Когато сериалите предричат

"Това вече го гледахме миналата седмица по телевизията!" Може би все по-често ви се случва да изречете тази реплика. Препратката е към завой на действието в някой сериал, който изведнъж се случва и в съвсем реалните новини.

Най-новият пример дойде, когато в нашумелия американски сериал Madam Secretary показаха как САЩ издирва и ликвидира Джон Джихадиста. Буквално пет дни по-късно гръмна новината, че истинският джихадист също е убит, пак с помощта на дрон.

Така сериалът, чиито втори сезон върви по CBS в момента и разказва историята на фиктивния държавен секретар Елизабет Макорд - роля, изпълнявана със замах от Тиа Леони - влезе в престижната и дълго обсъждана група на сериалите, предрекли важни събития.

Ето ви още няколко от най-известните примери:

Прайм-тайм шоуто Person of Interest, в което действието се върти около машина, четяща всеки имейл и подслушваща всеки разговор като начин да спре терористични атаки, още през 2012 г. показа епизод за млад анализатор, решил да разкрие на света масивното и нелегално събиране на данни.

Година по-късно Едуард Сноудън, дори визуално идентичен с фиктивния герой, разкри на света глобалната шпионска програма на Агенцията за национална сигурност на САЩ.

Както разказа сценаристът и продуцент на Person of Interest Аманда Сигъл пред сп. New Yorker: "Ние всички дойдохме на работа вече прочели статията, разкриваща масовото събиране на данни, и ни трябваше цялата сутрин, за да осмислим, че нашият сай-фай сериал някакси е станал по-истински".

Последният сезон на драмата The West Wing от 2005/2006 показа предизборната кампания на млад, непознат сенатор от Демократическата партия за президент на САЩ.

Както Барак Обама малко повече от година по-късно, фиктивният кандидат Мат Сантос не беше бял американец, а от малцинствата. Сантос всъщност беше от латино произход, но много от битките в предизборната кампания на The West Wing после бяха повторени на живо.

Тази седмица The West Wing отново е в новините по повод на дебата за приемането на бежанците в САЩ.

Някои от водещите републиканци сега съвсем наистина настояват не само мюсюлманите да минат по-щателна проверка, но дори сирийските християни, търсещи убежище в Америка, да бъдат проверявани дали наистина ходят на църква.

Феновете на The West Wing веднага разпознаха, че подобен дебат и дори препитване на бежанци (обаче от Китай) вече е ставало на малкия екран и пуснаха в социалните мрежи доста поучителен клип по темата.

В комедийния анимационен сериал "Семейния тип" (Family Guy) говорящото бебе Стиви още през 2009 г. настояваше, че Брус Дженър всъщност е жена, "красива, елегантна холандка".

Тази година Брус официално стана Кейтлин Дженър.

Дори в малкия свят на българските сериали "Под прикритие" се разписа в листата, когато стрелбата по Златко Баретата в Съдебната палата през 2013 г. напомняше на измисления от сценаристите атентат на същото място сезон преди това.

Всъщност, тенденцията тв продукциите да изпреварват реалността не е нова.

Футуристичната поредицата Star Trek отдавна е известна с "пророчествата" си за изобретения, които днес са реалност, например Google очилата, таблетите и 3D холограмите.

Създателите на научнопопулярни сериали по правило обаче се интересуват от технологиите и тяхното развитие. Така че изненадата не е кой знае колко голяма, когато сериозната идея на някой учен, "преведена" на масов език от сценаристите, изведнъж стане реалност.

Щом обаче сериалите предрекат политически или международни събития, неизбежно надвисва въпросът откъде и как хора, уж далеч от лостовете на властта и прекарващи времето си, пишейки в задушни филмови студия, изведнъж нацелват точния ход на историята.

Все пак политиката, като дълбоко човешка дейност, често е хаотична, с ред нелогични завои и безсмислени отклонения. Дори социолозите, които следвайки сложна методология, измерват нагласите в числа, грешат достатъчно пъти в прогнозите си.

Няма съмнение, че способността на тв продукциите да "предричат" е директно свързана с настъпилия златен век на сериалите.

Амбициозността на продуценти и канали да показват все по-изпипани сюжети, сложни характери и комплексни разказвателни арки изисква и експертно познаване на реалността. А това наложи Холивуд да търси и активно да вербува хора, които доскоро нямаха нищо общо с филмовия бизнес.

В сценарните екипи на нашумелите и хвалени от критиците сериали вече масово можете да откриете пенсионирани служители на ЦРУ, ветерани репортери, бивши съветници на Белия дом и т.н.

Съответно те не само вкарват повече реализъм и интересни детайли. Експертите също дават увереност на продуцентите да изследват теми и събития от истинската политика, които иначе биха били твърде сложни за екип от лаици.

Така например създателят на "Наркомрежа" (The Wire) - сериалът, смятан за най-култовия от всички култови продукции - Дейвид Саймън е дългогодишен криминален репортер в Балтимор.

Главният сценарист на нашумелия шпионски трилър The Americans Джо Уайзбърг е пенсиониран ЦРУ агент.

Илай Ати, отговорен за създаването на образа на Мат Сантос в The West Wing, е бивш политически съветник в администрацията на Бил Клинтън. Това обяснява също как например е знаел, че малко известният сенатор Барак Обама планира да се кандидатира за президент две години преди официалното обявяване.

Ати дори е интервюирал архитекта на кампанията му Дейвид Акселрод, когато не повече от стотина души са знаели какво става.

Дори да не могат да привлекат към екипите си експерти от подобен ранг, достатъчно професионалните сценаристи са амбицирани далеч над изискванията на чистото забавление. Те четат най-новите експертни книги, посещават специализирани конференции и семинари, сближават се с най-интересните мислители на нашето време.

Идеята за Person of Interest, шоуто за машината, събираща масово данни, например идва директно от разследванията на американския журналист Шейн Харис, превърнати в 2010 г. в книгата The Watchers: The Rise of America's Surveiliance State за разцвета на американската шпионска индустрия.

Запознавайки се добре с подслушвателните механизми и хората, замесени в системата, сценаристите неизбежно са се сетили, че някой идеалист от младите попълнения в закостенелите разузнавателни агенции неизбежно ще бъде разочарован и ще реши да направи нещо. Какъвто бе и по-късно случаят със Сноудън.

За Madam Secretary не е известно да работи пенсиониран висшестоящ служител на Държавния департамент. Фактът обаче, че САЩ търсят под дърво и камък Джон Джихадиста, също не бе кой знае каква тайна. Изненадващото бе, че сценаристите не се посвениха да покажат взривяването му с дрон от въздуха и поставят пред зрителите комплексния контекст на случилото се, докато последните си седят на дивана в неделя вечер.

От въпроса за вдигането на рейтинга на американския президент, през убийството на невинни хора, оказали се на грешното място в грешното време, до въпроса дали Джон Джихадиста не трябваше да бъде хванат жив, разпитан и изправен пред съда.

Така, в решителността си да изследват процесите с почти клинична точност, сценаристите на сериали всъщност все повече започват да имитират работата на истинските политически съветници, професионални анализатори и разузнавачи.

Защото събирането и осмислянето на информация и разиграването на различни сценарии е по същество каквото правят и двете групи. Също като сценаристите, така и съветниците, и анализаторите се надяват да уцелят правилния развой на историята.

С единствената разлика, че професионалистите имат достъп до класифицирани данни и реалните международни играчи, а действията им водят след себе си съвсем истински, сериозни последици.

#1 Шамито 22.11.2015 в 14:47:24

Дали предричат или е целенасочена изпреварваща манипулация.Въпрос на умело подбрана манипулация.Зомбита–гледайте и имайте едно на ум–ами просто мислете и анализирайте.Холивуд мрази най много тези две човешки качества.

#2 e-mil 22.11.2015 в 22:32:29

В Webcafe рядко може да се видят толкова тъпотии на едно място, колкото във Filmcafe. Същите глупости изтърсихте в статията за ясновидството на филмите. На всичкото отгоре противоречите на самите себе си. Само преди седмица написахте, че "Обществен враг N1" от 1997 е бил "абсолютното предсказание" за случката със Сноудън. Сега се оказва, че сценаристите на Person of Interest не само не са го гледали, ами и не са чували за него, затова по някакъв магически начин са се сетили за разкриването на шпионската мрежа след като прочели книга. Само дето за тия неща се говори повече от 25 години. Поинтересувайте се от историята на Echelon - електронна мрежа за следене на комуникациите, която беше разкрита публично още в края на 80-те години. Впоследствие многократно е писано, както със свидетелства от свързани с нея лица, така и от журналистически разследвания, даже още преди 15 години имаше признание и от Джеймс Уулси - бивш директор на ЦРУ. * * * И дистанционното убийство с дрон изобщо не е новост. Predator-ите летят вече 20 години, Reaper-ите поне от 15, неколкократно са показвани на авиационни шоута. А успешни атаки имаше още през 2001 в Афганистан. Ако сценаристите и продуцентите на Person of Interest са имали нужда от специални консултации за да научат тези неща, значи са просто загубеняци, които не четат и не гледат новини. Което впрочем важи и за авторите на Filmcafe. * * * Атентат на стълбите на съда е такова клише и сме го гледали в толкова много филми и сериали, че няма накъде повече. Преди да приписвате ясновидски способности на сценаристите на "Под прикритие" трябва да гледате повече кино, Ефтимова. Тогава няма да се излагате с глупости пред читателите. * * * Образът на Мат Сантос в "Западното крило" е съвсем естествен и няма нищо тайно в него. През 2004 Обама е изгряващата звезда на Демократическата партия. Първо през пролетта убедително печели първичните избори за Сената. После през лятото е избран да поднесе заключителната реч на конгреса. Тя е толкова добра, че медиите реагират моментално, което кара тогавашният лидер Джон Кери да смята, че Обама скоро ще е едно от лицата на партията. А после печели и изборите за Сената със страхотния резултат от 70%, което го прави едва петият чернокож сенатор за последните 150 години. Предположението, че Илай Ати е знаел за кандидастването на Обама е абсолютна глупост. Противно на това, което си мислите изборите в САЩ не са като в България. Хич не е лесно да се явиш дори на вътрешнопартийни избори за кандидат президент. Иска се трупане на доста подкрепа и събиране на доста пари, като самото кандидатстване не е просто регистрация. Самият Обама по това време не знае дали ще може да се кандидатира след 2 години, камо ли да го знае бивш съветник в Белия дом - очакваният първи партиен кандидат е Кери. На Ати изобщо не му е било трудно да обедини военната биография на Кери с черната кожа и обаяние на Обама за да създаде Мат Сантос. Това е можел да го направи всеки, който следи новините. Но като говорите за тайна информация трябваше да се сетите, че Сантос не е чернокож, а по-скоро мургав латиноамериканец. От което теорията ви веднага ще олекне. * * * А експертите, които консултират сценаристите изобщо не са новост. По-скоро изненадва, че чак сега ги забелязвате. Фигурата на консултанта (advisor или technical advisor) от десетилетия присъства в Холивуд и съвсем естествено се появява при ТВ сериалите. И това се прави толкова отдавна, че няма нищо общо със "златния век" на сериалите. Винаги, когато се търси реализъм се наема консултант. Това се прави дори в бедните български сериали. Военни консултанти имаше още преди 40-50 години в партизанските и военни филми. * * * И въобще, когато говорите за сериали обобщението за Холивуд е глупост. Поне да се бяхте сетили, че HBO се намира на Източния бряг. И не са единствените, които работят там. Утре идете да върнете хонорара за статията, че е срамота да се вземат пари за подобни писания!

Новините

Най-четените