През последните пет десетилетия има редица гейминг конзоли, които се появяват с претенциите да бъдат иновативни, да носят приходи и да привличат фенове. Така е още от първия масово произвеждан модел, появил се на пазара през 1972 година.
Малко обаче са тези конзоли, които наистина успяват да минат отвъд установените граници и да поставят нови.
Не е задължително да са най-продаваните или най-харесваните в началото, но появата им винаги обръща индустрията с главата надолу по един или друг начин, а влиянието им се усеща в продължение на дълги години.
Ето кои са най-великите конзоли, които промениха правилата на играта:
Nintendo Entertainment System (1983)
Това е конзолата, която дава живот на легенди като Super Mario, Zelda, Metroid, Contra и още куп други. Неслучайно, дори в България, дълго време се използва изразът "ще играя Nintendo". До такава степен NES се превръща в синоним на гейминга.
Тя става и едно от най-продаваните устройства за видеоигри в цялата история, а невероятният ѝ успех помага на цялата индустрия да излезе от тежка финансова криза и масова загуба на интерес от фенове заради заливане на пазара с лоши игри.
Тук Nintendo успява да направи пробив чрез прилагането на изключително стриктна политика за лицензиране на заглавия и работа само с доказани разработчици, следващи конкретни принципи.
Sega Mega Drive/Genesis (1988)
В края на 80-те Nintendo е абсолютен господар на пазара, докато ръководните фигури в SEGA не решават да направят обрат чрез машина с мощен 16-битов процесор и невиждани дотогава възможности.
Към това идва и една адски агресивна маркетингова кампания, насочена към тийнейджърите. Те за първи път виждат брутална игра като Mortal Kombat, както и шантав герой като Sonic, които напълно пасва на младежката MTV култура от началото на 90-те.
Nintendo Game Boy (1989)
Много компании се опитват да създадат добри портативни конзоли, но Nintendo е първата, която съставя наистина успешна формула чрез своя Game Boy. Не е иновативна, тъй като концепцията за използване на дискети вече се прилага от конкуренти като Atari, Lynx, NEC и SEGA, които на всичкото отгоре имат и далеч по-мощни устройства.
Решаващи за успеха на Game Boy се оказват невероятната батерия и още по-невероятното портфолио от игри, включително Tetris и Super Mario Land, които се справят с конкуренцията.
GameBoy е лицето на портативните конзоли в продължение на цяло едно десетилетие.
Sony Playstation (1994)
Първоначално е замислена като част от партньорство с Nintendo за създаване на хибрид, който работи със CD-Rom и дискети. Сделката се разпада зрелищно, а гигантът Sony влага своите ресурси в конзола, специално създадена, за да представя 3D визуализации.
По-интересното е, че маркетингът в голямата си част е насочен към пълнолетни потребители. Първите PlayStation конзоли са поставяни в барове и нощни клубове и са представени като средство за забавление след забавлението. Заглавия като Tekken, Metal Gear Solid, Driver и Final Fantasy само подсилват посланието.
В рамките на 5 години PlayStation напълно смазва всякаква конкуренция, поставя началото на новата 3D ера и полага основите за PS 2, която от своя страна даде възможност на Sony да поведе в конзолните войни в продължение на цели две поколения.
Xbox 360 (2005)
Дебютът на Microsoft на конзолния пазар с първия Xbox от 2001 година е повече от успешен, но е нужно доста повече, за да се изправиш срещу вече утвърдилия се PlayStation.
Истинската война между Sony и Microsoft започва с излизането на Xbox 360, който извежда мултиплеър функционалностите до изцяло ново ниво, за да може днес да имаме едно огромно виртуално бойно поле на съревнование.
Nintendo Switch (2017)
Години наред портативните и домашните конзоли се разглеждаха като две отделни неща, но всичко се промени с появата на Switch. Тя съчетава компактността на първото с мощността на второто, за да създаде почти идеалния хибрид.
Добавете към това и огромния избор от фантастични заглавия и е лесно да се разбере защо Switch има съвсем реален шанс да се превърне в най-продаваната конзола за всички времена.