Едно от най-емблематичните сътрудничества в историята на гейминга е на път да приключи. Истинска епоха, започнала още през далечната 1993 г.
Става въпрос, естествено, за най-популярния футболен симулатор FIFA, който представлява продукт от съвместната работа на EA Sports и Международната футболна федерация.
"ФИФА е оптимистична за своето дългосрочно бъдеще в гейминга и електронните спортове след цялостна и стратегическа оценка на пазара на игри и електронните развлечения", се пише в официално изявление на организацията, която управлява футбола в световен мащаб и се грижи за организацията на най-големите турнири.
"Бъдещето на игрите и електронните спортове трябва да включва повече от една страна, контролираща и използваща всички права", се обяснява още.
Макар и да не се споменава име, все пак е съвсем ясно към кой конкретно е насочено това изявление, като то явно е предназначено за спортното подразделение на гиганта Electronic Arts.
То идва в един особено деликатен момент както за EA, така и за ФИФА, при който настоящето споразумение за сътрудничество между двете организации изтича след световното първенство в Катар през 2022 г.
Това означава, че още следващото издание на най-играната и печеливша футболна игра може не само да бъде с променено име, но като цяло да претърпи някои промени.
От EA даже вече обявиха в началото на месеца, че търсят варианти за ново име на франчайза (така реално се разбра и за разрива в отношенията) и също така тестват нови концепции, макар и да не е ясно какви. В добавка се появиха и неофициални информации, че компанията вече е започнала във Великобритания процедура за регистрация на търговската марка "ЕА Sports FC".
А каква е причината за целия спор? Отговорът, както в повечето случаи, не е много труден - парите. Според източници на The New York Times в момента от FIFA искат двойно увеличение на цената, която в момента получават, за да позволят ползването на един от най-популярните брандове.
Това означава, че от EA ще трябва да извадят 1 милиард долара за следващия четиригодишен цикъл след световното в Катар.
Футболната централа също така иска и да ограничи ексклузивитета, с който се ползва EA и вероятно да открие още партньорства с "различни играчи в индустрията, включително разработчици, инвеститори, анализатори, за да се изгради една дългосрочна визия за сектора."
Разбира се, все още нищо не е ясно и всичко може да изглежда просто като блъфове в сложния процес за предоговарянето на една многомилионна сделка.
И все пак как би могло да изглежда едно евентуално бъдеще в гейминга с една FIFA, която вече не е FIFA?
През последните години продуктът на ЕА категорично доминира над своя основен конкурент в лицето на eFootbal (PES) от Konami. В този смисъл загубата на партньорството с футболната централа ще означава, че брандът FIFA няма да може да бъде използван като име на франчайза, наред с представянето в играта на емблемите и националните отбори, заедно с всички турнири под егидата на ФИФА.
Това обаче не би могло да засегне кой знае колко много от начина, по който изглежда играта в момента.
EA наскоро подновиха договорите си с профсъюза на професионалните футболисти FIFPro наред с други лицензи, което значи, че компанията си запазва правото да използва над 17 000 лица и имена на футболисти, както и турнири, отбори и първенства. Така че дори и да се откажат от FIFA, лицензите за Шампионската лига, Копа Либертадорес или пък шампионатите на Англия, Германия, Испания, Италия си остават.
Промяната едва ли би оказала влияние и върху режимите на игра като Ultimate Team и Volta, тъй като ФИФА няма кой знае какво отношение към тях.
Всъщност би могло да се каже дори, че EA са направили повече за имиджа на федерацията от всеки.
Особено имайки предвид поредицата от корупционни скандали от последните години - бившият президент Сеп Блатер бе суспендиран за шест години, други няколко високопоставени служители бяха осъдени в САЩ по друг случай, а пък вицепрезидент бе обвинен от испанските власти в присвояване на средства. Отделно стоят и подозренията в корупция по отношение процедурите за избиране на домакини за световните първенства в Русия и Катар.
По тази линия може би няма да бъде чак такава загуба, ако се стигне до окончателен разрив в отношенията с FIFA. Въпреки че това е организацията отговорна за най-голямото спортно събитие в света и платформа за достъп до милиарди хора, все пак EA има вече една солидно изградена основа, от която би могла да се възстанови сравнително бързо.
При всички положения следващата година се очертава да бъде доста интригуваща за футболните игри.
Макар и с големи амбиции, eFootball в края на септември стартира катастрофално и само за ден стана най-слабо оценената игра в история на Steam. Това означава, че Konami ще се опита да вкара в релси амбициозния проект за ребрандиране и смяна на целия модел на продукта си.
На хоризонта се задава и нова конкуренция в лицето на UFL, която ще бъде дело на слабоизвестното досега студио Strikerz и която има амбициите да стане водещ фактор. Тя ще бъде free-to-play с Unreal Engine 4 и вече обяви партньорството си с английския елитен Уест Хем, а пък специален посланик ще бъде звездата на Ливърпул Роберто Фирмино.