"Историята на прислужницата" - свят, в който не искаме да живеем

Представете си свят, в който жените се използват или за бижу, или за разплод. Представете си държави, в които от 6 години не се е чувало проплакването на бебе. Представете си как изведнъж всички демократични правила са забравени в името на оцеляването на определен начин на живот, неравенството е повсеместно, а религиозният фанатизъм - основна норма. Тази картина изглежда мрачна прогноза за бъдещето на света, в който живеем днес.

Тя обаче е обрисувана в средата на 80-те години на миналия век, докато Желязната завеса дели Запада от Изтока. „Историята на прислужницата" е антиутопичен роман на канадската писателка Маргарет Атууд, който намери своето място на екрана в едноименен сериал на HBO с Елизабет Мос („Момчетата от Медисън авеню") в главната роля.

Сериалът, базиран на книгата, разказва за измислената страна Гилаед по време, в което светът страда от безплодие. Жените рядко успяват да забременеят, а дори и да се случи - често бременността не завършва с раждане заради усложнения. Това води до невиждана демографска, политическа и икономическа криза.

След преврат се установява нов политически режим, който оправдава действията си с фрагменти от библейските канони. Новата власт е строго патриархална, а жената има второстепенна роля. Богатите семейства, които страдат от репродуктивни проблеми, си взимат „прислужница" - жена, която да бъде на услугите на господаря си (командира) веднъж месечно, когато е най-вероятно да забременее. Актът на сексуалното насилие се нарича „церемония", започва с цитати от Библията и в него участва и съпругата.

Всеки, който се опита да избяга, е обречен на смърт.

От този свят се опитва да се спаси Офред (Елизабет Мос) заедно със съпруга си и дъщеря си. Преди да премине границата обаче, е заловена и изпратена за прислужница в дома на богато стерилно семейство. Тя няма право да говори за живота си преди, нито да се сприятелява с други жени в нейната позиция. Няма и как да избяга.

Романът "The Handmaid's Tale" на Маргарет Атууд, който стои в основата на епизодите, е написан през 1985 година, докато писателката живее в Западен Берлин. Тогава все още Желязната завеса дели следвоенния свят, а въздухът е наситен с усещането, че Големият брат наблюдава иззад ъгъла. В романа си тя пренася атмосферата на общо недоверие.

Атууд винаги е казвала, че всичко, което се случва в нейната награждавана книга, е изградено по образ и подобие на неща от света около нас - от заложените в Библията патриархални идеи за семейството до увеличаващите се нива на безплодие по света.

Романът обаче звучи и като мрачно предсказание за бъдещето на съвременния свят, в който тези проблеми се задълбочават. Ако в някои общества на Изток все още властват идеите, че жената трябва да се подчинява на мъжа си и в противен случай може да бъде убита с камъни, то на Запад борбата за права на жените често бива възприемана със сарказъм.

Мрачната картина, която изгражда сериалът обаче, засяга само правата на жените, а правото на всеки човек да живее свободно в общество, което не се страхува от другия. Мнозина видяха в епизодите и критика към избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ. Факт е обаче, че книгата на Маргарет Атууд е създадена 30 години преди изборите в САЩ, а темите, които засяга, са значително по-универсални. Каква жертва е способен да направи човек, за да спаси съществуването на света си? Неговият свят ли ще бъде това, ако вече не е способен да отстоява ценностите си и е загубил човешкото в себе си?

Елизабет Мос е блестяща в ролята си на Офред, а сериалът съдържа още редица големи имена като брата на Ралф Файнс - Джоузеф Файнс ("Влюбеният Шекспир"), Алексис Бледъл ("Момичетата Гилмор"), Самира Уайли ("Оранжевото е новото черно") и Ивон Страховски ("Аз, Франкенщайн"). Епизодите можете да гледате по HBO България.

#1 Terry Gilliam 07.06.2017 в 17:05:55

През 1967 феминистката Валери Соланас публикува книгата SCUM Manifesto. В тази книга авторката разсъждава за това, че мъжете са виновни за всички злини по света и затова мъжкият пол трябва да бъде унищожен. Соланас обаче не се ограничава само до разсъждения и теория. През 1968 прави опит да убие Анди Уорхол, като начало на феминистката си революция. Ето едно съвременно клипче, популяризиращо нейното виждане за обществено инженерство: https://www.youtube.com/watch?v=wtVSy6-ksIA Всеки сам може да си направи изводите що за цвете е феминизмът и за какво равноправие се бори.

#3 gothic 09.07.2017 в 03:26:43

"от заложените в Библията патриархални идеи за семейството до увеличаващите се нива на безплодие по света" ..... Дали пък няма връзка между отхвълрянето на патриархалните идеи за семейството и увеличаващите се нива на безплодие???? И да, някога, феминистките са се борили за равноправие. Сега вече целта е доминация. Която е на път да бъде достигната. Не без помощта и на на някои мъже, нямащи абсолютно никакво право да се самоопределят като такива....

#4 Незапознат 09.07.2017 в 10:15:43

Не, готик, гледай сериала. Оказва се, че човешката дейност - замърсяване и т.н. - е довела до отравяне и следователно до безплодието.

#5 KingoftheROAD 09.07.2017 в 10:39:35

Стела Димитрова За правата да речем добре, ами задълженията? Равни ПРАВА означават и равни ЗАДЪЛЖЕНИЯ.

Новините

Най-четените