Готов ли е светът за "Берлински Вавилон"?

Зад енигмата "Берлински Вавилон" се крие един изключително амбициозен германски сериал - криминална драма, базирана в Берлин в периода преди Втората световна война.

Бюджетът на историческата продукция е 45 милиона долара, като сценаристи и режисьори са Том Тиквер, Ахим фон Борис и Хенк Хандльогтен. Съвсем спокойно "Берлински Вавилон" може да претендира за титлата "Най-скъп чуждоезичен сериал". А ако проектът проработи, той може да промени начина, по който Европа прави телевизия.

"Това не е правено никога досега. Става въпрос за нов модел на ТВ-производство. Но няма друга алтернатива: посредствеността и евтиният продукт нямат никакъв шанс на пазара", казва Ян Мойто, чиято продуцентска компания Beta Film финансира сериала съвместно с германската обществена телевизия ARD и частния платен канал Sky.

Официалната премиера на "Берлински Вавилон" ще се случи след броен дни, на фестивала Mipcom, който се провежда в Кан.

Сюжетът в сериала определено прави впечатление. Сценарият се базира на поредица романи от германския писател Фолкер Кучер, като представлява криминална история, вдъхновена от стила на Реймънд Чандлър и носеща духа на "Семейство Сопрано".

Главният герой - Гереон Рат (в ролята: Фолкер Брух) е изпратен в Берлин, за да разследва порнографска групировка, ръководена от руската мафия, като попада на мащабна корупционна схема.

Цялата история се развива на фона на обществено-политическото напрежение в Германия през 1929 г. - исторически момент, в който най-модерното и прогресивно общество в света е поставено под заплахата на възхода на крайнодесния екстремизъм, сътресенията в икономиката и сянката на Голямата депресия.

"Трикът е да се опитаме да създадем усещането, че хората в онова време не са подозирали какво може да се случи. А на практика никой през 1929 г. не си е представял катастрофата, към която се е насочила Германия", казва режисьорът Тиквер.

Паралелите със съвременния свят (кризата, победата на Доналд Тръмп, вълната от дясно-популистки партии в Европа) са напълно случайни, макар да се набиват на очи.

"Започнахме да работим по проекта през 2013 г. Колкото повече време влагахме, толкова повече съвременният свят започваше да напомня на края на 20-те години на ХХ век. Вече познавахме паралела между Депресията от 1929 г. и финансовата криза през 2008/2009 г. После дойде кризата с еврото. След това - пикът на популизма, желанието за прости решения и за предаване на властта в ръцете на една силна личност. Изглеждаше така, сякаш светът наваксва по нашия сценарий", коментира Хандльогтен

Нацисткият режим, унищожителната Втора световна война и терорът на Холокоста са теми, които са широко разработвани както в киното, така и в телевизията.

Рядко обаче се е виждала историята на периода, който предшества катастрофата - моментът, в който демокрацията във Ваймарска република, все още живее в Германия. Това е моментът, в който страната се намира в разгара на културна, политическа и социална революция.

"20-те години са лудо време. Обществото не е единно, консервативно и предпазливо, а по-скоро експериментално. Берлин е международна, космополитна столица, която привлича млади хора и артисти от цял свят - така както го прави и днес. Всички тези индивидуални съдби се преплитат в едно по улиците на Берлин - комунисти, нацисти, феминистки, хомосексуални и др.", обяснява Фон Борис.

Тази дива смесица от модерното и новото представлява сцената, в която се развива действието на "Берлински Вавилон". По думите на Тиквер, сериалът всъщност използва сюжета от книгите на Кучер като отправна точка за изследване на света на Берлин през 20-те.

И тримата режисьори правят връзка между онзи свят и техния личен опит от Берлин в началото на 90-те години, малко след падането на Берлинската стена.

"Тогава усещането беше такова, сякаш патриархатът се е разпаднал. Сякаш Татко си е тръгнал, а синът вече може да се забавлява. Такива бяха 90-те години, а имам усещането, че седемдесет години по-рано светът е бил същият. За аутсайдерите това е моментът, в който всеки може да изрази себе си. Еманципацията, гей-културата, артистичният живот във всяко негово проявление - всичко това процъфтява", казва Хандльогтен.

Създаването на толкова амбициозен сериал в Германия би било нвъзможно до преди няколко години.

Когато продуцентите виждат оригиналната концепция на "Берлински Вавилон", разбират, че това би било прекалено тежък проект за която и да е германска телевизия.

Мечтата обаче се сбъдва благодарение на невиждано досега партньорство между Sky, ARD, и продуцента Beta Film, в чието портфолио влиза германския сериал "Поколение Война" и хитовата италианска мафиотска драма "Гомора".

"Берлински Вавилон" получава зелена светлина за два сезона с по 8 епизода, докато целият пазар на разпространение на ТВ-продукция се променя радикално заради възхода на Netflix и висококачествените телевизионни сериали.

Зрителите по цял свят, които гледат наведнъж епизодите от любимите си сериали, отдавна са свикнали, че телевизия се прави с бюджет като за пълнометражен филм.

Обикновените европейски сериали, чиито бюджети са нищожна част от парите, вложени в голяма американска продукция, се сблъскват с все повече трудности в конкуренцията на пазара. Публиката и каналите по цял свят искат по-големи, по-амбициозни идеи, които да се открояват от общата маса.

За продуцентите от Европа - това означава, че сътрудничеството е от първостепенно значение. Каналите и медиите в различните държави разбират, че е време да обединят финансите си, за да имат успех.

"Младият папа" на режисьора Паоло Сорентино с Джуд Лоу в ролята на първия американски папа, е типичен пример за такава колаборация. Шоуто беше подкрепено от HBO, Sky Italia и френския CanalPlus. Този вид трансгранична екипна работа вече се превръща в норма за международната ТВ продукция.

"Берлински Вавилон" все пак ще е първият чуждоезичен сериал, който ще се опита да използва модела в толкова голям мащаб.

Двете телевизии - копродуценти са се договорили за етапно пускане на сериала. Sky направи премиерата на "Берлински Вавилон" на 13 октомври, ексклузивно по платената си платформа за Германия, а ARD ще изчака една година, преди да пусне епизодите по безплатната обществена телевизия.

Сериалът вече е продаден на медии в цяла Европа, включително в Испания, Швеция, Норвегия, Дания, Белгия и др.

Правата за излъчване на сериала са закупени и от БНТ, по информация на програмния директор Севда Шишманова.

HBO Europe също ще разпространява продукцията.

Ако моделът проработи, ще бъде използван от много други проекти в бъдеще. А продуцентите обещават, че резултатът ще надмине очакванията на всички зрители.

#1 Уточнител 16.10.2017 в 15:55:51

НАМИРИСВА НА ПОЛИТКОРЕКТНОСТ Дано се лъжем

Новините

Най-четените