Вишай е оценявано на 5.2 милиарда долара. Нормално е нещо да бъде отделено на семейството на Нусара, нали?", пита риторично. И разказва как компанията е забранила на родителите да отидат и да приберат вещите на дъщеря им от нейния дом в Англия. Личният компютър на Нусара също бил прибран от хората от сигурността на "King Power".

"Полицията ни каза, че в чантата на дъщеря ми след катастрофата е имало 20 000 британски лири в брой. И ме пита как е възможно тя да се движи с такава огромна сума, откъде са парите?", разказва бащата. Не знае отговорите. Не знае много неща за последните години от живота на Нусара.

Петият човек на борда е Кавепорн Пунпаре, който е административен директор на една от компаниите на Вишай. Неговото семейство отказва какъвто и да е контакт с медиите, както и коментар по темата. Фамилията на загиналия е подписала споразумение с компанията на бизнесмена, получила е предложенето обезщетение и има задължение да мълчи по случая.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените